کمپین تغذیه با شیر مادر به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر امروز در درمانگاه شهرستان سرخه با حضور مادران برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۹۷۳۷۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، کمپین تغذیه با شیر مادر به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر امروز در درمانگاه شهرستان سرخه با حضور مادران برگزار شد.

عبدوس کارشناس مسئول خانواده در خصوص تاثيرات شیر مادر گفت: شیر مادر در ضریب هوشی نوزادان موثر است همچنين شیر مادر باعث تقویت عملکرد ریه های نوزاد می شود و از مشکلات تنفسی و تنگی نفس جلوگیری می کند.

وي افزود:  شیر مادر دارای اسیدهای چرب، قند لاکتوز، آب و اسید آمینه می باشد.شیر مادر به علت داشتن آنتی بادی های بدن مادر كه از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود، ضد بيماري مي باشد. همچنين شیر مادر از نوزاد در برابر پنومونی (ذات الریه)، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونت های میکروبی، آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه محافظت می کند.

 كارشناس تصريح كرد: شیر مادر دارای حداقل 100 جزء می باشد که در شیرخشک یافت نمی شود. مکیدن سینه مادر به رشد فک نوزاد کمک می کند و کودکی که دارای فک محکمی باشد، دندان های سالمی خواهد داشت.شیر مادر از نظر رواني نيز اثرات زيادي بر روان كودك مي گذارد و باعث كودك به مادر مي شود. در زمان تولد، نوزاد تنها توانايي ديدن فاصله 30 تا 38 سانتی متری خود را دارد كه این همان فاصله ي صورت مادر و نوزاد است.

عبدوس خاطرنشان كرد: نوزاد از گرمی سینه مادر خود لذت می برد و بیشتر شیر می خورد. کودکانی که از شیر مادر خورده اند، تا سن 15 سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری MS، بیماری قلبی و سرطان می شوند.کودکان شیر مادر خوار از نظر روانشناختی، رفتاری و یادگیری دچار مشكلات کمتری مي شوند.

وي گفت: شیر مادر به عنوان بهترین غذای نوزاد ترکیبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مایعاتی است که تمام این ها برای رشد مغز و بدن لازم است.از طرفي شیرمادر خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کم می کند. در دوران بزرگسالي نيزشیرمادر مانع  از بسیاری  بیماری ها و مشكلات همچون: چاقی و اضافه وزن، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول خون، اگزما، دیابت، آسم و لوسمی (سرطان خون)مي شود.

وي بيان داشت: شیرمادر می تواند میزان استرس و خونریزی پس از زایمان و میزان بیماری ها و مرگ و میر را در سال اول زندگی كاهش دهد. به علت وجود اسيدهاي چرب در شير مادر در رشد مغز كودكان بسيار موثر است و نوزادان شیر مادرخوار به مشكل اضافه وزن دچار نمي شوند و وزن، سن و قد مناسبي خواهند داشت. نوزادان نارسی که شیر مادر می خورند، رشد بهتري خواهند كرد و ضریب هوشی بالاتری نسبت به نوزدان نارسی که شیر خشک می خورند، خواهند داشت. نكته اساسي اينكه شیر مادر همیشه در دسترس است و احتیاج به گرم کردن و میکروب زدایی ندارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها