مومن نسب در نشست تخصصی رسانه های در تراز انقلاب اسلامی در سمنان گفت: رسانه با نگاه اسلامی یک واحد امر به معروف و نهی از منکر است که اصحاب رسانه شمشیر را در مقابل کسانی که با دین خدا و مردم دشمن هستند بلند می کند.
کد خبر: ۸۸۹۸۴۰۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، روح الله مومن نسب در نشست تخصصی رسانه های تراز انقلاب اسلامی که به مناسبت روز خبرنگار در فرهنگسرای کومش سمنان برگزار شد در سخنان با اشاره به فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی نوعی رسانه است و می توان این رسانه را هر کس ایجاد کند و اصحاب رسانه اگر به روز نباشند باید رسانه خود را جمع کنند چرا که موقعیت خود را از دست می دهند و خلاء اطلاعات از فضای مجازی مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پیشینه فضای مجازی افزود: در اواخر جنگ جهانی دوم آمریکایی ها خانم های را به عنوان کارپرداز در اختیار داشتند که اطلاعات را ثبت می کردند و محاسبه گر بودند و نام آنها روی دستگاه کامپیوتر قرار گرفت و این فوق سری بود تا به دانشگاه ها عرضه شد و تا رسیدیم به انقلاب و لانه جاسوسی که اطلاعات را با ابزار رسانه ای از سفارتخانه به اینترنت وصل بودند و سال 67 و 68 به دانشگاه ایران راه یافت و ایران جزو 5 کشور اول دنیا که به اینترنت وصل شد.

مومن نسب خاطر نشان کرد: بعد از جنگ مرکز فیزیک نظری به اینترنت وصل شد که بیت نت یود و سال 70 و 71 اینترنت به صورت وب یک وارد کشور که ایمیل ارسال می شد و بعد سال 74و75 صفحات اینترنتی و پیام رسان و سال 78 یاهو مسنجر آمد و بعد گروه ها و وبلاگ ها و بعد شبکه های اجتماعی سال 78 تا 88 و در سال 88 وارد عالم هوشمندها شدیم و گوشی هوشمند زیاد شد.

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور تصریح کرد:از سال 88 نرم افزارهای شبکه های اجتماعی وارد کشور شد و از 2 میلیون مشترک اینترنت به بیش از 62 میلیون نفر رسید و گوشی های هوشمند که از سال 89 و 90 و 91 و 92 به 250 هزار گوشی نمی رسید الان به 70 میلیون گوشی هوشمند رسیده است.

وی با بیان اینکه رسانه تعاملی و فراگیر بَد نیست و می تواند خوب باشد گفت: نباید مدیریت رسانه از دست ما خارج شود که اگر خارج شد بَد است و مشکل شروع می شود ما الان وب 4 را هم شاهد هستیم که اینترنت اشیاء است و در وب سه ممکن است انسان عاشق اشیا شود و گوشی هوشمند در همین راستاست.

مومن نسب با اشاره به دو ویژگی اینترنت افزود: اینترنت و گوشی همراه هر چند وقت یکبار متحول می شود و اول نظامی و دانشجویی و الان از اینترنت کار علمی نمی شود و محتوا عوض شده و همه دنبال عکس و فیلم هستند و در سال 95، 78 درصد محتوا فقط مختص فیلم و عکس بوده است.

وی تاکید کرد: فضای مجازی مدام در حال تغییر است و اگر تغییر نکنیم عقب می افتیم و ارائه نسل های مختلف اینترنت گویای همین موضوع است و اگر به روز نباشی بی سواد هستی و تحولات لحظه ای است و این سبب انفعال می شود و همه منفعل هستند چون نمی توانند فضا را بشناسند.

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور عنوان کرد: ویژگی دیگر فضای مجازی تنوع شاخه های فضای مجازی است که ما در سال 94 2800 عنوان مسئله را در فضای مجازی شناسایی کردیم که به آن پرداخته نشده است و این نشان از زیر شاخه های مختلف دارد و در ابتدا یک گوشی است اما بعد شاخه های مختلف و زیر گروه ها که باعث انفعال می شود.

وی با بیان اینکه رسانه یک واحد امر به معروف و نهی از منکر است بیان کرد: رسانه ابزاری برای بی تفاوت نبودن است و رسانه با نگاه اسلامی یک واحد امر به معروف و نهی از منکر است که اصحاب رسانه شمشیر را در مقابل کسانی که با دین خدا و مردم دشمن هستند بلند می کند.

مومن نسب ادامه داد: هر انسان یک رسانه است و باید یک رسانه باشد و همین که همه موظف به امر به معروف و نهی از منکر هستیم همه رسانه هستند.

وی افزود: ویژگی مهم فضای مجازی این است که بدون ملاحظه زمان و مکان اثرگذار می باشد و 56 درصد اینترنت در آسیای غربی در ایران مصرف می شود و 6/82 درصد مخاطبان تلگرام در ایران هستند و شاید مابقی آنها در سطح دنیا نیز ایرانی های مقیم باشند.

مومن نسب با بیان اینکه ما در وبلاگ نیز بیشترین وبلاگ نویسان دنیا را داریم بیان کرد: پرشین بلاگ در ایران قبل از فیسبوک راه اندازی شد و شبکه های اجتماعی نیز قبل از اینکه در دنیا راه اندازی شوند در ایران بودند مانند کلوپ و فارسی یار و ما در بحث اجتماعی و اثرگذاری در دنیا اول هستیم و حضور داریم.

