نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی

مکانیزم جایزه صادراتی نتوانست باعث ترغیب رونق صادرات کشور شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: این واقعیت که در حوزه صادرات مکانیزم جایزه صادراتی، مکانیزمی عملا مختل شده است که هیچ وقت نتوانست این ابزار باعث تشویق و ترغیب رونق صادرات کشور شود.
کد خبر: ۸۸۹۹۹۸۷
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در شورای گفت‌و‌گوی دولت با بخش خصوصی را یکی از اقدامات مناسب ارزیابی کرد و گفت: این شورا که در سال‌های اخیر در کشور شکل گرفت تا در فضایی دوستانه و فرصت مناسب درد دل‌ها و مسائل و مشکلات بخش خصوصی را بشنویم و از تمامی ظرفیت‌ها اعم از قوانین و مقررات در دولت برای حل این مشکلات بهره بگیریم.

وی افزود: این واقعیت که در حوزه صادرات مکانیزم جایزه صادراتی، مکانیزمی عملا مختل شده است که هیچ وقت نتوانست این ابزار باعث تشویق و ترغیب رونق صادرات کشور شود. چراکه منابع مالی لازم برای تامین و پرداخت جوایز صادراتی هیچ گاه از یک منبع مطمئن پیش‌بینی نمی‌شد و به اعتبارات دولتی متصل بود این در حالیست که اعتبارات دولتی هم با مشکلاتی مواجه می‌شد تا جایی که هستند مواردی که با گذشت چندین سال هنوز موفق به دریافت این جایزه خود نشده‌اند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرحی در قانون برنامه ششم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجلس ارائه ولی متاسفانه این طرح در کمیسیون تلفیق مصوب نشد. براساس این طرح قرار بود درصد معینی از مجموعه واردات کشور مالیات اخذ شود و این مالیات به طور اختصاصی منبع مالی جوایز صادراتی شود.

کریمی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و امیدواریم در قالب یک طرح مجزا تهیه و به سرانجام برسد، قدمی بزرگ است که جوایز صادراتی به منبع واردات متصل شود. محصولات نهایی ساخته شده که در حال رقابت با محصولات تولید داخلی است باید هدف اخذ مالیات باشد و مواد اولیه و کالا‌های واصل که در تولید استفاده می‌شوند باید مستثنی قرار گیرد.

وی در زمینه فرآیند‌های صادرات استان، گفت: شرکت‌های مدیریت تخصصی صادرات در استان شکل گرفته و می‌توانند با تلاش بیشتر و تقویت شرکت‌ها به صورت ویژه در زمینه کالا‌های خاص و پر تیراژ برای پشتیبانی از صادرات کالا‌های عام در مواصل بازار‌های صادراتی جهان می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع آموزش بسیار حائز اهمیت است. افرادی که قصد ورود به دنیای صادرات را دارند و حتی افراد باسابقه باید تحت آموزش قرار بگیرند که صادرات هدفمند و مستمر انجام شود و بتوانیم رقابت قابل قبولی با دیگر کشورها داشته باشیم.

کریمی در ادامه با تاکید بر لزوم پشتیبانی بانکی از صادرکنندگان گفت: تقویت مالی صادرکنندگان یکی از گلوگاه‌های صادرات کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار