توجه به اقتصاد، صراحت در مواضع انقلابي، حفظ وحدت ملي
کد خبر: ۸۸۹۷۲۷۵
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
 
  به گزارش  سرویس بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج،حكم رياست جمهوري حسن روحاني روز 12 مرداد توسط رهبر معظم انقلاب امضا شد و او امروز در مجلس شوراي اسلامي سوگند ياد كرده و رسماً كار خود را به عنوان رئيس‌جمهور دوازدهم جمهوري اسلامي ايران آغاز مي‌كند.
حكم رياست جمهوري حسن روحاني روز 12 مرداد توسط رهبر معظم انقلاب امضا شد و او امروز در مجلس شوراي اسلامي سوگند ياد كرده و رسماً كار خود را به عنوان رئيس‌جمهور دوازدهم جمهوري اسلامي ايران آغاز مي‌كند. در متن تنفيذ حكم او كه توسط حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني، رئيس دفتر رهبري قرائت شد، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بر نكاتي تأكيد كردند كه مجال شرح و بسط آن يقيناً در متن حكم نبود، اما رهبر معظم انقلاب پيش از اين بارها در فرصت‌هاي مختلف به شرح و تفسير آن كليد واژه‌هاي مؤكد در متن تنفيذ، پرداخته‌اند. متن تنفيذ يقيناً يك متن تشريفاتي و يك حكم صرفاً اداري نيست و آنچه رهبري در اين متن مورد تأكيد قرار داده‌اند، چراغ‌هاي روشن‌كننده مسير يك دولت براي پيشرفت كشور و خدمت به ملت است. اين كليد واژه‌ها را با شرحي از سخنان قبلي خود رهبري مرور مي‌كنيم.
 
   استقرار عدالت

اولين نكته‌اي كه رهبري بر آن در متن حكم تنفيذ تأكيد كردند، استقرار عدالت است. استقرار عدالت يعني نبود تشريفات و تجملات حكومتي و كاهش فاصله طبقاتي، يعني پيشرفت و توسعه اقتصادي بر مبناي قوي كردن مستضعفين و رعايت حال فقرا، يعني برطرف كردن تبعيض‌ها در برخورداري از نعمت‌ها. رهبر انقلاب شهريور 94 مي‌فرمايند: «در مورد اقتصاد، اعتقاد ما اين است كه پيشرفت اقتصاد كشور، بايد همراه با عدالت باشد، ما اقتصاد منهاي عدالت را قبول نداريم، يعني انقلاب قبول ندارد، نظام جمهوري اسلامي قبول ندارد. بايد مراقبت بكنيد كه فاصله‌ طبقاتي پيش نيايد، فقرا پامال نشوند، اينها جزو مسائل اساسي در برنامه‌ريزي‌هاي كلان اقتصادي ماست كه بعد به اقتصاد مقاومتي اشاره خواهم كرد، همين مسئله‌ عدالت و تأمين حداقل‌ها در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ديده شده است.»رهبري در روزهاي آغازين بر عهده گرفتن مسئوليت رهبري، در تيرماه سال 68 مي‌فرمايند:«تكليف الهي ما و مقتضاي عدالت اسلامي اين است كه همه‌ افراد جامعه - از هر قشري – برخورداري‌هاي لازم و مناسب شأن انساني يك مؤمن را داشته باشند و تبعيض‌ها و بهره‌مندي‌هاي ناحقي كه در جوامع فاسد دنيا وجود دارد و در جامعه‌ قبل از انقلاب ما نيز به بدترين شكل وجود داشت و هنوز بقاياي آن به كلي از بين نرفته است، برچيده شود.»

 
  جانبداري از محرومان مستضعف

رهبري پس از استقرار عدالت، بر جانبداري از محرومان مستضعف تأكيد مي‌كنند، يعني صرف جلوگيري از تبعيض را كافي نمي‌دانند و تأكيد دارند كه به محرومان بايد نگاه ويژه‌تري داشت. ايشان در متن پيامي كه پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري اخير در 30 ارديبهشت 96 صادر فرمودند هم بر اين مفهوم تأكيد كرده و فرمودند: «به رئيس‌جمهور محترم و همه‌ كساني كه در دولت آينده شركت خواهند داشت سفارش و تأكيد مي‌كنم كه كار و تلاش پرانگيزه و انديشيده و جوانانه را براي برطرف كردن مشكلات كشور در پيش گيرند و لحظه‌‌اي از اين خط مستقيم غفلت نكنند. رعايت قشرهاي ضعيف، توجه به روستاها و مناطق فقير، در نظر گرفتن اولويت‌ها، برخورد با فساد و با آسيب‌هاي اجتماعي، بايد در صدر برنامه‌ها قرار گيرد.»
  تقويت وحدت و عزت ملي
تأكيد بر انسجام و وحدت ملي و حفظ عزت ملي در كلام رهبر انقلاب آنقدر مكرر شده كه اگر از هر كسي در مورد تأكيدات رهبري سؤال شود، حتي بي‌مراجعه به آرشيو سخنان ايشان، پرهيز از دوقطبي‌سازي مسئولان و حفظ وحدت ملي را حتماً ذكر خواهد كرد. از جمله در ديدار ماه رمضان امسال با مسئولان كه فرمودند: «در صحبت‌هاي آقاي رئيس‌جمهور هم بود، بنده تأييد مي‌كنم كه انسجام ملي را بايد حفظ كرد، اتحاد ملي را بايد حفظ كرد. اين منافاتي ندارد با اينكه يك مخالفي هم در يك بخشي مخالفت خودش را ابراز كند... كشور را دوقطبي نبايد كرد، مردم را به دو دسته نبايد تقسيم كرد، آن حالتي كه در سال ۵۹ متأسفانه از ناحيه‌ رئيس‌جمهور آن ‌روز اتفاق افتاد كه مردم را به دو دسته‌ موافق و مخالف تقسيم كرده بودند كه چيز خطرناكي است.»ايشان در مورد عزت ملي هم باز در همان پيام پس از انتخابات 29 ارديبهشت مي‌فرمايند: «عزت ملي و رعايت حكمت در ارتباطات جهاني و اهتمام به اقتدار بين‌المللي نيز از جمله‌ اولويت‌هاي مديريت انقلابي و اسلامي است.»رهبر معظم انقلاب دي ماه سال 95 هم در سخنراني ديدار با مردم قم تأكيد مي‌كنند: «حفظ عزت ملي در مذاكرات بين‌المللي، در رفت‌وآمدها، زير بار زور نرفتن، عزت ملي را حفظ كردن، يكي از عوامل اقتدار كشور است.»

