خبرهای داغ:
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات فقط به موکب‌دارانی خدمات ویزایی و کنسولی ارائه می‌کند و ویزای صادر شده برای آنها را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۰۰۶۳۹
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن پلارک در هم‌اندیشی صبح امروز با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه هم در اجر و ثواب بازسازی اعتاب مقدسه شریک هستند. 

وی افزود: اطلاع‌رسانی خبرنگاران و اصحاب رسانه برای ستاد بازسازی عتبات عالیات چندین جنبه داشته که اعتمادسازی بین مردم، ایجاد حساسیت در بین آنها برای تحقیقات بیشتر و افزایش کمک‌های مردمی برای بازسازی اعتاب مقدسه است. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: این ستاد تاکنون پولی بابت تبلیغات برای جلب کمک‌های مردمی نداده است، چرا که معتقدیم ستاد بازسازی عتبات عالیات، بنگاه اقتصادی نیست که بخواهد با پرداخت هزینه‌، چندین برابری سود بدست آورد. 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین کمک‌های مردمی به ستاد بازسازی عتبات عالیات از طریق اپراتورهای تلفن همراه صورت می‌گیرد، ضمن اینکه بخش بعدی هم از طریق اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته خبرنگاران و اصحاب رسانه به مردم بوده است. 

برخی افراد ساخت پروژه صحن حضرت زهرا (س) ظرف 5 سال را باور ندارند 

پلارک اظهار داشت: باور پذیری اینکه صحن حضرت زهرا(س) با بیش از 220 هزار مترمربع زیربنا که منجر به توسعه 20 برابری حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از 1400 سال طی یک زمانبندی 5 ساله شده سخت است. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: خیلی از کارشناسان دولتی و خصوصی که گزارش‌های ارائه شده از ریز هزینه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات را در صحن حضرت زهرا(س) رؤیت کرده و یا می‌شنوند، باور نمی‌کنند با این هزینه اندک چنین کار بزرگی صورت گرفته است. 

پلارک افزود: پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف کار کوچکی نیست، چرا که هنرمندی مدیریت ایرانی و عشق و علاقه وافر ایرانیان به اهل‌بیت(ع) به عینه در این پروژه قابل مشاهده است، ضمن اینکه مدیران و کارمندان ستاد بازسازی عتبات عالیات و همه خیرانی که در توسعه اعتاب مقدسه کمک می‌کنند، ضمن ایجاد رفاه بیشتر برای زائران ایرانی در عراق و توسعه حرم‌های مطهر، به اقتصاد کشورمان هم کمک کرده‌اند. 

احیا هنرهای رو به انقراض ایرانی در پروژه‌های ستاد 

وی افزود: هر آنچه در عراق توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات هزینه شده است، از ایران بوده، به طوری که تمامی مصالح به کار رفته، کارگران مستقر در پروژه‌ها بخشی از آنهاست. این در حالی است که کشور در شرایط رکود به سر می‌برد، ضمن اینکه 6 هزار کارگر ایرانی نزدیک به 4 سال در صحن حضرت زهرا(س)‌ اعم از کارگر، مهندس، تکنسین و مدیر پروژه مشغول به کار بوده و یا هستند. 

پلارک در توضیح بیشتر این موضوع افزود: هنرهای رو به انقراض خاص جمهوری اسلامی ایران با ساخت و سازهای صورت گرفته در صحن حضرت زهرا(س) و دیگر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات احیا شده است. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: امروز با حجم بالای آئینه‌کاری در پروژه‌های ستاد مواجه هستیم که این هنر ایرانی هم زنده و احیا شده است، به طوری که وقتی کار را آغاز کردیم، فقط 2 نفر به عنوان استادکار این هنر در ایران وجود داشت، اما هم‌اکنون به برکت اهل‌بیت و کارها و اقدامات انجام شده در پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، افراد ماهر در اجرای این هنر به 500 نفر رسیده و در حقیقت می‌توان گفت این هنر احیای مجدد شده و می‌تواند منجر به انتقال به نسل آینده شود.

وی خاطرنشان کرد: هنر قلم‌زنی روی نقره و مس که تبدیل به یک تابلوی کوچک آن هم در اصفهان شده بود، به لطف پروردگار و اهل‌بیت(ع) بیش از 500 نفر قلم‌زن ماهر تربیت شده و در پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول به کار هستند. 

پلارک با بیان اینکه هنرمندان زیادی در هنر مقرنس‌کاری روی کاشی مشغول فعالیت هستند، گفت: این هنر ایرانی هم به برکت اهل‌بیت(ع) احیا شده، ضمن اینکه فعالیت‌های منبت‌کاری، چوب‌کاری هم جان تازه‌ای گرفته است.

فعالیت 1500 قالی‌باف ایرانی در کارگاه‌های مختلف ستاد 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 1500 قالی‌باف که مشغول فرش‌بافی برای حرم‌های مطهر و اکثر سرپرست خانوار هستند ضمن کمک اقتصادی به خانواده‌های‌شان، معنویت زیادی هم بدست آورده‌اند. 

وی افزود: استاندار کرمان به من اعلام کرد که قالی‌بافان شهرستان راور در این استان به واسطه توسعه کارگاه‌های فرش‌بافی به ویژه کارگاه‌های صحن حضرت زهرا(س)، ضمن کاهش مشکلات اقتصادی برای این افراد و خانواده‌هایشان در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی هم توفیقات بسیاری به دست آورده‌اند. 

پلارک با بیان اینکه برای تمامی مقام‌های مطهر در اعتاب مقدسه، ضریح‌هایی ساخته شده و یا می‌شود گفت: تلاش کردیم برای تمامی استان‌ها، ساخت نیم‌ضریح را در نظر بگیریم که استان آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، یزد، اصفهان و... تنها بخشی از آنهاست و تلاش کردیم تا حس و فضای معنوی و عطر حسینی را در تمامی استان‌ها تسری دهیم. 

وی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران بسیار بد بود که با وجود تاریخچه اقدامات مختلف سلاطین ایرانی در عتبات در طول سنوات و قرون گذشته و با وجود پیروزی انقلاب اسلامی ایران که با شعار نهضت حسینی و عاشورا با تأسی از قیام اباعبدالله انقلاب کردیم، اقدامی را در اعتاب مقدسه انجام ندهیم اما حالا می‌توانیم با تمام وجود اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازسازی اعتاب مقدسه کوتاهی نکرده است که اقدامات چند برابری در جهت توسعه حرم‌های مطهر نسبت به قرون گذشته قابل توجه و البته جای شکر و سپاس به درگاه احدیت دارد. همچنین توجه خاص اهل‌بیت(ع) و پاکی افرادی که در جهت بازسازی اعتاب مقدسه فعال هستند و اطلاع‌رسانی خبرنگاران در این زمینه هم قابل شکر و تقدیر دارد. 

خمس و زکات خبرنگاران خدمت به اهل بیت و اعتاب مقدس 

وی به خبرنگاران توصیه کرد خمس و زکات اقدامات و فعالیت‌های خود را خدمت به اهل‌بیت(ع) و اعتاب مقدسه قرار دهند، چرا که در این صورت ضمن به دست آوردن دنیا، آخرت را هم پاداش گرفته و آن را برای خود تثبیت می‌کنند. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات به هیچ وجه ردیف بودجه‌ای دولتی ندارد، اما با این حال هر کسی کمکی داشته باشد این ستاد آن را دریافت می‌کند. اگر شرکت‌های دولتی، خصوصی، نیمه‌دولتی، مردم، قوای مختلف 3 گانه، نیروهای مسلح اعم از ارتش، ناجا و سپاه کمک‌های مردمی داشته باشند، آماده جذب آنها به ویژه در بحث اربعین هستیم. 

پلارک گفت: فردا (بکشنبه) جلسه مشترکی بین وزیر کشور ایران و وزیر کشور عراق برگزار می‌شود که در آن آخرین اقدامات صورت گرفته طرفین درباره اربعین و همچنین بهره‌برداری رسمی جهت تردد زائرین اربعین از مرز خسروی به امضا خواهد رسید که البته در این زمینه توافقات اصلی انجام شده اما در نشست فردا این امر نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای صدور ویزای اربعین که در دیدار وزرای کشور ایران و عراق نهایی خواهد شد، گفت: قطعاً از اول شهریور صدور ویزای اربعین انجام خواهد شد، احتمالاً در نشست فردا سقف نهایی صدور ویزای اربعین توسط سفارت عراق نهایی خواهد شد که پیش‌بینی ما بین 3 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون و 300 هزار ویزا است، این در حالی است که سال گذشته بین 2 میلیون و 700 هزار تا 2 میلیون و 800 هزار ویزای اربعین صادر شده بود که سقف صدور ویزا پیشنهاد طرف عراقی بوده است. 

وی افزود: به صورت کاملاً جدی، مسئولان ایرانی و عراقی مصمم هستند از حضور افراد بدون ویزا در اربعین سال جاری ممانعت به عمل آورند. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه با اشاره به هزینه‌های صدور روادید اربعین گفت: بنایی برای کاهش هزینه صدور ویزا وجود ندارد و بعید هم می‌دانم در این زمینه توافقی در جلسه مشترک بین وزرای ایران و عراق صورت گیرد. 

پیش‌بینی 20 درصدی افزایش زائران اربعین 

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات از سوی ستاد مرکزی اربعین به عنوان مسئول کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اقداماتی را انجام خواهد داد که پیش‌بینی کرده‌ایم حضور زائرین اربعین 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد، به همین دلیل خدماتی را در بحث تغذیه و افزایش خدمات در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی به ویژه در مبادی ورودی به مرزهای ایران و داخل کشورمان و تقسیم‌بندی موکب‌ها در این مسیرها و در داخل عراق تصمیماتی اتخاذ شده که اجرایی خواهد شد که این اقدامات در شهرهای منتهی به مرز و شهرهای اطراف آن خواهد بود. شهرهای مرزی مانند آستارا و استان سیستان و بلوچستان که پذیرای زائران خارجی اربعین هستند هم اقداماتی را انجام خواهند داد. 

پلارک با بیان اینکه در اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار وعده غذایی در طول 24 ساعت بین زائرین اربعین تقسیم شد، گفت: با توسعه اقدامات انجام شده، این میزان در اربعین سال جاری به 2 میلیون پرس غذا رسیده و اسکان 800 هزار زائر اربعین سال گذشته را به یک میلیون اسکان افزایش خواهیم داد. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: با توجه به شناسنامه‌دار کردن موکب‌ها تلاش کردیم تا ضمن تعیین موقعیت جغرافیایی آنها، خدمات صورت گرفته به زائرین، تقسیم‌بندی شده و نظم‌بخشی خوبی به این اقدامات صورت گیرد. 

ارائه خدمات مختلف به موکب‌داران پروانه‌دار

وی تأکید کرد: موکب‌دارانی که تاکنون گواهی خدمات موکب‌داری را از ستاد بازسازی عتبات عالیات دریافت نکرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر به دفاتر استانی و شهرستانی این استان مراجعه کنند، ضمن اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات فقط به موکب‌دارانی خدمات ویزایی و کنسولی ارائه می‌کند و ویزای صادر شده برای آنها را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد که پروانه فعالیت را از ستاد بازسازی عتبات عالیات دریافت کنند، ضمن آنکه بنا داریم کالاهای مربوط به این موکب‌ها را از طریق این ستاد به مرزهای مدنظر منتقل کرده و به عراق ببریم. 

وی با بیان اینکه سال گذشته، مرزهای خروجی برای انتقال کالا به عراق فقط مرز مهران بود، تصریح کرد: مرز شلمچه و چذابه هم با تمهیدات در نظر گرفته شده برای انتقال کالا به عراق تعیین شده است و از ابتدای محرم، اجناس موکب‌ها به این کشور منتقل خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها