امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز جمهوری اسلامی به مراتب قوی‌تر و مقتدرتر از سال‌های اوّل است، با وجود این ‌همه تحریم، با وجود این ‌همه دشمنی؛ معنایش این است که ما از ترفندی که دشمن علیه ما به کار بُرد، به نفع کشور و به نفع خودمان استفاده کردیم. دشمنی‌های صریح دشمن، ما را مقاوم‌تر کرد.(1396/5/12)
کد خبر: ۸۸۹۸۴۰۰
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ناکارآمدی را تکرار نکنیم!

در بین مسائل سیاست داخلی، بحث درباره کابینه دوازدهم همچنان محوری‌ترین موضوع در افهام طیف بزرگی از دلسوزان، منتقدان و مخالفان دولت از گروه‌های مختلف مردمی تا نخبگان و مسئولان و جریان‌های سیاسی است.
فراتر از سهم‌خواهی‌های سیاسی درون اردوگاهی در جبهه اصلاحات ـ اعتدال که کم و بیش ادامه دارد رئیس‌جمهور محترم باید با نگاه ملی و فراتر از نگاه حزبی و سیاسی کابینه را بچیند. آنچه در این مقطع حساس باید برای رئیس‌جمهور محترم، مهم و راهبردی جلوه کند، تنها اقتدار، عزت و پیشرفت ملت عزیز ایران و کارگشایی از کار گره‌خورده آنها در حوزه رفاه، معیشت و اقتصاد است.  
مسلماً پیش‌نیاز اولیه در این زمینه ارزیابی دقیق و کارشناسی از عملکرد وزرا و کابینه یازدهم است. رئیس‌جمهور محترم در خلوت خود بیش از همه باید بدون لحاظ کمترین حبّ و بغضی کارنامه وزرای محترم و اعضای کابینه یازدهم را بررسی کرده، با شناسایی نقاط ضعف و قوت گذشته، احصای چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو و همچنین کمک‌گیری از بانک اطلاعات نیروی انسانی، مدیرانی کاربلد و متخصص را با بیشترین تعهد به مردم و کمترین رویکرد سیاسی برای کابینه دوازدهم گزینش کند؛ چرا که تحقق وعده‌ها و برنامه‌های به زمین مانده از دولت قبل و پاسخ به مطالبات و خواسته‌های مشخص مردم از ضرورت حل مسائل اقتصادی تا ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و ارتجاع منطقه، به علاوه حیثیت و آبروی این دولت و شخص دکتر روحانی به عملکرد این کابینه منوط شده است و دقیقاً توانمندی افراد برای انجام و تحقق همین‌ مورد باید نقشه راهنمای رئیس‌جمهور در تکمیل جورچین کابینه و دولت آتی باشد.  
دولت در پیمودن این راه سخت، باید به موانع و راه‌زنی‌ها و رأی‌زنی‌ها توجه جدی کند. القائات تأویل‌گر و قابل تفسیری نظیر اینکه رأی 57 درصدی مردم به روحانی در انتخابات اردیبهشت نشان داد که مردم «چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند» و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود، رویکرد و راهی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت، اگر جلوی بازبینی و تصحیح اشتباهات گذشته را بگیرد و به فکرها و راه‌های جدید برای حل معضلات مجال بروز ندهد، کابینه ناکارآمد تکرار خواهد شد.  

▼ گزارش روز
شرط اول

«سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: تیم تروریستی ضد انقلاب که با هدف خرابکاری و اقدامات تروریستی قصد ورود به کشور را داشتند، به دست رزمندگان نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی آذربایجان غربی منهدم شد. وی افزود: رزمندگان نیروی زمینی سپاه در این درگیری با اقدام به موقع دو نفر از اشرار مسلح را به هلاکت رساندند. پاکپور همچنین تأکید کرد: در این عملیات چهار نفر از اشرار مسلح زخمی شدند و مقادیری مهمات، تجهیزات و جنگ‌افزار نظامی به دست آمد.» با یک بررسی ساده و نگاهی گذرا به سر خط اخبار رسانه‌های کشور در ماه‌ها و سال‌های اخیر، در خواهیم یافت که اخباری از این دست، از جمله اخبار مربوطه به برخورد و دستگیری تیم‌های تروریستی و همچنین به هلاکت رسیدن تروریست‌ها و کشف تیم‌های ترور در کشور همواره تکرار شده است؛ اخباری که به سادگی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و ما در میان هزاران خبر و اتفاق دیگر به دست فراموشی می‌سپاریم و چه بسا بسیاری از اقدامات مشابه در مقابله با تروریست‌ها و جریانات برهم زننده امنیت کشور نیز برای جلوگیری از نگرانی در جامعه، عدم اختلال در روند عملیات‌های ضد ترور و اقدامات امنیتی در رسانه‌ها منتشر نشده است و افکار عمومی اساساً در جریان آن قرار نگرفته باشد؛ اما چه این اخبار را فراموش کنیم و چه موضوعات از این دست رسانه‌ای نشده باشد، همه ما نتیجه این اقدامات مستمر و دقیق را که همانا امنیت در کشور است، درک کرده‌ایم؛ امنیتی که حاصل تلاش روزافزون نیروهای امنیتی و حافظان مرزهای نظام جمهوری اسلامی است، امنیتی که شرط اول پیگیری امور در کشور است و اگر سخت‌کوشی و تلاش مجاهدان و پاسداران انقلاب اسلامی نبود، امنیتی وجود نداشت تا مدیران کشور در سطوح مختلف بر کرسی مسئولیت خود تکیه بزنند و امور کشور را اداره کنند! موضوعی که متأسفانه گاه از سوی همین مسئولان فراموش می‌شود و به جای قدرشناسی و حمایت از حافظان امنیت در مسیر تضعیف آنان گام برمی‌دارند!

▼ اخبار ویژه             
کادو به جاسوس به بهانه مراسم تحلیف!

آلستر برت، معاون وزارت خارجه انگلیس که برای مراسم تحلیف به ایران آمده بود، با خانواده یکی از محکومان امنیتی دیدار داشته و کادوی دولت بریتانیا را به آنها رسانده است. برت در صفحه شخصی خود نوشته است: «با خانواده نازنین زاغری در تهران دیدار کردم و کادویی را که گابریلا(دختر زاغری) در بریتانیا برایش تهیه کرده بودند، به آنها دادم.» گفتنی است، زاغری به جرم جاسوسی برای انگلیس به پنج سال زندان محکوم شده است. باید افزود، آلستر برت که تقاضای دیدار با خود نازنین زاغری را داشته، با مخالفت مسئولان امنیتی نتوانسته است به این هدف خود برسد.

خوشحالی رسانه سعودی از تحریم‌های ضد ایرانی

پایگاه سعودی «العربیه» با انتشار گزارشی ضمن تأثیرگذار خواندن تحریم‌ها علیه ایران، خواهان اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه کشورمان شده است. در این گزارش آمده است: «اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران و نام‌گذاری سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی نمایندگان کنگره آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های نظامی تهران، نشانه‌ای قابل توجه از تغییر سیاست‌های آمریکا در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه است.» در این گزارش تأکید شده است: «تنها راه مقابله با ایران و تأمین ثبات منطقه خاورمیانه حمایت از سازمان‌هایی، مانند شورای ملی مقاومت ایران و اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه است.»
 
اخبار
1ـ مخالفت محمود عباس با طرح پیشنهادی السیسی

روزنامه «الحیات» چاپ لندن نوشت: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در دیداری که محمود عباس از مصر داشت، با وی درباره یک طرح پیشنهادی برای پایان دادن به اختلافات گروه‌های فلسطینی صحبت کرد. محمود عباس نیز تحت فشار السیسی این طرح را پذیرفت؛ اما پس از آن ماجد فرج، مدیر دستگاه اطلاعاتی فلسطین را مأمور ارائه طرحی جایگزین کرد. الحیات به نقل از این منابع افزود: طرح جایگزین که محمود عباس ارائه کرده، شامل انحلال کمیته اداری دولتی حماس است که از رأی مجلس فلسطین نیز برخوردار است و فقط اعضای جنبش حماس در نوار غزه در آن شرکت دارند. صلاح البردویل، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به پیشنهاد فرج، طرحی را از طریق رسانه‌ها پیشنهاد کرده است. طرح پیشنهادی البردویل شامل دو بند از طرح مصر می‌شود که در طرح فرج نادیده گرفته شده است. این دو بند عبارت است از: ادغام 42 هزار نفر از کارمندان حماس در دولت فلسطین و برگزاری نشست‌های موقت رهبران گروه‌های فلسطینی، از جمله حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین.

2ـ سنگ‌اندازی دولت در مسیر توسعه تهران

با اعلام خبر افتتاح خط مترو شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، وزارت راه و شهرسازی با این افتتاح مخالفت کرد. دلایلی که برای این امر بیان شده، مربوط به غیر ایمن بودن! خط است. موضوعی که در این هفته‌ها درباره خط 7 مترو تهران نیز تکرار شده بود؛ اما با بازدید نمایندگان شورای شهر چهارم از این خط مشخص شد تمامی این بهانه‌گیری‌ها نه به دلایل فنی، بلکه به دلایل سیاسی و جناحی متعددی است. در هفته‌های پس از انتخابات پرحاشیه 96، درحالی که دولت در سکون کامل به سر می‌برد، این شهرداری تهران است که ابرپروژه‌هایی، مانند باغ کتاب و خطوط مترو را افتتاح می‌کند تا تفاوت دو رویکرد مدیریت جهادی و مدیریت فشل برای افکار عمومی روشن شود.