 
   صراط مستقيم انقلاب اسلامي

مسير انقلاب اسلامي را رهبري با تعبير «صراط قويم و مستقيم اسلامي و انقلابي» عنوان مي‌كنند و در متن حكم تنفيذ تأكيد دارند كه «لازم مي‌دانم بار ديگر... يادآوري نمايم كه رأي ملت و تنفيذ آن، موكول به حفظ و رعايت تعهد به صراط قويم و مستقيم اسلامي و انقلابي است.» ايشان در سخنراني‌هاي قبلي بر منحرف نشدن از مسير انقلاب اسلامي تأكيد داشته‌اند، از جمله خرداد 95 در دانشگاه افسري امام علي (ع) مي‌فرمايند: «شعارهاي انقلاب را بايد حفظ كرد، اين يكي از هدف‌هاست. يكي از كارهاي بزرگ و [يكي‌] از بخش‌هاي بزرگ اين جهاد عظيم - جهاد بزرگ- عبارت است از حفظ شعارهاي انقلاب. شعارها هدف‌ها را نشان مي‌دهند، شعارها راه را به ما نشان مي‌دهند، شعارها مثل علامت‌هايي هستند كه در راه مي‌گذارند براي اينكه انسان راه را اشتباه نكند؛ اَليمينُ وَ اليسارُ مَضَله و الطريقُ الوُسطي‌ هِي الجاده؛ به چپ و راست نغلتند، راه مستقيم و صراط مستقيم را بروند، هنر اين شعارها اين است، نقشش اين است. در مورد اين شعارها و حقايق هم فقط به احساسات اكتفا نشود. من البته براي احساسات نقش زيادي قائلم، براي عواطف نقش زيادي قائلم، اما كافي نيست، لازم است اما كافي نيست.»
ايشان در سخنراني سالگرد امام خميني (ره) در سال 86 تغيير جهت‌گيري را كه به تغيير هويت يك انقلاب مي‌انجامد، تدريجي و نامحسوس توصيف مي‌كنند: «تغيير جهت‌گيري‌ها و منحرف شدن از راه اصلي - كه هويت اصلي هر انقلابي به آن جهت‌گيري‌هاست و در واقع، سيرت انقلاب‌ها همين جهت‌گيري‌هاي اصلي است - به كلي راه را عوض مي‌كند و اين انقلاب به هدف‌هاي خود نمي‌رسد... تغيير جهت‌گيري‌ها تدريجي است، نامحسوس است... . اول با زاويه‌هاي خيلي كوچك‌تر، اين تغيير شروع مي‌شود، هرچه ادامه پيدا مي‌كند، فاصله‌ راه اصلي - كه صراط مستقيم است - با اين انحراف، روزبه‌روز بيشتر مي‌شود.»

 
  صراحت نسبت به ارزش‌ها و مباني انقلاب اسلامي

رهبري بارها تأكيد كرده‌اند از بيان مواضع انقلابي نبايد خجالت بكشيم. ايشان در دوران دولت اول حسن روحاني هم چنين مطالبه‌اي را داشتند و شهريور 94 فرمودند: «به نظر من كاري كه علي‌العجاله بايد كرد اين است كه در اتخاذ مواضع انقلابي، بايد صراحت داشت، يعني رودربايستي نكنيم. مواضع انقلابي را، مباني امام بزرگوار را صريح بيان كنيم، خجالت نكشيم، رودربايستي نكنيم، ترس نداشته باشيم و بدانيم كه وَ للهِ‌جُنودُ السمواتِ وَ الاَرضِ وَ كانَ اللهُ عَزيزًا حَكيمًا».

 
   اقتصاد مقاومتي

اقتصاد مقاومتي هم از جمله تأكيدات بسيار مكرر رهبري به دولت‌هاي كنوني و قبلي است و در انتخابات عناوين سال‌هاي مختلف توسط ايشان هم مشهود است. ايشان شهريور 92 در اين زمينه مي‌فرمايند: «اقتصاد مقاومتي به معناي رياضت اقتصادي نيست، به معناي در لاك خود رفتن نيست... ما بايد بتوانيم يك اقتصادي را در كشور به‌وجود بياوريم كه در مقابل بحران‌ها و جزر و مدهاي بين‌المللي مقاوم باشد، آسيب نبيند، اين لازم است.»

 
  توليد و اشتغال

اشتغال و توجه به توليد ملي هم از تأكيدات هميشه رهبري بوده كه در متن حكم تنفيذ هم آن را تكرار فرمودند. روشن است كه اين دو مفهوم با هم گره خورده و توجه به توليد ملي، خود به خود موجب ايجاد اشتغال خواهد شد. رهبري در مرداد 95 مي‌فرمايند: «وقتي توليد داخلي خوابيد... جوان ما بيكار مي‌شود، اشتغال ما كم مي‌شود، ركود بر كشور حاكم مي‌شود، وضع زندگي و معيشت مردم دشوار مي‌شود. اينها را كه ديگر از طريق ارتباط با امريكا و با اروپا نمي‌شود حل كرد، اينها را خودمان بايد حل بكنيم.»

ارسال نظرات