خبرهای داغ:
امام جمعه قم در مورد سلفی گرفتن نمایندگان مجلس گفت: حادثه ناگواری که توسط برخی از نمایندگان رخ داد برای مردم ناراحت کننده بود چرا که کار آنها شایسته نبوده است، امیدواریم این حادثه که نشان از ضعف و ناتوانی بوده معالجه شود.
کد خبر: ۸۹۰۰۱۴۳
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که با حضور پر شور اقشار مختلف مردم در مصلی قدس برگزار شد، با بیان اینکه ازدواج دیرهنگام و بهم‌ریختگی معیارها در ازدواج آسیب‌های بسیاری برای خانواده‌ها به دنبال دارد، اظهار کرد: برای اینکه ازدواج به موقع و درست انجام شود باید به شیوه‌ای نظام اداری و خدماتی خود را تنظیم کنیم که شرایط مورد نیاز برای جوانان تامین شود که این بخشی از وظایف دولت، مجلس و حکومت است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه در پذیرش ازدواج به موقع و فرهنگ خانواده در تسهیل شرایط ازدواج مهم است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف باید گام‌های مطلوبی در حوزه فرهنگ‌سازی برداشته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خطاب به خانواده‌ها و جوانان گفت: بر اساس روایتی از حضرت محمد(ص) بنا و ساختمانی همانند تشکیل خانواده و ازدواج نیست که محبوب خداوند متعال باشد، اگر این ساختمان درست بنا شود جوانان و جامعه را زیر پوشش قرار می‌دهد چرا که فلسفه‌های مهمی در آن نهفته است.

وی با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده سبب شکل‌گیری درست شخصیت عاطفی و احساسی انسان‌هاست، مطرح کرد: در کانون خانواده از پاسخ نامشروع به عواطف جلوگیری می‌شود؛ با ازدواج درست انسان‌ها در منازل تمرین مشارکت و از خودگذشتگی می‌کنند و انواع اخلاق‌های اجتماعی در این فضا به شکوفایی می‌رسد.

اعرافی خاطرنشان کرد: روحیه مشارکت اجتماعی در میان افرادی که به موقع ازدواج کرده‌اند رشد قابل توجهی دارد؛ ازدواج عرصه رشد اقتصادی را فراهم می‌آورد چرا که شرایط ازدواج انسان را به سمت عملکرد درست اقتصادی سوق می‌دهد.

وی رشد عبادی و معنوی انسان‌ها را یکی دیگر از تاثیرات ازدواج برشمرد و گفت: بر اساس روایاتی دو رکت نمازی که یک انسان متاهل انجام می‌دهد 70 برابر نماز فرد مجرد ارزش دارد؛ نماز کسی که به موقع و درست ازدواج کرده و زیر بار مسؤولیت خانواده رفته از فردی که همه روزها را روزه گرفته و شب‌ها را عبادت می‌کند بالاتر است.

اعرافی با تاکید بر اینکه ازدواج درست سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: جوانی که با روش‌های مشروع نیازهای خود را برطرف می‌کند به میزانی ارزش خود را افزایش داده که عبادت او از ارزش متفاوتی برخودار است.

امام جمعه قم ازدواج به موقع را عامل حفظ جامعه از آسیب‌ها دانست و تصریح کرد: نسل جوانی که نیازهای خود را به روش مشروع تامین نکند در معرض فساد یا در صورت خویشتن‌داری در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار می‌گیرد در حالی که جامعه‌ای که جوانان در آن به موقع ازدواج کرده‌اند از بسیاری از آسیب‌ها در امان خواهد بود.

وی از مقوله افزایش جمعیت به عنوان یکی از اولویت‌های مهم جامعه اسلامی نام برد و افزود: در دهه‌های آینده دو سوم جمعیت کشور میانسال و کهنسال می‌شوند که این موضوع آسیب‌های جدی برای جامعه اسلامی به دنبال دارد در حالی که این مشکل با ازدواج به موقع و فرزندآوری رفع می‌شود.

اعرافی با اشاره به اینکه نظام برنامه‌ریزی کشور باید با ازدواج به موقع همراه شود، اظهار کرد: اکنون بخشی از برنامه‌ریزی‌ها با ازدواج به موقع همگام نیست در حالی که عرصه‌های تولید و اشتغال در این بخش به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

وی از تقوا به عنوان مهم‌ترین نیاز بشر در طول تاریخ نام برد و گفت: بر اساس فرمایشات امام علی(ع) متاسفانه کم هستند افرادی که تقوا را پذیرفته و حق آن را ادا می‌کنند در حالی که افرادی که به قله‌های بلند تقوا رسیده به درجات عالی دنیا و آخرت می‌رسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرا رسیدن روز صنایع کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: صنایع به سه بخش کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی می‌شوند، صنایع کوچک کمتر از 50 مورد اشتغال و صنایع متوسط کمتر از 100 مورد اشتغال را به دنبال دارند و اکنون بیش از 80 هزار نوع از این صنایع در کشور وجود دارد که چندین میلیون اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از صنایع بزرگ در اقتصاد مقاومتی نقش راهبردی و مهمی دارند، گفت: نباید نسبت به صنایع کوچک و متوسط بی‌توجه باشیم، اکنون در سطح کشور و قم با رکودی مواجه هستیم که بازار و صنایع را با مشکل مواجه کرده به همین علت بخشی از واحدها فعالیت خود را تعطیل یا محدوده کرده‌اند.

اعرافی یادآور شد: همانطور که از مردم و سرمایه‌گذاران انتظار می‌رود که اهتمام بیشتری نسبت به استمرار فعالیت صنایع داشته باشند، دولت جدید نیز باید با نگاه اقتصاد مقاومتی و با برنامه‌ریزی دقیق و جامع به این حوزه بپردازد چرا که احیای صنایع کوچک و متوسط بخش مهمی از مشکل بیکاری کشور را رفع می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی یکی از مباحث مهم در منطق دینی اسلام است، گفت: باید تشکل‌های مهم فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند چرا که جوانان انقلابی پرشور می‌توانند مشکلات کشور را رفع کنند اما از آنها حمایت شود.

امام جمعه قم از نقش موسسات خیریه در رفع گرفتاری‌های مردم یاد کرد و ادامه داد: در فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی نیز تشکل‌های مردمی نقش مهمی دارند به همین علت باید توسعه و ارتقا یابند.

وی از فرارسیدن روز مقاومت اسلامی یاد کرد و افزود: همگان به یاد داریم که حزب‌الله لبنان با الهام گرفتن از ملت ایران و شهدای این کشور وارد کارزار بزرگی شد و طی 33 روز مقاومت قوی‌ترین ارتش منطقه را در خانه خودش متوقف کرد و طعم شکست را به این رژیم کودک‌کش چشاند.

اعرافی از جنگ 33 روزه به عنوان باطل‌السحر قدرت‌های استکبار و نماد ایمان، شجاعت و مقاومت نام برد و ادامه داد: امروزه نیز انقلاب اسلامی و کشورهای دیگر این مسیر را دنبال می‌کنند.

وی در مورد سلفی گرفتن نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: حادثه ناگواری که توسط برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی رخ داد برای مردم ناراحت کننده بود چرا که کار آنها شایسته نبوده است، امیدواریم این حادثه که نشان از ضعف و ناتوانی بوده معالجه شود چرا که مجلس شورای اسلامی باید عامل عزت ملت باشد و مسؤولان آن نماد مقاومت، عظمت و عزت باشند.

اعرافی یادآور شد: هر چیزی که عزت ایران را مخدوش می‌کند برای ملت قابل قبول نیست به همین علت ملت انتظار دارند که شاهد از جمله این موارد که عزت اسلامی را مخدوش می‌کند نباشند.

وی با بیان اینکه تنفیذ نماد مشروعیت الهی و تحلیف نماد تعهد به مردم است، گفت: انتظار داریم دولتی جدید انقلابی، اسلامی و متعهد به آرمان‌های اسلامی و انقلاب و پایبند به خدمت به مردم و اقتصاد مقاومتی باشد و دولتی دارای دغدغه نسبت به حساسیت‌های مهم رهبری شکل گیرد تا شاهد فصل جدید و اساسی در کشور باشیم.

اعرافی تخریب منطقه عوامیه در شرق عربستان را حادثه بسیار دردناکی خواند و ادامه داد: این ظلم به مردم از طرف حاکمیت را محکوم می‌کنیم و انتظار داریم حکومت عربستان علاوه بر تامین امنیت حجاج، نسبت به مردم خود نیز برخورد درستی داشته باشد، این تجاوزها در داخل و خارج عربستان نادرست بوده و مردم ایران و حوزه علمیه قم در مقابل این تعدی‌ها با صدای بلند اعتراض دارند.

رئیس جامعه‌ المصطفی‌ العالمیه خطاب به مسؤولان آمریکایی گفت: شما از اربده‌کشی‌ها و تحریم‌ها سودی نمی‌برید چرا که بارها مقاومت اسلامی و توانایی‌های ایران را تجربه کرده و در سلسله توطئه‌های جدید خود نیز به شکست می‌رسید؛ باید بدانید که ملت و رهبر مقابل زیاده‌گویی‌های شما خواهند ایستاد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها