رئیس بسیج رسانه استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: همه فعالیت‌های ما دربسیج رسانه با هدف ایجاد یک چتر رسانه‌ای در راستای ساختار شجره طیبه بسیج و ترویج روحیه بسیجی در میان اصحاب رسانه برنامه‌ریزی می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۹۲۳۰
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
به گزارش خبرگزاریبسیج ازاستان سیستان وبلوچستان، سرهنگ پاسدار یوسف علی‌بیگی در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران تسنیم در زاهدان اظهار داشت: سازمان بسیج رسانه سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان از سال 92  با هدف جذب اصحاب رسانه در شجره طیبه بسیج آغاز به کار کرد.

رئیس بسیج رسانه استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پیش از راه‌اندازی این سازمان اصحاب رسانه به صورت متفرقه در دیگر اقشار بسیج فعالیت داشتند، افزود: همه فعالیت‌های ما در این سازمان با هدف ایجاد یک چتر رسانه‌ای در راستای ساختار شجره طیبه بسیج و ترویج روحیه بسیجی در میان اصحاب رسانه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تاکید براینکه ارائه آموزش‌های مرتبط با حوزه خبرنگاری و افزایش بصیرت رسانه‌ای از مهمترین اقدامات بسیج رسانه در سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: در این راستا ما تاکنون دروه‌های مختلف آموزش خبرنگاری و خبرنویسی در استان برگزار کرده‌ایم و همچنین نخستین دوره "طرح ولایت" ویژه اصحاب رسانه استان جهت آشنایی آنها با مبانی انقلاب و بسیج در سطح استانی سال گذشته با حضور فعال خبرنگاران برگزار شد و قرار است در سال جاری سطح کشوری آن برگزار شود.

جشنواره "قلم‌های وحدت آفرین"، ویژه برنامه بسیج رسانه سیستان و بلوچستان

رئیس بسیج رسانه استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اعزام خبرنگاران استانی در قالب یک اردو به تهران جهت بازدید از خبرگزاری‌های کشوری و آشنایی با روند فعالیت آنها و همچنین برگزاری جشنواره رسانه‌ای "قلم‌های وحدت آفرین" و جشنواره رسانه‌ای "ابوذر" از جمله مهمترین برنامه‌های بسیج رسانه سیستان و بلوچستان در سال جاری است.

وی عنوان کرد: دومین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قرار است اواخر فصل پاییز ویژه تجلیل از اصحاب رسانه‌ای که در راستای اهداف انقلاب و نظام گام برمی‌دارند برگزار شود؛ البته اکثریت اصحاب رسانه استان در مسیر انقلاب حرکت می‌کنند اما هدف ما در این جشنواره تجلیل از پیشتازان است. برگزیدگان این جشنواره به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

علی‌بیگی با اشاره به اینکه جشنواره "قلم‌های وحدت‌آفرین" برای نخستین بار در کشور توسط بسیج رسانه سیستان و بلوچستان طراحی شده، گفت: این جشنواره در راستای تقدیر و تقویت رسانه‌های فعال در حوزه وحدت و کمک به گسترش وحدت از طریق رسانه طراحی شده، چرا که زبان هنر، قلم و رسانه از کارآمدترین ابزارها برای انتقال مفاهیم اسلامی از جمله وحدت است.

وی افزود: هدف محوری برگزاری جشنواره گسترش همدلی، همزبانی و وحدت حول آموزه‌های قرآن و پیامبر اسلام(ص) و آموزه‌های اخلاقی اسلام است و علاوه بر آن در این جشنواره به دنبال ارائه چهره واقعی اسلام هستیم. جشنواره در 7 محور "پیامبر اسلام(ص) نماد وحدت، اهل بیت(ع) پیشگامان وحدت، نقش ایران در وحدت جهان اسلام، وجوه اشتراک مذاهب اسلامی، وحدت‌ستیزان، تفرقه ابزار اصلی نظام سلطه و وحدت در نگاه امامین انقلاب" است.

علی‌بیگی افزود: این جشنواره در 6 بخش "گزارش، یادداشت، خبر، متن ادبی، طنزنوشت و فیلم و عکس" برگزار می‌شود و اصحاب رسانه و فعالان عرصه قلم می‌توانند در هر بخش جشنواره 3 اثر جهت داوری ارسال کنند که مهلت ارسال آثار از امروز تا پایان مردادماه است و اختتامیه جشنواره در شهریورماه برگزار می‌شود.

مسئول بسیج رسانه سیستان و بلوچستان ادامه داد: آثار ارسالی باید در بازه زمانی ابتدای سال 94 تا ابتدای مردادماه سال جاری در یکی از رسانه‌ها یا حتی وبلاگ‌ها منتشر شده باشد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این جشنواره از طریق پایگاه اینترنتی "http://www.vahdatghalam.ir" نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

همه فعالان رسانه‌ای دلسوز نظام و انقلاب بسیجی هستند

وی تاکید کرد: همه افرادی که در عرصه رسانه فعالیت دارند و دلسوز نظام و انقلاب هستند و در راستای حفظ نظام و کوتاه کردن دست دشمنان از این مرز و بوم قدم بر می‌دارند چه در بسیج رسانه دارای پرنده عضویت باشند و چه نباشند، از نظر ما بسیجی واقعی محسوب شده و در حقیقت تشکیل پرونده در بسیج رسانه در راستای ساماندهی و هم‌افزایی اصحاب رسانه و تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع از آنها صورت می‌گیرد.

علی‌بیگی افزود: تاکنون 205 خبرنگار در سطح استان به عضویت سازمان بسیج رسانه در آمده‌اند که از این تعداد 80 نفر به صورت بسیجی عادی و مابقی به صورت بسیجی فعال در برنامه‌های مختلف این سازمان فعالیت دارند. ما 500 فرد اهل قلم و خبرنگار آماتور، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای را در سطح استان به عنوان جامعه هدف سازمان بسیج رسانه شناسایی کرده‌ایم که برنامه داریم به مرور آنها را جذب و ساماندهی کنیم.

مسئول بسیج رسانه سیستان و بلوچستان گفت: با حمایت‌هایی که فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان از بسیج رسانه در استان دارند خوشبختانه در طول مدت کوتاهی که از آغاز به کار این سازمان در استان می‌گذرد ما هم از لحاظ تجهیزات، امکانات و فضای اداری و هم از لحاظ تامین نیروی متخصص روند رو به رشدی را داشته‌ایم، اگرچه هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم.

وی افزود: بسیج رسانه سیستان و بلوچستان در آخرین ارزیابی به عمل آمده در رتبه دهم کشوری در میان استان‌های کشور قرار گرفت و با توجه به جهشی که در ماه‌های اخیر در فعالیت‌های این سازمان در استان دیده می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم امسال از جایگاه مطلوب‌تری برخوردار باشیم.

سیستان و بلوچستان در عرصه رسانه با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه است

علی‌بیگی گفت: سیستان و بلوچستان با وجود آنکه پهناورترین استان کشور و به عنوان یکی از خبرسازترین استان‌های کشور محسوب می‌شود اما به دلیل مواجهه با مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه رسانه و خبر در زمینه بسیج رسانه تاکنون جزو استان‌های برتر کشور نبوده که تلاش داریم تا این شرایط را تغییر دهیم.

مسئول بسیج رسانه سیستان و بلوچستان بیان کرد: تاکنون 3 کانون ویژه قشر بسیج رسانه در زاهدان راه‌اندازی شده و برنامه داریم در سال جاری یک کانون در شهرستان زابل با هدف پوشش اصحاب رسانه 5 شهرستان منطقه سیستان و یک کانون نیز در شهرستان چابهار با هدف پوشش اصحاب رسانه منطقه بلوچستان راه‌اندازی کنیم.

وی اظهار داشت: رسانه‌های استان در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌های موجود و کمبود امکانات در استان به لحاظ کیفی از رشد خوبی برخوردار بوده‌اند اما در مقایسه با استان‌های برخوردارتر به ویژه در زمینه رسانه‌های مکتوب همچنان فاصله زیادی با شرایط مطلوب داریم.

مطالبه‌گری مستمر از مهمترین رسالت‌های رسانه‌های استان

علی‌بیگی با اشاره به وجود مشکلات زیاد در استان از جمله خشکسالی، ریزگردها و بیکاری، بیان کرد: مطالبه‌گری مستمر در راستای حل مشکلات مردم و رفع چهره محرومیت از استان از رسالت‌های اصلی رسانه‌های استان است. به طور مثال رسانه‌های ما نباید تنها در زمان وقوع سیل در استان و چند روز پس از آن به بیان مشکلات سیل‌زدگان بپردازند، بلکه باید مطالبات مردم سیل‌زده را به طور مستمر و تا زمان حصول نتیجه دنبال کنند.

مسئول بسیج رسانه سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالبه‌گری رسانه‌های استان در حد مطلوب نیست و بخش زیادی از رسانه‌های ما به صورت مقطعی و به عنوان یک مُسَکِن به بیان دغدغه‌های مردم می‌پردازند و پیگیری مستمری در زمینه حل مشکلات مردم ندارند، افزود: بدون شک اصحاب رسانه ما که در رسانه‌های مختلف مشغول به‌کار هستند از سلایق و افکار متفاوتی نیز برخوردار هستند که همه در جای خود محترم است اما ضرورت دارد رسانه‌های استان در زمینه پیگیری مشکلات و دغدغه‌های مردم وحدت رویه داشته باشند و به صورت هماهنگ نقش‌آفرینی کنند تا با ایجاد یک موج رسانه‌ای قوی بتوانند مسئولان را موظف به پاسخگویی به مشکلات مردم کنند.

پیگیری مطالبات مردم از طریق رسانه نیازمند تلاش جهادی است

وی تصریح کرد: عمق محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان زیاد است و پیگیری جهت کمک به رفع این محرومیت‌ها یک تلاش جهادی را در همه عرصه‌ها و به ویژه عرصه رسانه می‌طلبد چرا که رسانه‌ها می‌توانند درد دل مردم دورافتاده‌ترین نقاط کشور را به گوش همه ملت دلسوز ایران برسانند و از این طریق نگاه‌ها را به حل مشکلات محرومان سوق دهند.

مسئول بسیج رسانه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: متاسفانه وضعیت کنونی رسانه‌های استان از لحاظ وحدت تاکتیکی مناسب نیست و  یک اتاق فکر واحد برای رفع مشکلات جامعه وجود ندارد و به همین دلیل شاید پیگیری معضلات اجتماعی و حتی سیاسی به صورت مناسب و درستی انجام نمی‌شود.

علی‌بیگی افزود: استان سیستان و بلوچستان بنا بر مظلومیت و محدودیت‌هایی که برایش بوجود آمده نیازمند یک جرسان رسانه‌ای دارای وحدت و استراتژی یکسان است که امیدواریم بتوانیم این مهم را میسر کنیم. نگاه بسیج رسانه استان به آینده مثبت است و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نگاه انقلابی و وحدت‌پذیری را در بین رسانه‌ها به وجود آوریم تا در پی آن معضلات مردم از طریق رسانه‌ها درست و شفاف بازگو شود.

علی‌بیگی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در زمینه بیان و پیگیری مشکلات مردم برعهده دارند، اظهار داشت: خبرگزاری تسنیم در زمینه مطالبه‌گری و پیگیری مشکلات مردم استان عملکرد شاخصی داشته است. خبرگزاری تسنیم در سیستان و بلوچستان در حوزه مطالبه‌گری پیشتاز است و از دیگر رسانه‌های استان سبقت گرفته که این امر به نقطه قوت این رسانه تبدیل شده است.

رئیس بسیج رسانه استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خبرگزاری تسنیم همواره از طریق بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در مسیر ایجاد امید و نشاط در جامعه گام برداشته که این رویکردی قابل تقدیر است. همه انسان‌های انقلابی باید از دستاوردهای انقلاب دفاع کنند و جهت معرفی این دستاوردها تلاش کنند وخبرگزاری تسنیم تاکنون در این مسیر گام‌های بسیار خوبی برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش جهت ایجاد امید و شور انقلابی در جامعه که از مطالبات رهبری و ملت بصیر ایران است، دیگر رویکرد مثبت خبرگزاری تسنیم محسوب می‌شود؛ ایجاد شور انقلابی می‌تواند روند حرکت کشور در مسیر پیشرفت را تسریع کند و رسانه‌ها در این زمینه بسیار موثر هستند. بدون شک تسنیم از رسانه‌های موفق در سیستان و بلوچستان است که تاکنون در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم نسبت به مهمترین اتفاقات و رویدادهای استان عملکرد خوبی داشته است.
ارسال نظرات