کارشناس مسائل اخلاقی و تربیتی:

مهم‌ترین عنصر در امر به معروف و نهی از منکر اخلاق است

کارشناس مسائل اخلاقی و تربیتی بیان داشت: تکلیف أمر به معروف و نهی از منکر که از مهم‌ترین وظایف انسان‌های مسلمان به ویژه روحانیت و قشر حزب اللهی جامعه اسلامی است نیازمند به عناصری است که اصلی‌ترین آن، اخلاق است.
کد خبر: ۸۸۹۷۰۴۹
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام وحیدی در جمع کارکنان پایور و نیروهای وظیفه سپاه ناحیه میثم مشهد با بیان اینکه اخلاق، اصلی ترین و مهم ترین خصلت پیامبر اکرم (ص) برای جذب اعراب جاهلیت و متوحش بوده است، افزود: در امر به معروف موضوع اخلاق بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر یک حرف ولو نادرست را با لبخند بیان کنید می تواند بدون ایجاد ناراحتی در طرف مقابل تاثیر خود را بگذارد اما اگر حرف های درست را با لحن تند منتقل کنید می‌تواند با واکنش بد طرف مقابل مواجه شود.

وی در همین زمینه افزود: تکلیف أمر به معروف و نهی از منکر که از اصلی ترین وظایف انسان‌های مسلمان به ویژه روحانیت و قشر حزب اللهی جامعه اسلامی است نیازمند به عناصری است که اصلی ترین آن، اخلاق است.

این کارشناس تربیتی اخلاقی با یادآوردی داستانی از امام خمینی (ره) افزود: اشخاصی به محضر امام(ره) رسیدند و گفتند «طلبه ای در فلان نقطه گناهی انجام داده است با او چه کنیم؟ » و امام در پاسخ گفتند؛ «نگویید طلبه ای خطا کرده است، بگویید انسان خطاکاری لباس روحانیت به تن کرده است»

حجت الاسلام وحیدی در همین زمینه افزود: با توجه به این داستان از امام خمینی(ره) اگر از فردی که لباس روحانیت پوشیده است خطایی سرزد نباید آن را به نام اسلام بگذاریم بلکه باید بگوییم یک فرد خطاکار لباس روحانیت به تن کرده است. چون کسی یک روحانی و طلبه واقعی باشد دچار اشتباهات بزرگ نمی شود.

وی به حدیثی از این امام رئوف اشاره کرد و افزود: امام رضا0ع) می‌فرمایند: مومن سه ويژگي بايد داشته باشد؛ خصلتي از خدا، خصلتي از پيامبر(ص) و خصلتي از ولي خدا.

حجت الاسلام وحیدی در پایان تصریح کرد: مومن بايد رازداري و ستارالعيوب بودن را از خدا، مدارا با مردم را از پيامبر(ص) و صبر و شكيبايي را از ولي خدا داشته باشد. سرّ اين امر اين است كه انسان خليفه خداست و هر مقدار صفات كمال را در خودش متجلي كند، به همان مقدار ارزش پيدا مي كند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها