کاهش آب بدن، خشکی دهان، خشکی اشک، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، و بی‌حالی از نشانه های بارز گرمازدگی در افراد است.
کد خبر: ۸۹۰۰۱۵۳
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
گرمازدگی نوعی اختلال دفاعی در بدن است  و در مواقعی که انسان در معرض گرمای بیش از 40 درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط خفه و گرم (مقابل کوره) قرار می‌گیرد، ایجاد می شود.
کاهش آب بدن، خشکی دهان، خشکی اشک، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، و بی‌حالی از نشانه های بارز گرمازدگی در افراد است.
تعرق فراوان پتاسیم و خروج زیاد نمک از بدن در هنگاه گرمازدگی منجر به گرفتگی عضلانی در فرد می شود که حتی ماساژ هم باعث از بین رفتن درد و گرفتگی نمی‌شود و فرد تنها با مصرف مقداری آب و نمک می تواند دردهای عضلانی را  کاهش دهد. 
تهوع، استفراغ، تشنج و کاهش سطح هوشیاری از جمله علائم بروز گرمازدگی شدید در افراد است.
در صورت عدم انجام اقدامات اولیه برای بهبود وضعیت بیمار، حال بیمار رو به وخامت رفته و قلب برای خونرسانی به بدن ازجمله کبد، کلیه و مغز ضربان را بالا می‌برد.
وی با بیان اینکه تعریق فراوان، اسهال، استفراغ و بیماری های کلیوی سبب دفع فراوان آب از بدن می شود، تاکید کرد: با کمبود آب در بدن،  آب موجود در رگ‌ها کاهش یافته، گلبول‌های قرمز غلیظ‌تر شده و در نهایت قدرت خون رسانی به ارگان های اصلی کاهش می‌یابد.
کودکان، افراد مسن و کسانی که سابقه بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کبدی، ریوی و کلیوی یا دچار سرطان هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی قرار دارند.
یک فرد مسن نمی‌تواند حالت ارتجاعی رگ‌ها و کولر طبیعی بدن را تنظیم کند و یا یک کودک به این دلیل ‌که قدرت بدنی کمی دارد و سیستم ایمنی‌اش هنوز تکامل نیافته و مهم‌تر از همه غدد عرقی به اندازه کافی وجود ندارد بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارد.
نجاتی تاکید کرد: با توجه به اینکه کودکان آسیب پذیری بیشتری نسب به گرمازدگی دارند،خانواده ها باید مراقبت های لازم را برای سلامت کودک انجام دهند.
کارشناس مسئول واحد کاهش خطر و بلایای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اولین اقدام در مواجهه با بیمار گرمازده انتقال بیمار از محیط گرم به محیط خنک است، اذعان کرد: اگر بیمار دچار تهوع و استفراغ شد باید آرام‌آرام به او آب داده و لباس‌هایش را سبک کرده و با بالا گرفتن پاها و قرار دادن سر روی سطح صاف به جریان خون در مغز کمک کرد.
در صورت عدم وجود تهویه، به وسیله پارچه مرطوب و باد زدن، مصدوم را خنک کرده و در صورت گرمازدگی شدید، از خود درمانی جدا پرهیز و به مراکز درمانی مراجعه شود.
ارسال نظرات