خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: خوشبختانه استان همدان در حوزه آب و آبرسانی بیش از 80 درصد از اراضی مستعد آبیاری نوین را تجهیز کرده است.
کد خبر: ۸۸۹۷۳۳۵
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
تجهیز 80 درصد از اراضی مستعد آبیاری نوین استان همدان
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، منصور رضوانی جلال در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد ضمن تبریک هفته خبرنگار و بیان اینکه خبرنگاری کاری سخت و دشوار است، اظهار داشت: کشاورزی بخش گسترده ای است که بدون اطلاع رسانی کار بسیار سخت و دشواری است.

وی گفت : در سال گذشته استان همدان در بخش کشاورزی 24 برنامه در حوزه اقتصاد مقاومتی داشت که این برنامه‌ها 142 درصد تحقق یافت و بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی رتبه اول را کسب کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال نیز تلاش می کنیم که به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم، ابراز داشت: خوشبختانه برنامه‌ها در بخش گندم، دانه های روغنی، زیر ساخت آب، تعاونی و صنایع، بیش از 100 درصد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 8 هزار و 500 تن دانه روغنی تولید کردیم که امسال باید به بیش از 12 هزار تن برسد، گفت: در بخش گندم، آبیاری تحت فشار و تعاونی برای جلوگیری از ضایعات و بخش مکانیزاسیون تلاش خواهیم کرد که بتوانیم به اهداف دولت تدبیر و امید برسیم.

رضوانی‌جلال تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 310 هزار تن گندم و بیش از 5 هزار و 600 تن کلزا خریداری کردیم که هزینه کلزا بیش از 80 درصد پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در دانه های روغنی بیش از 90 درصد به کشورهای دیگر وابسته هستیم که تلاش می کنیم این وابستگی را کمتر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: نزدیک به 400 میلیارد تومان باید برای گندم پرداخت کنیم که تاکنون فقط 7 میلیارد تومان پرداخت کردیم و 12 میلیارد تومان برای کلزا پرداخت شده که 3 میلیارد دیگر نیز باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان همدان در حوزه آب و آبرسانی بیش از 80 درصد از اراضی مستعد آبیاری نوین را تجهیز کرده است.

*اختصاص 270 میلیارد تومان تسهیلات در استان همدان برای مکانیزه کردن

رضوانی‌جلال یادآور شد: یکپارچه سازی اراضی اعتباراتش استانی اما اجرای آبیاری نوین اعتباراتش ملی است و باید بیشتر به ما کمک شود که بتوانیم زیرساخت ها را برای اعتبارات ملی آماده کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به بخش آب و کشاورزی دارند، افزود: مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» به بخش آب و کشاورزی عنایت ویژه ای دارند که در سال گذشته و امسال از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی برای اجرای آبیاری نوین کمک کردند و در بودجه نیز رقم خوبی در آبیاری تحت پوشش و آبیاری نوین در نظر گرفته شده است و امسال یک هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: هر میزان ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم بیشتر می توانیم در حفظ آب و کشاورزی همت بیشتری به خرج دهیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته 2 هزار و 470 میلیارد تومان در بخش آبیاری هزینه شده و امسال نیز یک هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده که این در سطح ملی است و مستلزم این است که بتوانیم اراضی داشته باشیم که توانایی آبیاری نوین داشته باشد.

رضوانی جلال در ادامه افزود: با توجه به اینکه در استان همدان برای آبیاری تحت فشار زحمات زیادی کشیده شده اکنون ما در بیش از 80 درصد اراضی مستعد کشاورزی، آبیاری نوین اجرا کردیم.

وی در خصوص امنیت غذایی تاکید کرد: امنیت غذایی بسیار مهم است و وظیفه خطیر بخش کشاورزی این موضوع است و در سال های گذشته هم این امر اجرایی شده است؛ بنابراین امنیت غذایی در بخش کشاورزی بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» و دولت تدبیر و امید و همچنین وزیر جهاد کشاوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ما با حداقل نهاده باید بتوانیم ماکزیمم تولید را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در سطح کشور در دولت تدبیر و امید بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای مکانیزه کردن بخش کشاورزی هزینه کرده ایم و نزدیک به 270 میلیارد تومان در استان همدان برای مکانیزه کردن، تسهیلات در نظر گرفته شده است و بیش از 100 درصد جذب داشتیم.

* در سه ماهه نخست امسال 2.5 هکتار گلخانه انجام شده است

وی در خصوص محصولات کم آب برگفت: در همدان بعضی از محصولاتی که سابقه کمی داشته از قبیل زعفران، پسته و گل محمدی رو به رشد است و اکنون به 80 درصد رسیده و صنایع آن نیز کنارش می‌آید که سهولتش بیشتر شود.

رضوانی‌جلال در مورد طرح تجمیع اراضی عنوان کرد: یکپارچه سازی اراضی اعتباراتش استانی است و شهرستانهایی مانند نهاوند که همکاری خوبی داشتند و یکپارچه سازی در 270 هکتار از اراضی انجام شده و این یکپارچه سازی هم برای مکانیزه کردن و هم برای آبیاری بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه ما در استان همدان تاکنون 100 هکتار گلخانه ایجاد شده که که 90 هکتار گلخانه سبزی و صیفی است، عنوان کرد: همچنین طرح گلخانه 25 هکتاری گل رز ارکیده در دست اقدام است که جزء طرح های متحرک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به گلخانه گل رز مایا عنوان کرد: مقدار گلخانه های انجام شده در این سه ماه 2.5 هکتار است که در نیمه دوم سال سرعت بیشتری می گیرد.

وی در خصوص جشنواره گردو ابراز داشت: این جشنواره امسال توسط تعاونی گردوکاران مدیریت می شود و هر چقدر کارها از طرف تشکل ها و بخش خصوصی پیگیری شود و از طرف دولت پشتیبانی شود کارها بهتر انجام می شود.

رضوانی‌جلال عنوان کرد: مهمترین مساله در استان همدان که از حساسیت بالایی برخوردار است مساله آب است که باید مورد توجه و دقت بیشتر قرار گیرد و باید از محصولاتی که کمتر آب می خواهند استفاده کنیم که محصولات بیشتری برداشت کنیم.

وی تصریح کرد: ما در سازمان جهاد کشاورزی کمیته بهره وری ایجاد کردیم و کارش این است که با نهاده کمتر تولید بیشتر داشته باشیم که بتوانیم محصول کشاورزی پایدار داشته باشیم.

* پیش بینی تولید 550 هزار تن گندم در استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه افزود: ما حدود 117 هزار بهره‌بردار داریم و همه ما باید از حق این کشاورزان دفاع کنیم و کاری نکنیم که آسیب ببینند و خسته شوند.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی همه محصولات را دربر می گیرد، گفت: صنایع تبدیلی همه محصولات کشاورزی را در بر می گیرد و در زمینه ذخیره سازی و محصولات لبنی مشکلی نداریم و در ذخیره سازی دانه های روغنی، گندم و آرد مازاد نیز داریم و ذخیره‌سازی در سیلوها چند برابر شده است.

رضوانی‌جلال یادآور شد: تلاش ما بر این است که محصول سیب زمینی را که یک محصول آب بر است با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسانیم.

وی افزود: سیب زمینی استان همدان و چند استان دیگر چند سال است که قطب تولید هستند و امسال بیش از 950 تن باید تولید داشته باشیم که در واقع تولید ما است و در تولید سیب زمینی جایگاه اول را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص قیمت گندم با بیان اینکه در اراضی دیم نیمه اول خرداد ماه به دلیل بارندگی کم دچار مشکل شدیم، گفت: گندم را یک هزار و 300 تومان می خریم و امسال در استان همدان تمام خریدها از طریق سامانه ای که کشاورزان خرید دارند انجام می شود.

وی ادامه داد: در زمینه گندم پیش بینی ما تولید 550 هزار تن گندم در استان است که 350 هزار تن را خرید تضمیمی داریم و تاکنون بیش از 300 تن خریداری شده است.

رضوانی‌جلال در خصوص پرورش کروکودیل ابراز داشت: در ملایر حدود 600 سر خریداری شده که از پوست آنها استفاده می شود.

*سیر خشک استان همدان رتبه اول را دارد

رضوانی جلال در مورد تولید سیر افزود: سال گذشته 2 هزار و 700 هکتار زیر کشت بوده و امسال نزدیک به 2 هزار و 800 هکتار سطح زیر کشت است.

وی افزود: سالانه صادرات را داشتیم و سال گذشته 3 هزار و 300 تن سیر را به سایر کشورها صادر کردیم که ارزش ریالی آن 4.4 میلیون دلار بوده است و در سیر خشک استان همدان رتبه اول را دارد و بیش از 70 درصد سیر کشور را استان ما تولید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: خوشبختانه سیر در تناوب، محصول کم آب بر و خوبی است و قطعاتی هم که به صورت بزرگ کشت می شود و به صورت حبه برای صنایع غذایی استفاده می شود، سیر محصولی است که مصرف خانوارش پائین است اما سیب زمینی مصرف خانوارش بالاست.

وی در رابطه باالگوی کشت خاطرنشان کرد: ما اکنون در کشت گل محمدی، درخت پسته و زعفران و محصولاتی اینچنین که آب کم استفاده می کنند در جاهایی که آب به شدت کم است برای پرورش این محصولات از گلخانه استفاده می کنیم.

رضوانی جلال بیان کرد: ما اگر در حوزه کشاورزی بتوانیم رشد موثری داشته باشیم این می تواند به گردشگری کمک کند و همه باید به شکل سیستمی باهم باشیم که GDP استان بالا رود.

وی در خصوص اشتغالزایی بیان کرد: فارغ التحصیلان ما در بخش کشاورزی در شرکت های فنی مهندسی از طریق نظام مهندسی شناسایی می شوند و از این افراد در مزارع استفاده می شود و افرادی که بیش از 30 ماه نظارت بر مزارع داشتند جذب این سازمان می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ابراز داشت: همچنین در سطح دهستان ها و روستاها مراکز جهاد کشاورزی داریم که نزدیک به 150 نفر جذب کردیم که آنها ملزم هستند به مدت 10 سال در این مراکز جهاد کشاورزی کار کرده و بر کارها نظارت کنند و مجری سیاست ها در مسئولیت خود بوده و مستقیما با خود کشاورزان و بهره وران در ارتباط هستند.

وی در پایان در خصوص یارانه کشمش اظهار کرد: یارانه کشمش 15 میلیارد تومان است که بیش از 6 میلیارد آن پرداخت شده که در بسیاری از استان ها این رقم پرداخت نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات