مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری:
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری وظیفه ی یک خبرنگار را به دست آوردن حقیقت و رسالت ابلاغ حقیقت به همه در هر شرایطی دانست.
کد خبر: ۸۸۹۸۹۲۳
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: مطلبی که نباید در ارتباط بحث خبر از آن غفلت کرد این است که در اسلام بیان شده" الخبر یحتمل الصدق و الکذب"، به این معنا که خبر احتمال صدق و کذب در آن است.

حجت الاسلام سید جعفر مرتضوی با اشاره به اینکه نباید صرف شنیدن یک خبر به آن ترتیب اثر داد، افزود: باید در مورد اخبار رسیده و منتشر شده اندکی هم تفحص و تحقیق کرد و به قول امروزی ها باید راستی آزمایی کرد و این راستی آزمایی نکته ی بسیار مهمی است که شونده باید به آن توجه داشته باشد.

حجت الاسلام مرتضوی؛ اخلاص، صداقت، شجاعت، روحیه ی شهادت طلبی و روحیه ی حق گویی، حق جویی و حق پویی را از مهم ترین ویژگی های خبرنگار دانست و عنوان کرد: در ارتباط با اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها و سایت های داخلی و خارجی، جامعه ی ما باید حساس باشند و صرف خواندن و شنیدن ترتیب اثر ندهند، چون که ممکن است خدایی ناکرده دچار اشتباه شوند و تصمیم اشتباهی بگیرند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، گفت: در صدق و کذب خبر به مبدأ خبر هم باید توجه شود، باید توجه به این نکته داشت که خبر از زبان چه کسی و توسط چه کسی بیان و منتشر شده است و قرآن کریم در سوره ی حجرات آیه ی 6 می فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ به این معنا که اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و بعد از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد»

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، وظیفه ی یک خبرنگار را به دست آوردن حقیقت و رسالت ابلاغ حقیقت به همه در هر شرایطی دانست و بیان کرد: منظور از فاسق در این کلام پروردگار یعنی انسان گنهکار، یعنی منبعی که نمی شود به آن اعتماد کرد، یعنی منبع غیر صالح، مثل این سایت ها، کانال های تلگرامی و شبکه های ماهواره ای که از بیرون از ایران به ما خبرهایی را نقل می کنند اصلا قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل است که قرآن کریم می فرماید روی مخبر خبر باید حساس بود.

وی با اشاره به اینکه مخبر خبر باید صادق و مومن باشد، گفت: اسلام به مخبر غیر صادق هم اهمیت قائل است و از همان اول نمی گوید اهمیت ندهید، بلکه بیان می دارد نیک بررسی و تحقیق کنید و بعد از مشخص شدن صدق و کذب آن، ترتیب اثر دهید.

حجت الاسلام مرتضوی بیان کرد: خبرنگار باید تحت هر شرایطی واقعیات را منعکس کند و نه اینکه خدای ناکرده بنا به دلایلی واقعیت جای خود را به شایعه و کذب بدهد و در ارتباط با شایعه قرآن کریم با صراحت در آیه ی 24 سوره ی نور می فرماید : "ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخره والله یعلم وانتم لاتعلمون"، به این معنا که بدرستی کسانی که دوست دارند که امرمنکری را در میان اهل ایمان شیوع دهند، برایشان در دنیا و آخرت عذاب دردناک خواهد بود و خدا می داند و شما نمی دانید.

وی، بصیرت را یکی از مشخصه های اصلی یک خبرنگار دانست و در ادامه ی این آیه گفت: کسانی که دوست دارند خبرهای بد و زشت ولو واقعیت را نقل و منتشر کنند مورد عذاب الهی خواهند بود و یک خبر نگار اگر بصیرت نداشته باشد و اقدام به انتشار هر خبری از زشت و غیر قابل انتشار کند، طبق این آیه ی قرآن، برایش در دنیا و آخرت عذاب دردناک خواهد بود .

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان افزود: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و ضرورت ندارد خبرنگار هر خبر واقعیت داری را منتشر کند، چه بسا این خبر ضربه ی سهمگینی به اعتقادات یک مسلمان وارد کند و باعث دوری فردی از دین شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت به موقع نقل کردن خبر در دنیای امروز که فراتر از عصر ارتباطات است، تصریح کرد: خبر باید به موقع و دقیق و بدون شاخ و برگ اضافی هم بیان شود و اگر خبری به قول خبرنگاران «سوخت» دیگر ارزش خبری ندارد.

