خبرهای داغ:
در خبری که دو روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد هیچ جزئیاتی ذکر نشده و رییس سازمان ثبت احوال به ارایه یک خبر یک خطی اکتفا کرده و ابعاد مختلف آن را بیان نکرده است. به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت قاطع در خصوص این خبر اظهارنظر کرد. اما ابهامات و سؤالاتی جدی در این رابطه وجود دارد که باید به منظور روشن شدن افکار عمومی پیرامون آن اطلاع‌رسانی شود.
کد خبر: ۸۹۰۰۵۰۴
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، روز دوشنبه بود که حمید درخشان‌نیا؛ رییس سازمان ثبت احوال از تهیه پیش‌نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد. این در حالی است که در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه زنانی که عقد کرده‌اند اما دوشیزه هستند، حذف می‌شود. البته، در گذشته نیز یک بار مسأله حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود اما با مخالفت نمایندگان، رد شد.

امروز نیز ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور طی سخنانی اعلام کرد که حذف عنوان طلاق به اصلاح قانون نیاز دارد و مجلس باید در این زمینه عمل کند. در حال حاضر صرفاً طلاق‌های "باین غیرمنقوله" یا زمانی که فرد مطلقه دوشیزه باشد، امکان حذف از شناسنامه را دارد.

در رابطه با سؤالاتی که پیرامون این پیش‌نویس مطرح می‌شود با دو تن از وکلای پایه یک دادگستری گفت‌وگو کردیم.

دکتر بهشید ارفع‌نیا، حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه در رابطه با قانون فعلی گفت: تولد، ازدواج، طلاق و مرگ چهار واقعه‌ای هستند که باید در شناسنامه ثبت شوند. در حال حاضر، قانون به این صورت است که دختران دوشیزه‌ای که از همسرشان جدا می‌شوند می‌توانند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند چون هنوز بکارت دختر از بین نرفته و‌ ممکن است برای ازدواج بعدی دچار مشکل شود. البته، باز هم اگر خانم به همسر آینده در مورد ازدواج سابق خود چیزی نگوید، بعداً مشکل پیش خواهد آمد.

زهرا عبدالباقی، وکیل پایه یک دادگستری نیز در خصوص قانون فعلی به مهرخانه گفت: در حال حاضر در قانون پیش‌بینی شده که دختر عقدکرده‌ای که طلاق گرفته و باکره‌بودن او در حکم طلاق آمده، می‌تواند حکم طلاق را به ثبت‌ احوال ببرد و شناسنامه خود را تعویض کند؛ به‌گونه‌ای که اثری از ازدواج اول در شناسنامه باقی نماند اما این مسأله برای مردان پیش‌بینی نشده است.

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تصویب این قانون چه ضرورت و تبعاتی خواهد داشت؟

ارفع‌نیا در این خصوص گفت: زن یا مردی که ازدواج کرده و پس از مدتی زندگی از همسر خود جدا شده و دوباره تصمیم به ازدواج دارد، اگر به همسر خود در مورد ازدواج قبلی اطلاع ندهد، همه اصول خانواده به هم می‌ریزد و اسباب دردسر می‌شود. این مسأله، فریب در ازدواج است و طرفین می‌توانند یک دعوای کیفری در این خصوص مطرح کنند و موجب ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.

عبدالباقی نیز در این رابطه اظهار داشت: من نمی‌دانم هدف و انگیزه از تدوین این پیش‌نویس چیست و به همین دلیل نمی‌توانم با قاطعیت در مورد آن صحبت کنم. اما به نظر من ضرورتی ندارد که واژه طلاق از شناسنامه زن مطلقه حذف شود چون واقعیتی بوده که رخ داده و چه اشکالی دارد که طلاق هم مانند سایر وقایع شخصی هر انسانی مانند تولد، ازدواج و وفات در شناسنامه او قید شود؟

دکتر مسعود اخوان فرد، متخصص حقوق بین‌الملل نیز در این خصوص به مهرخانه گفت: از منظر حقوقی و به‌خصوص قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خانواده واحد بنیادین جامعه محسوب می‌شود و دارای حرمت ویژه‌ای است پس هر امری در راستای تحکیم خانواده مورد احترام بوده و بالطبع هر موضوعی مغایر با آن مورد نکوهش است.

او افزود: در ارتباط با طرح اخیر به دلیل ابهامات متعدد نمی‌توان اظهار نظر قطعی و روشنی داشت ولی سؤالات جدی در این میان مطرح است. با انجام نکاح حرمت‌هایی گاه موقت و گاه به‌طور دائمی بین اشخاص ایجاد می‌شود که با رعایت این‌گونه موارد از احتمال ورود به حریم‌های مورد توجه شارع مقدس اسلام اجتناب می‌شود مثل حرمت ازدواج بین محارم که مورد دقت خاص ضوابط اسلامی است. اساساً با حذف سوابق طلاق از شناسنامه زوجین (خواه زن و خواه مرد) امکان رصد این موضوعات تنها از طریق مراجعه به سوابق موجود در ثبت احوال میسر است و احتمال بروز خطا و اشتباه زیاد می‌شود.

اخوان فرد اظهار داشت: موضوع دوشیزگی و بکارت در جامعه ما همواره مورد توجه بوده و تبعات ناشی از این امر هم در قوانین مندرج است حال با بحث جدید حذف سوابق طلاق چه شرایطی را شاهد خواهیم بود؟ چه مسیر جدیدی در این حوزه باز می‌شود و اساسا نقشه راه و دیپلماسی حقوقی ما در این رابطه چیست؟ 

به گزارش مهرخانه، در خبری که دو روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد هیچ جزئیاتی ذکر نشده و رییس سازمان ثبت احوال به ارایه یک خبر یک خطی اکتفا کرده و ابعاد مختلف آن را بیان نکرده است. به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت قاطع در خصوص این خبر اظهارنظر کرد. اما ابهامات و سؤالاتی جدی در این رابطه وجود دارد که باید به منظور روشن شدن افکار عمومی پیرامون آن اطلاع‌رسانی شود. پرسش مهم این است که ضرورت تصویب این قانون چیست و چه خلأهایی مسؤولان را بر آن داشته که به سمت تصویب این قانون بروند؟ از سوی دیگر، باید به تبعات ناشی از تصویب این پیش‌نویس نیز توجه داشت. چراکه در صورت تصویب و اجرایی‌شدن این قانون ممکن است بسیاری از زنان مطلقه، ازدواج قبلی خود را از همسر آینده پنهان کنند که این موضوع می‌تواند در نسبت با تدلیس و فریب در ازدواج باشد. /مهرخانه
ارسال نظرات