خبرهای داغ:
نگاهی به منویات امام راحل به اصحاب قلم؛
اگر رسانه‌ها بتوانند بر اساس رهنمودهای امام خود، صدای حقیقی و واقعی ملت باشند و انتقادهایی منصفانه را به مسؤولان تقدیم کنند آنگاه تردیدی وجود ندارد که "خدمت به ملت" به عنوان یک کلیدواژه اصلی در سراسر کشور طنین انداز می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۹۱۹۸
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸

خبرگزاری بسیج از قم، هفدهم مرداد ماه به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است که این نامگذاری به مناسبت پاسداشت شهادت خبرنگار شهید، محمود صارمی است.

همگان بر این باورند که خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان مغز متفکر، قلب تپنده، چشم بینا و گوش شنوای هر ملت شناخته شده و می‌شوند و از این روز لازم است تا آنها همواره وظایف خود را مرور کنند.

از طرف دیگر، حضرت روح الله به عنوان موسس و معمار این انقلاب شکوهمند، با بیانات و پیام‌های راهبردی خویش، رهنمودهای کاربردی و سازنده‌ای برای بخشهای مختلف نظام بیان فرموده است که بخش رسانه هم از این قاعده مستثنا نیست.

این نوشتار بر آن است تا با نگاهی به این بیانات و ارشادات، برگزیده‌ای از آن را به مناسبت روز خبرنگار تقدیم کند.

در این باره توجه به این نکته ضروری است که امام در همه مقاطع زندگی بابرکت خویش، اصل کلی "در نظر گرفتن رضایت الهی" را به همگان توصیه می‌فرمودند که این اصل البته برای اهالی رسانه هم قابل رعایت و قابل توجه است.

به نظر می‌رسد برگزیده رهنمودهای امام به رسانه‌ها در این سرفصلها قابل دسته بندی است:

1. حرکت در مسیر خدمت به ملت، انعکاس آرمان‌های ملت و ایفای نقش به عنوان صدای ملت

در اینکه یکی از اصول خدشه ناپذیر امام راحل عظیم الشان، توجه به خواست و اراده ملت بود، تردیدی وجود ندارد. از این رو، معظم له در توصیه به همه مسؤولان و سازمان‌ها، از آنها می‌خواستند تا به این اصل بسیار مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

 

2. تربیت نیروی انسانی جامعه و ایفای نقش به عنوان مدرسه سیار و بنگاه هدایت

حضرت امام در این باره می‌فرمایند:

"مطبوعات باید یک مدرسه سیّار باشند تا مردم را از همه مسائل، بخصوص مسایل روز آگاه نمایند و به صورتى شایسته از انحرافات جلوگیرى کنند و اگر کسى انحرافى دید، با آرامش در رفع آن بکوشد. به طور کلى مطبوعات باید یک بنگاه هدایت باشند؛ یعنى به صورتى که اگر دست مردم بیفتد مردم هدایت شوند."

 

3 . بیان مشکلات و نقاط ضعف با انتقاد منصفانه و به دور از غرض ورزی

امام در این باره به زیبایی تفاوت قلم انتقاد و قلم مغرضانه را تشریح کرده و می‌فرمایند:

"در هر صورت، وظیفه داریم ما، یک وظیفه اسلامى، یک وظیفه انسانى داریم که آن چیزهایى که در این جمهورى شده است بگوییم و برسانیم به مردم. انتقاد هم داریم؛ البته که کوتاهى شده است، آنها هم باید نوشته بشود. نمى‌گوییم آن را ننویسند، آن را هم بنویسند، اما انتقاد، غیر غرض وَرزى است. یک قلم است که مى خواهد یک مسئله اى که فرض کنید کوچک است بزرگش کند و چند مقابلش کند. تیتر بزرگ بنویسد و بعدش هم حرف‌هایى که هر چى دلش مى‌خواهد بنویسد. گاهى هم تیترها مناسب با خود موضوع نیست. این را از جاى دیگر پیدا کردند. اینجا زیرش چیز دیگر نوشتند. خوب، آن غرض ورزى است. یک وقت یک قلمى است که مى‌خواهد اصلاح کند جامعه را، هم خوبش را مى‌گوید، هم آن‌هایى را که ناقص است، اما به طور موعظه، نه به طور انتقاد غرض آلود، نه به طور تضعیف.

مسائل را دو جور ممکن است بگوید؛ یک مسائلى است که یک استاد شریف براى بچه‌ها مى گوید و بچه‌هایى که انحراف دارند، این استاد شریف مى خواهد اینها را از انحراف بیرون بیاورد. نصیحتشان مى کند. با زبان ملایم به آنها مى فهماند. یک استادى هم داریم که مى خواهد ضربه بزند. با ضربه مى خواهد اینها را اذیت کند. اینها دو جور فرض است، دو جور قلم است، دو جور گفتار است، دو جور نوشتن است."

معظم له در این باره همچنین می‌فرمایند:

"باید فکر این مطلب باشید که اگر انتقاد هست در کار، شما تنها نه، همه نویسنده‌ها هم، همه گویندگان، اگر انتقاد دارند به طور ملایم و به طور دلسوزانه مسائل را طرح بکنند؛ نه به طور ضربه زدن، بخواهند ضربه بزنند به جمهورى اسلامى. اینها نمى دانند این معنا را که اگر این جمهورى اسلامى به واسطه قلم اینها به هم بخورد، مسئول هستند پیش خداى تبارک و تعالى و پیش ملت و پیش همه ملت‌ها."

 

4. معرفی و تبلیغ اسلام ناب به منظور بسیج کردن ملت‌ها علیه حاکمان ظالم و مستبد

حضرت روح الله در این باره هم نکاتی کلیدی را بیان می‌فرمایند:

"اسلام اگر آن طورى که هست معرفى بشود، مورد قبول همه خواهد شد. بشر فطرتش یک فطرت سالم است، اگر یک چیزى را القا بکنند، روى فطرت سالم خودش قبول مى‏کند و قدرتمندها از همین معنا مى‏ترسند. بنابراین ما یک وظیفه بسیار بزرگ بر عهده داریم. نه ما تنها، همه مسلمان ‏ها و نه شما تنها، همه قشرهایى که در ایران و در خارج ایران هستند و متعهد به اسلام هستند، وظیفه بزرگى داریم و آن این که اسلام را آن طورى که هست، آن طورى که خداى تبارک و تعالى فرموده است، آن طورى که در روایات و در قرآن ما هست، آن طور به مردم ارائه بدهیم و به دنیا ارائه بدهیم و همین خودش از هزارها توپ و تانک بیشتر مى‏تواند مؤثر باشد."

امام همچنین در همین موضوع، روحانیون و متفکران جامعه را مورد خطاب قرار می‌دهند:

"آیا روحانیون، نویسندگان، گویندگان، روشنفکران و متفکران از هر ملت و مذهب که هستند، در این زمان تکلیفى انسانى، مذهبى، ملى و اخلاقى ندارند و باید نقش تماشاگر را در کشورهاى خود ایفا کنند؟ و یا آن که باید این سران و سردمداران با گفتار و نوشتار خود، ملت ‏هاى مظلوم دربند را بسیج کنند تا ستمگران را از صحنه خارج نمایند و حکومت را به دست مستضعفان بسپارند، چونان که در ایران با همّت ملت بزرگوار شد."

5 . توجه به اصل بسیار مهم حفظ نظام و حفظ آرامش، وحدت و انسجام کشور و امیدبخشی به جامعه

هشدار امام در این زمینه کاملا دقیق و هوشمندانه است:

"من به همه اشخاصى که قلم در دستشان است، زبان گویا دارند مى‏خواهم سفارش کنم که متوجه باشند که قلم آنها، زبان آن‏ها در حضور خداست، فردا مؤاخذه دارد، صحبت، سر دولت و ریاست جمهور و این‏‌ها نیست، صحبت سر نظام است، نظام اسلام است؛ ما مکلفیم به حفظ او، همه نویسنده‏‌ها مکلفند به حفظ نظام."

امام همچنین در همین موضوع می‌فرمایند:

"ما الان در ایران احتیاج به آرامش داریم، اگر ما بخواهیم که این نهضت پیروز بشود، باید ما آرامش این مملکت را حفظ بکنیم، باید همه قشرها متوجه باشند که آرامش را حفظ کنند؛ ... باید هم مسائل را گفت و هم آرامش را حفظ کرد، هم مطالب را مردم بدانند و هم آرامش را باید حفظ بکنند."

کوتاه سخن آنکه اگر رسانه‌ها بتوانند بر اساس رهنمودهای امام خود، صدای حقیقی و واقعی ملت باشند و انتقادهایی منصفانه را به مسؤولان تقدیم کنند (مانند اهدای یک هدیه و نه مُچ گیری و شبهه افکنی)؛ آنگاه تردیدی وجود ندارد که "خدمت به ملت" به عنوان یک کلیدواژه اصلی در سراسر کشور طنین انداز می‌شود و روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی خواهیم بود.

میثم دانایی فر
ارسال نظرات