پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 55

چرا واردکنندگان بر روی تولید داخلی سرمایه گذاری نمی کنند؟/شیلات جلوی واردات تیلاپیا را بگیرد

ما امیدواریم که سازمان شیلات ایران یک تصمیم جدی بگیرد و جلوی واردات این ماهی را به طور کامل بگیرد بر همین اساس با تعرفه کاری انجام نمی شود.
کد خبر: ۸۸۹۸۸۹۵
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

 

* چرا واردکنندگان بر روی تولید داخلی سرمایه گذاری نمی کنند؟

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در مورد آنکه چرا واردکنندگان بر روی تولید داخلی سرمایه گذاری نمی کنند گفت: واردکنند به ما می گوید آیا می توانید ما را تأمین کنید من هم اکنون می گویم که می توانم واردکنندگان را تأمین کنم و هر شرکت فرآوری که بخواهد به اتحادیه مراجعه کند؛ ما ماهی آنها را تأمین خواهیم کرد.

چرا واردکنندگان بر روی تولید داخلی سرمایه گذاری نمی کنند؟/شیلات جلوی واردات ماهی تیلاپیا را بگیرد//نبی زاده

وی افزود: البته ماهی را به قیمت روز تأمین می کنیم بر همین اساس واردکنندگان می گویند که ما به قیمت ثابت جهانی ماهی وارد می کنیم اما باید گفت که شما هم ماهی را به قیمت روز می فروشید. واردکننده به علت حاشیه سود کم، حاضر نیست که بر روی محصول داخلی کار کند.

 

* شیلات جلوی واردات ماهی تیلاپیا را بگیرد

نبی زاده تصریح کرد: ما امیدواریم که سازمان شیلات ایران یک تصمیم جدی بگیرد و جلوی واردات این ماهی را به طور کامل بگیرد بر همین اساس با تعرفه کاری انجام نمی شود دلیل آن این است که شما اگر در بازار یک نفر را ببینید خیلی راحت می توان فهمید که ماهی ها به صورت قاچاق و بیشتر از آنچه که آمار می دهند، وارد بازار شده اند.

وی افزود: بحث دیگر در مورد ماهی تیلاپیا این است که در گمرک بر روی آن ماهی صنعتی می ریزند و زیر آنها به صورت قاچاق ماهی تیلاپیا وارد می کنند ؛ من اطلاع ندارم اما شنیده ایم ولی واقعیت همین موضوع را نشان می دهد برهمین اساس اعلام می کنند که 10هزار تن ماهی وارد شده اگر ما به طور سر زده به فروشگاه ها و مراکز فرو ش ماهی برویم خواهیم دید که 5 تا 7 هزار تن ماهی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که قطعا بیش از 10 هزار تن ماهی تیلاپیا در بازار وجود دارد شما دم درب هر مغازه ای که کالای بسته بندی داشته باشد ماهی های فیله شده تیلاپیا هم دارد.امروز از ماهی فروشی ها هم گذشته و در دکان بقالی ها هم ماهی تیلاپیا به فروش می رسد.واقعا بیش از ارقامی که دولت اعلام می کند ماهی تیلاپیا وارد می شود اما چه طور؟ من اطلاعی ندارم اما حرف ما این است که واردات این ماهی چه لزومی دارد که اکنون گرفتار قاچاق آن شویم.

ارسال نظرات