اعتراضات دنباله‌دار کارگری در اراک؛

داستان ناتمام مطالبات کارگران/وعده‌های استاندار در رفع مشکلات "آذرآب" محقق نشد

امروز در حالی کارگران شرکت "آذرآب" به دلیل عدم دریافت معوقاتشان دست به اعتراض زدند که سال گذشته استاندار مرکزی وعده رفع مشکلات این شرکت را داده بود اما گویا مشکلات این شرکت با قوت خود پا بر جای مانده و مدیریت ارشد استان را توان گره‌گشایی از آن نیست.
کد خبر: ۸۸۹۷۹۹۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور است که در سال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها بیشتر واحدهای تولید و صنایع آن با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند.

اما آنچه در این بین مهم‌ است این است که بیش از نیمی از این واحدها با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و از سال 94 تاکنون این استان شاهد اعترضات کارگری بوده است، اعتراضات کارگران در شهرستان اراک بارها به مرکز شهر کشیده شده و حتی برای همشهریان نیز مشکل ساز شده است.

در هر بار اعتراض کارگران مسئولان تنها به دادن وعده‌هایی برای پیگیری مطالبات کارگران اکتفا کرده‌اند. بارها کارگران معترض با تجمع در محل استانداری مرکزی خواستار رسیدگی مشکلاتشان از سوی مدیریت ارشد استان شده‌اند اما هر بار گویا به درب بسته کوبیده‌اند چراکه استاندار در بین کارگران معترض حضور پیدا نکرده است.

تراژدی اعتراضات کارگری در واحدهای صنعتی استان مرکزی در شهر اراک پس از هپکو دامن گیر شرکت "آذرآب" شده است.

آذرآب به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات پالایشگاهی در کشور است، که به دلیل رکودهای اخیر کشور با مشکلات بسیاری مواجه شده است. ولی در صورت حمایت استاندار مرکزی و مسئولان دولتی می‌توانست از وضعیت کنونی خارج شود.

امروز هم بار دیگر شهرستان اراک شاهد اعترضات کارگان شرکت آذرآب بود؛ کارگرانی که نسبت به محقق نشدن وعده‌ها و معلق شدن یکی از نمایندگانشان از کار اعتراض دارند.

این درحالیست که دیروز آبایی، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مرکزی در حاشیه نشست مشترکی که با حضور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، نماینده دادستانی، نماینده شورای اسلامی آذرآب و نماینده سازمان تامین اجتماعی در شرکت آذرآب برگزار شد از رفع مشکلات کارگری آذرآب به ویژه در بحث بیمه خبر داد.

کارگران شرکت آذرآب اراک در اواخر اردیبهشت ماه، 31 تیر و 25 تیرماه با تجمع وراهپیمایی به پرداخت نشدن مطالبات و حق و حقوقشان اعتراض کردند.

حاجی‌پور، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی هم در تاریخ‌های 29 خردادماه و 27 تیرماه امسال از پرداخت باقیمانده معوقات کارگران آذرآب اراک خبرداد.

استاندار مرکزی در فروردین‌ماه سال گذشته در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی که در شرکت صنایع آذراب اراک برگزار شد، رونق واحدهای تولیدی و اقتصاد را اولویت‌های مهم استان در سال جاری دانسته و بر وعده رفع مشکلات شرکت آذرآب را در نیمه دوم سال داده بود.

اما گویا نه تنها مشکلات مرتفع نشد که افزون شد تا جایی که کاسه صبر کارگران را در سال جاری لبریز و آنان را برای پیگیری مطالباتشان به سطح خیابان‌ها و تجمع در محل استانداری مرکزی کشاند.

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراکف خنداب و کمیجان در 29 خردادماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور یکی از دلایل نارضایتی مردم استان مرکزی و عدم کسب آرای مناسب وی در انتخابات اردیبهشت‌ماه در این استان عملکرد نامطلوب استاندار و برخی مدیران استان دانست و گفت: یکی ازمهمترین دلایل نارضایتی مردم استان مرکزی از دولت تدبیر و امید، انتخاب استاندار و برخی مدیران نالایق و ناکارآمد بوده است؛ استان مرکزی دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف است که بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت‌ها، سهم بیشتری را در توسعه اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.

کریمی تاکید کرد:انتخاب استانداری که با امور صنعتی و اقتصادی استان آشنایی ندارد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت ارشد استان مرکزی باشد.بروز مشکلات و بحران‌های متعدد در واحدهای صنعتی و تولیدی استان، برگزاری اعتراضات و تجمعات گسترده کارگری در سطح استان در دو سال اخیر مویدی بر عدم توانمندی و صلاحیت مدیریت کنونی استان است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با خطاب قرار دادن رئیس جمهور گفت: شما با رویکردی شایسته اعلام نمودید که در پایان انتخاباترقابت ها باید به رفاقت تبدیل شودولی استاندار شما در اولین جلسه شورای اداری استان پس از انتخابات با تهدید همه مدیران استان اعلام می‌کند هر مدیری کهدر زمان انتخابات همکاری لازم را با دولت نداشته‌اند باید از مدیریت استان حذف شود! آیا این رویکرد جناحی و انحصار طلبانه با رویکرد شما که در شرایط کنونی بر وحدت و انسجام ملی و استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی کشور بدون در نظر گرفتن سلایق سیاسی در بخش‌های مختلف برای کمک به دولت برای حل مشکلات کشور انطباق دارد؟

وی افزود: مردم استان مرکزی از رئیس جمهور دوازدهم انتظار دارند در اسرع وقت برای استانی که قطب صنعت و مشاهیر کشور است استانداری در تراز استان امام راحل انتخاب و منصوب کند و در استان مرکزی هم مدیران بومی خوبی برای انتخاب وجود دارد که می توان از آنها بهره گرفت.

کریمی ادامه داد: امیدواریم در دوره دوم دولت تدبیر و امید شاهد جبران برخی از فرصت‌های گذشته و عقب‌ماندگی‌های استان و گره‌گشایی از مشکلات استان باشیم.

http://www.yjc.ir/fa/news/6174147/

http://www.isna.ir/news/95012611333/

http://rooydad24.com/14115192/

http://www.yjc.ir/fa/news/6167572/

انتهای پیام/
ارسال نظرات