هنر گلیم بافی در شهرستان خاتم به برنامه ریزی برای بازاریابی و حمایت مسئولان نیاز دارد

کد خبر: ۸۸۹۹۶۱۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، شهرستان خاتم از توابع استان یزد به دلیل قدمت دیرینه تاریخی از توانمندی زیادی در تولید آثار صنایع دستی برخوردار است و قطب هنرهای دستی استان به شمار می رود، اما بافت گلیم از جمله صنایعی است که روزگارش چندان خوش نیست و نیاز به توجه و نگاه ویژه مسئولان دارد.

توجه به تولید داخلی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله موضوع هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال اخیر نسبت به آن تاکید زیادی کردند و آن را یکی از راه های ایجاد تحول و خروج از اقتصاد تک محصولی عنوان فرموده اند.

گلیم بافی از جمله هنرهای دستی است، با توجه به هزینه تولید کم می تواند با اشتغالزایی در این زمینه موجب غنا بخشیدن به فرهنگ دیرینه این صنعت در شهرستان خاتم شود.

به گفته مسئولان محلی آنچه موجب شد تا نگاه مردم به این صنعت که حدود 150 نفر در این عرصه فعالیت دارند، جایگاه آن را به عنوان هنری که می تواند ایجاد درآمد کند با مشکل بازاریابی داخلی و صادرات روبه روست.

در خاتم ظرفیت های زیادی در بخش تولید آثار و هنرهای دستی وجود دارد، در صورت حمایت و شناسایی قابلیت های بومی می تواند به عنوان راهکاری در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان به شمار آید.

بخشدار مرکزی خاتم گفت، تعداد بانوان هنرمند که به بافت گلیم مشغول هستند را 150 نفر ذکر کرد و افزود: این صنعت نیازمند نگاه ویژه مسئولان ذیربط است.

وی یادآورشد: .توسعه کارگاه ها، بازار فروش مناسب و ارایه خدمات آموزشی برای توان افزایی علاقه مندان می تواند موجب رونق این صنعت شود.

محمد کاظمی نسب، اظهار کرد: صنایع دستی از جمله گلیم بافی و تولید جاجیم می تواند جایگزین مناسبی برای قالی بافی باشد.

وی یادآور شد: تامین منابع مالی با پرداخت تسهیلات مناسب کمک خوبی به توسعه این بخش خواهد بود.

این مسئول اظهار کرد: باید امکان برگزاری نمایشگاه هایی برای عرضه و معرفی این محصول در داخل و خارج کشور فراهم تا اینکه زمینه صادرات آن فراهم شود بتوان شاهد اشتغالزایی و درآمدزایی خوبی در این صنعت باشیم.

مدیر عامل صنایع دستی خاتم نیز با ارایه گزارشی از تاریخچه هنرهای دستی منطقه اظهار کرد: هنرهای دستی منطقه شامل گلیم،جاجیم، قالی ، سرمه دوزی، پیکر تراشی ،کیف دوزی (سراجی دوزی سنتی) است که مهمترین و معروفترین آن گلیم بافی است.

لیلا نوروزی می گوید: در این شهرستان گلیم بافی نسبت به قالی بافی قدمت بیشتری دارد، گلیم هایی که در این منطقه بافت می شود طرح خاصی نداشت و طرحها عمدتا نشات گرفته از ذهن بافنده بود که آن هم کاملا از محیط پیرامون الهام گرفته می شد .

وی بیان کرد: در این شهرشتان حداقل گلیم بافی یک قرن قدمت دارد و اغلب زنان برای تامین فرش و زیرانداز مورد نیاز خانه ها و زیبایی محیط، گلیم می بافتند.

وی با اشاره به اینکه گلیم های تولیدی شهرستان ویژگی خاصی دارد و آن را از گلیم های تولیدی دیگر مناطق استان و سایر استان ها تاحدودی متمایز می کند، اضافه کرد: مهمترین خصوصیات گلیم های تولیدی منطقه شامل « دورو» (یعنی از دو طرف آن می توان استفاده کرد)، « چله پشم و پود پشم» ( که این خصوصیات باعث مقاومت بالای گلیم و عمر بالای آن است) و مهمترین ویژگی گلیم های خاتم طرح های متنوع آن است که مورد استقبال بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گرفته است.

مدیر عامل صنایع دستی خاتم در ادامه به طرح اصل گلیم « تا سه چنگ » اشاره کرد و گفت: این طرح به اسم شهرستان خاتم به ثبت رسیده و طرح بسیار زیبا و بازار پسند است .

نوروزی در ادامه توسعه هنر گلیم بافی را یکی از راه های مناسب برای محرومیت زدایی منطقه برشمرد و تصریح کرد: هنر گلیم بافی علاوه بر آنکه به هزینه اولیه بسیار کمی نیاز دارد از بازدهی بالایی برخوردار است که این امر در صورت توجه به نقطه جهشی برای اقتصاد این منطقه تبدیل می شود.

وی ادامه داد:هرچه طرح گلیم، ریزبافت و پیچیده تر باشد بافت آن زمان برتر خواهد بود و تولید گلیم های دارای نقش و نگارهای نو و پیچیده، وقتی مقرون به صرفه خواهد بود که در بازار تقاضای کافی برای خرید آن وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد:زنان و دختران زیادی در شهرستان خاتم گلیم می بافند اما به علت نبود بازار تقاضا از درآمد کافی برخوردار نیستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار