خبرنگاران و سلامت روانی جامعه

سلفی عجیب نمایندگان بار دیگر نشان داد که افکار عمومی آگاه و رسانه‌های متعهد و پی گیر،می‌توانند سهم زیادی در سالم‌سازی فضای عمومی جامعه ایفا کنند.
کد خبر: ۸۸۹۸۸۳۵
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

محمد دلپسند، معاون فرهنگی و مدیر راهبری رسانه‌های جهاد دانشگاهی هرمزگان در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار به نقش رسانه‌ها در سالم‌سازی فضای عمومی جامعه پرداخته که در ادامه آمده است:

 

امروز دیگر کمتر کسی است که قدرت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تعاملی را انکار کند. حتی آن‌هایی هم که هنوز در موضع شک قرار دارند، وقتی با امواج خبری و واکنش‌های رسانه‌ای ویرانگری مثل آنچه بر سر موضوع‌های مختلفی همچون سلفی حقارت‌بار نمایندگان یا ماجرای مضحک آزاده نامداری مواجه می‌شوند، چاره‌ای جز گونه سپردن به سیلی تلخ واقعیت عصر شبکه‌های اجتماعی ندارند.

 

در این بهبوهه، خبرنگاران به‌عنوان جدی‌ترین تولیدکنندگان محتوای رسانه‌ای، نقشی اساسی در هدایت صحیح افکار عمومی و در مسیر بهبود فضای عمومی جامعه ایفا می‌کنند. اگر خبرنگاران(و عموماً اهالی رسانه) با تشخیص درست و درک دقیق از مقتضای آنچه باید و آنچه نباید منتشر شود در میدان رسانه گام بردارند، علاوه بر ایفای رسالت خبری، بدون کوچکترین‌ تردیدی،ضامن ارتقای اخلاقی و فرهنگی جامعه خود خواهند بود. درواقع خبرنگاران به‌عنوان نخستین مواجه گر با واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه، باقدرت تشخیص بالا و ادراک فرهنگی متمایز خود می‌توانند نقش فیلترهای سلامت روانی جامعه را بازی کنند.

 

شاید این پرسش مطرح باشد که در دوران حضور شهروندان خبرنگار و در زمانی که هر فرد دارنده یک گوشی هوشمند که نقش یک فعال رسانه‌ای را بازی‌ می‌کند، چگونه است که همچنان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای می‌توانند نقش فیلترهای سلامت روانی جامعه را بازی کنند؟!

 

پاسخ روشن است:

 

۱- هنوز رسانه‌های رسمی، منبع ابتدایی و انتهایی تائید یا تکذیب تولید محتواهای نامعتبر در فضای مجازی هستند

 

۲- نقش برندهای آگاهی‌بخش در عرصه اجتماعی. هر خبرنگار می‌تواند به‌شخصه به‌عنوان یک مرجع اطلاع‌رسان(برند آگاهی‌بخش) در جامعه پیرامونی خود ایفای نقش کند، اثرگذار باشد و مرجع فرهنگی شود.

 

صدالبته، خود خبرنگار انتخاب می‌کند که آیا علاقه‌مند به ایفای چنین نقشی است یا ترجیح می‌دهد در همسایگی قدرت، به خدمت تبلیغاتی مشغول باشد.

 

روز خبرنگار را به همه اهالی رسانه، خبرنگاران شجاع و حق‌گو به‌ویژه همکاران خبرنگارانم در خبرگزاری‌های جهاد دانشگاهی، ایکنا و ایسنا تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

 

"زبانتان شیوا و قلم و قامتان رشید و سرافراز باد"


ارسال نظرات