وی افزود: اگر به فکر رقابت در دنیای مجازی با تهاجمات فرهنگی غرب هستیم باید به خبرنگاران و رابطین خبری اهمین بیشتری بدهیم و جایگاه بهتری برای آنان در جامعه تعریف کنیم و خبرنگار هم باید امورات زندگی اش اداره شود و اگر بنا باشد آن جایگاه حقیقی را برای خبرنگار نبینند و به قولی همیشه هشتش گرو نُهش باشد، آن وقت علی القاعده خبرنگار زیر آبی می رود و یا مجبور است که مسئولیتی که به دوش او گذاشته شده درست انجام نشود و یا مجبور شود برای اداره ی زندگی خودش به جای پرداختن به متن واقعیت ها به حواشی بپردازد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان چهار محال و بختیاری بیان کرد: اگر خدای ناکرده خبرنگاران به جای توجه به متن واقعیت ها به حواشی بپردازند، آن وقت این حواشی واقعیت ها را لطمه خواهد زد و جامعه آن طور که باید و شاید در جریان امور یک کشور و نظام دقیق قرار نمیگیرند و با غیر واقعیت ها همیشه مواجه شوند و در تصمیماتشان دچار خطا شوند و این لطمه ی سنگینی است برای مسئولین نظام اگر واقعیت ها انعکاس پیدا نکنند .

حجت الاسلام سید جعفر مرتضوی تصریح کرد: در کل حرفه ی خبرنگاری و تهیه ی خبر کاری بسیار حساس ، ظریف و دقیق است و لذا در منابع دینی جایگاه والایی را ما در بحث خبر مشاهده می کنیم و می بینیم که انعکاس خبر اهمیت ویژه ای هم دارد و نمونه ی بارز آن حادثه ی عاشورا و تلاش های خبری حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت سجاد علیه السلام در این زمینه است.

وی بیان کرد: اگر در حادثه ی غدیر هم دو نفر مثل حضرت زینب و امام سجاد علیهم السلام بودند و گزارش واقعیت ها را بیان می کردند ، حادثه ی غدیر امروز به نحو شایسته تری در بین مسلمانان اهمیت داشت و شاید آن مشکلات بعد از حادثه ی غدیر پیش نمی آمد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی افزود: یک خبرنگار در بحران باید مدیریت کند و حضرت زینب سلام الله علیها بهترین نوع مدیریت در بحران را انجام داد و حضرت زینب در زمان خود رسانه ای بود که امام حسین علیه السلام برای روشن شدن حقیقت عاشورا به جهان رسانده شود، انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: حضرت زینب سلام الله علیها مظلومیت اهل بیت علیهم السلام و حقانیت راهی که امام حسین علیه السلام و اصحابشان انتخاب کردند را بعد از شهادت شان به دنیا رساند و تا ابد این خبر باقی می ماند.

حجت الاسلام مرتضوی گفت: حضرت زینب سلام الله علیها برای رسیدن به این مهم تمام مصیبت ها را تحمل کرد و با درایت، صبر و تیز بینی، بدون هیچ ترس و واهمه ای از غیر خدا و با توکل بر پروردگار عالم، سهم بزرگی از رسالت امام حسین علیه السلام را به کل دنیا رساند.

حجت الاسلام سید جعفر مرتضوی در پایان نقش رسانه و اهمیت حرفه ی خبرنگاری در کشور را مهم دانست و این روز را به قشر خبرنگار تبریک گفته و تصریح کرد: در عصر حاضر که بیشترین قدرت رسانه در جهان در اختیار اجانب و کشور های غربی است و سعی در زیبا جلوه دادن شیطان دارند، نقش رسانه های داخلی و اسلامی باید بسیار زیاد مورد توجه قرار گیرد و امید است مسئولین بهتر از قبل جایگاه این قشر را تقویت کنند و بیشتر مورد حمایت باشند.

گفتنی است، شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزارشریف افغانستان، هفدهم مرداد را به پاس قدردانی از این مقام «روز خبرنگار» نامید.

ارسال نظرات