3ـ محاکمه بنیامین نتانیاهو قطعی است

روزنامه «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی با افشا کردن بخشی از جزئیات پرونده فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: محاکمه «بنیامین نتانیاهو» قطعی است و بازجویی از وی در ستاد مبارزه با فساد وابسته به پلیس اسرائیل به اتهام «دریافت رشوه» صورت گرفته است. پلیس گفته است، تحقیقات ستاد مبارزه با فساد درباره دو پرونده اتهامی علیه نخست‌وزیر اسرائیل، با نام‌های «یک هزار» و «دو هزار» ظن به ارتکاب فساد و خیانت در امانت را ایجاد کرده است. پرونده «یک هزار» به ظن دریافت هدایای شخصی نخست‌وزیر اسرائیل از دوستان میلیاردرش و پرونده «دو هزار» به ظن تبانی او با صاحب امتیاز روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با هدف تقویت نتانیاهو به حساب کم شدن اعتبار روزنامه رقیب آن «اسرائیل هیوم» است.

4ـ برترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران طی چهار ماهه نخست امسال به ترتیب شامل کشورهای چین با سه میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار، ترکیه با ۹۵۸ میلیون دلار و هند با ۸۹۱ میلیون دلار‌ بوده است. از سوی دیگر، عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در چهار ماهه اول سال ‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش دو میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار، عراق با دو میلیارد و ۵۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۳۷ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار و هند با ۹۲۶ میلیون دلار بوده است.

▼ اخبار کوتاه
حزب سیاسی جدید به نام «جبهه آینده کردستان» در منطقه کردستان عراق، اعلام موجودیت کرد. صمد خوشناو، رئیس این حزب‌ گفته است، این جبهه تازه تأسیس از چهار حزب سیاسی و 22 سازمان مدنی و شخصیت‌های دانشگاهی، دینی و جوانانی از اقوام مختلف در منطقه کردستان تشکیل شده است و مبارزه با فساد و احتکار، کمک به اقشار نیازمند، تحقق عدالت اجتماعی و اصلاحات از اولویت‌های این جبهه است. خوشناو همچنین گفته است این حزب از هیچ جبهه سیاسی دیگری پیروی نخواهد کرد و از کمک‌های اعضای خود که تعداد آنها 117 هزار نفر است، بهره خواهد برد.
شبکه «بی‌بی‌سی» متعلق به دولت انگلستان به ترویج رابطه غیر شرعی زنان متأهل با دیگران پرداخته و سعی کرده است این عمل را یک هنجار عاطفی برای لذت بردن از زندگی عنوان کند. شبکه‌های معاند این روزها همه برنامه‌های خود را برای از هم پاشیدن کانون خانواده و بی‌حیا کردن جامعه به کار گرفته‌اند و برخی از فراریان فتنه‌گر و اصلاح‌طلب، همچون مسیح علی‌نژاد و معاون رئیس دولت اصلاحات نیز از مشوقان این برنامه‌ها هستند.
تازه‌ترین گزارش وزارت گردشگری ترکیه حاکی از آن است که تعداد گردشگران ایرانی وارد شده به ترکیه در نیمه نخست سال 2017 از مرز یک میلیون نفر گذشته است. این میزان قابل توجه از گردشگران، ایران را در رتبه چهارمین مبدأ برتر گردشگر فرست ترکیه در شش ماه نخست سال 2017 قرار داده است.
رژیم صهیونیستی به «ندا امین» وبلاگ‌نویس ۳۲ ساله فراری ایرانی پیشنهاد اقامت داد. پس از درخواست فدراسیون روزنامه‌نگاری رژیم صهیونیستی، «اریه دری» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی گفته است به دلیل اینکه جان این روزنامه‌نگار در خطر است، به وی روادید ویژه سرزمین‌های اشغالی داده خواهد شد.
علی رستم‌پور، مدیر کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه اطلاعات حساب‌های با گردش بالای ۵۰۰ میلیون تومان در سال از طریق بانک‌ها به سازمان مالیاتی ارسال خواهد شد، گفت: تنها دغدغه بانک‌ها در ارائه اطلاعات، عملکرد یکپارچه در این زمینه است.
الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در آستانه معرفی کابینه دوازدهم در توئیتر خود نوشت: برآیند نظرات همکارانم در مراسم تحلیف نشان می‌دهد دو، سه وزیر رأی اعتماد نمی‌گیرند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد.



ارسال نظرات