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور اضافه کرد: شهروند خبرنگار که هر شهروند در جامعه موثر است می شود امر به معروف و نهی از منکر که نباید واژه به من چه و به تو چه باشد اما به این بخش دقت نکرده ایم که ما بخشی از رسانه شده ایم.

وی بیان کرد: تلگرام رسانه است و شما یک کانال دارید و مدیریت آن در حد محدود در اختیار شماست و ما باید مدیریت توزیع را به دست بگیریم چرا که رسانه تصمیم می گیرد کی دیده شود و با دیده نشود.

مومن نسب با بیان اینکه با دو بَعد فضای مجازی مشکل نداریم اظهار کرد: اول تکنولوژی است که باید استفاده کنیم، دوم علم است که باید استفاده کرد.

وی بیان کرد: شبکه های مجازی افراد را از نردیکانشان دور می کنند و گوشه گیر کرده و این را خود غربی ها بیان می کنند و زندگی نقطه ای را تروج می کند که من غارنشینی مدرن می گویم.

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور ادامه داد: 9 کشور معتبر دنیا معتقدند نرم افزارها شبکه های ضد اجتماعی هستند مه اجتماعی و ترویج کننده به من چه و به تو چه هستند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی از دو بخش فن و آوری تشکیل شده است و ما فن آوری بَد نداریم و همه خوب است اما محصول مهم است، که هر محصولی خوب نیست، از تکونولوژی هسته ای بمب اتمی بسازد بَد است، فضا کثیف است، 400 میلیون سایت پورنوگرافی توسط آمریکا تولید می شود اما برای خودشان اینترنت متناسب با سن موقعیت جنسیت تفکیک می کنند و با سطح فرهنگ مناسب خود استفاده کند از 16 تا 18 سال اینترنت مناسب خود استفاده می کنند.

مومن نسب با بیان اینکه مدفوع تکنولوژی به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ای چون ایران صادر می شود افزود: 80 درصد دانش آموزان کشور در سال تحصیلی گذشته معدل زیر 12 داشته اند و 20 درصد در امتحان نهایی مردود شده اند که بی سابقه است و این نتیجه اینترنت است که قرار بود علم را زیاد کند؟!

وی با بیان اینکه استاندارد استفاده از اینترنت 16 ساعت در ماه است گفت: اعتیاد به اینترنت استانداردش در دنیا یک ساعت استفاده از فضای مجازی است و در کشور ما سه سازمان برسی کردند و یکی گفت در کشور روزی 5تا9 ساعت و دیگری گفت 8 تا 9 ساعت از اینترنت استفاده می شود؟!

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور بیان کرد: فضای مجازی یک بُعدی نیست و همه ملزم به بردگی و بیگاری هستند، بیگاری دادن به رسانه برای پیشرفت آن رسانه، مصرف درست را یاد نگرفته ایم، 97 درصد گوش های کشور قاچاق وارد شده است.

وی با بیان اینکه 19 میلیون 800هزار نفر افراد زیر 18 سال در فضای مجازی هستند و برنامه ای نداریم گفت: مصرف مهم است باید به اندازه مصرف کرد و ما می گوییم وبگردی و آنها می گویند چریدن در وب که رهبری تعبیر به بهمن اطلاعات دارد و فضای مجازی را قتلگاه نوجوانان و جوانان می دانند.

مومن نسب با اشاره به اصل فقهی مظروف ظرف را نجس می کند بیان کرد: در فضای مجازی اینگونه است و ما فیلترینگ حبابی داریم که همه در یک کانال مثل هم هستند و از بیرون کسی نیست و محدود می شوید در یک کانال.

وی با بیان اینکه هدف دشمن خسته کردن افراد و رسیدن به هدف است بیان کرد: دشمن کار می کند تا ما خسته شویم و کم بیاوریم، باید اشغال سایبری و مرزهای مجازی را جدی بگیریم، امروز مرز فرهنگی ما کجاست؟ عبارت مرز در قرآن است که جدی نگرفتیم و مرزها درهم نوردیده شده است و تا داخل رختخواب ما نفوذ کرده اند و خطر بسیار نزدیک است.

تحلیگر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کشور تاکید کرد: دشمن را نباید گم کنیم هویت، مرز، فرهنگ در فضای مجازی، سرگرمی و بازی رایانه ای ،شبکه های مجازی، نرم افزارها و امنیت اینها همه جدی است.

وی با بیان اینکه شناخت درد، 70 درصد درمان است افزود: ما درد را نشناخته ایم، گوشی تلفن همراه 1200 درد و مریضی به همراه دارد، آموزش و تجهیز با هدف مشخص برای موفقیت در این فضا مهم است و باید اطلاعات خود را در این فضا افزایش دهیم تا رودست نخوریم.

مومن نسب با اشاره به کودکان پیر و پیران کودک در فضای مجازی گفت: در این فضا سن و سال مطرح نیست و نظارتی هم نمی توان کرد و محتوایی که وجود دارد نیز قابل نظارت نیست و باید مراقب بچه ها بود تا کمتر از این فضا استفاده کنند یا اصلاً ورود نکنند به این فضای ناسالم غربی بلکه در فضاهای سالم داخلی مثل شبکه سلام و سروش حضور پیدا کنند که مورد نظارت و سالم است و در داخل کشور است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها