خبرهای داغ:
استاندار همدان خبر داد:

افزایش اعتبارات عشایری در استان همدان

استاندار همدان از افزایش اعتبارات عشایری در استان خبر داد و گفت: برای تامین اعتبارات و حل مسائل و مشکلات جامعه عشایر استان باید اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان سال های گذشته عشایر استان در سال جاری به یک میلیارد تومان افزایش یابد.
کد خبر: ۸۸۹۹۵۲۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶

به گزارش خبرنگار سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج، "محمد ناصر نیکبخت" استاندار همدان امروز در جلسه شورای عشایری استان با گرامیداشت هفته خبرنگار و سالروز شهادت شهید «صارمی» اظهار داشت: امیدواریم رسانه ها همچنان در امانتداری و صدق گفتار در اطلاع رسانی به مردم به طور شایسته تلاش کنند.

 

وی با ابراز گلایه‌مندی از برخی رسانه در انعکاس اخبار نادرست از ایشان گفت: نباید به خاطر زدن یک تیتر جنجالی جو زده شد و به گونه ای مطالب را منتقل کرد که امانت، صداقت و اجر کار کمرنگ شود.

 

استاندار همدان عشایر را بی توقع‌ترین قشر جامعه معرفی و عنوان کرد: این قشر جامعه مولدترین و خدمتگزارترین و شایسته‌ترین قشر جامعه در خدمت به جوامع روستایی و شهری است.

 

وی با بیان اینکه جامعه عشایر در همه شرایط با وجود سختی‌ها تولیداتی در اختیار دیگر جوامع کشور می گذارند، افزود: تولیدات و خدمات آنها بسیار است به طوری که تمام اقتصاد شهری و روستایی را تامین می کند که لازم است از آنها قدرانی شود.

 

نیکبخت با تاکید بر توجه به قشر عشایر و حل مشکلات آنها تصریح کرد: در کشور نسبت به جامعه عشایر بی توجهی شده، آنها بسیار کم توقع هستند ولی باید انصاف به خرج داد و توقعات آنها را پاسخ داد.

 

وی در تشریح فعالیت های عشایر در کشور به اقدامات و تلاش‌های آنها در ملی شدن صنعت نفت اشاره و بیان کرد: در ۱۱۱ سال پیش حامی و عامل قانون مشروطه در کشور جامعه عشایری بودند و در زمان دولت مصدق که خزانه دولت خالی بود امکانات و دارایی های خود را فروختند و ثروتی دراختیار دولت برای اداره کشور قرار دادند.

 

استاندار همدان عشایر را جامعه ای که به دنبال طبیعت هستند معرفی کرد و بیان داشت: آنها طبیعت مصنوعی را نمی‌پذیرند و در شرایطی که دام عشایر با کامیون منتقل شد آسیب زده شدند.

 

وی با بیان اینکه با تبدیل جامعه عشایری به روستایی، کارآیی آن از بین می‌رود، اسکان عشایر را عاملی در راستای از بین رفتن آنها دانست و عنوان کرد: جامعه عشایر در برابر همه دولت ها قد عَلَم کرده اند ولی در برابر جمهوری اسلامی پایبند و سر تعظیم فرو می آورند.

 

نیکبخت عملکرد اداره امور عشایری استان را ضعیف ارزیابی کرد و بیان داشت: مسئولین امور عشایری استان تاکنون برای رفع مشکلات عشایر مراجعه ای به استانداری نداشتند و معتقدم آنها آشنایی مناسبی با جامعه عشایری ندارند.

 

وی با تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از جامعه عشایری اظهار کرد: لازم است مسئولین حفظ منابع طبیعی استان اقدامات لازم برای بر طرف کردن نیاز دام‌های عشایر با تعداد دام را انجام دهند و دام تنظیم و متعادل با مراتع باشد.

 

استاندار همدان با اشاره به دیگر ویژگی جامعه عشایر با بیان اینکه آنها برای حفظ و حراست از نظام ، دین و اعتقاد جان خود را بر کف می گذارند، افزود : در حال حاضر ۶۰ درصد حاشیه نشین‌های استان را جامعه عشایر تشکیل می‌دهند که باید به هر نحوی از آنها حمایت کرد چرا که جریمه کردن موجب روی آوردن آنها به زندگی حاشیه نشینی می شود.

 

وی با اشاره به ضرورت حفظ مراتع عشایر یادآور شد : در این خصوص لازم است اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به عشایر اعتماد کنند و جزو برنامه های اساسی آن باشد و برای رفع مشکلات آنها جلساتی را برگزار کنند.

 

نیکبخت با تاکید بر رفع مشکلات واکسینه کردن دام، چاه آب دام های در مسیر، مسائل بهداشت و آموزش عشایر بیان کرد : لازم است امور آب مجوز چاه جایگزین به عشایر را صادر و فرمانداری نیز آن را پیگیری کند.

 

وی از افزایش اعتبارات عشایری در استان خبر داد و بیان داشت: برای تامین اعتبارات و حل مسائل و مشکلات جامعه عشایر استان باید اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان سال های گذشته عشایر استان در سال جاری به یک میلیارد تومان افزایش یابد و در راستای تخصیص اعتبار برنامه ای از سوی امور عشایری ارائه شود.

 

استاندار همدان با اشاره به وابستگی جامعه عشایر به دام های خود خاطرنشان کرد : در چند سال اخیر دانشگاه شیراز ۶۰ درصد از پذیرش خود را به جامعه عشایری اختصاص داده بود در حالی که این تعداد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات