خبرهای داغ:
روزنامه گاردین در گزارشی به بحران تخم مرغ‌های آلوده به فیپرونیل پرداخته و نوشت: آخرین رسوایی غذایی اروپا بعد از آن گسترش یافت که کمیسیون اروپا اعلام کرد 15 کشور اروپایی و همچنین سوئیس و هنگ‌کنگ تخم مرغ ‌های آلوده به مواد مضر برای سلامتی را دریافت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۹۰۰۶۷۸
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه گاردین در گزارشی به بحران تخم مرغ‌های آلوده به فیپرونیل پرداخت و نوشت: آخرین رسوایی غذایی اروپا بعد از آن گسترش یافت که کمیسیون اروپا اعلام کرد 15 کشور اروپایی و همچنین سوئیس و هنگ‌کنگ تخم مرغ ‌های آلوده به مواد مضر برای سلامتی را دریافت کرده‌اند.

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در بروکسل گفت: همچنان که تحقیقات جنایی درباره دو نفر از افراد بازداشت شده در این پرونده همچنان ادامه دارد اما این مسئله روز به روز در حال گسترش و پیشروی است.

کشورهایی مانند هلند، دانمارک، آلمان، انگلیس، سوئد، اتریش، ایرلند، اسلوونی، اسلواکی، لوکزامبرگ، دانمارک، ایتالیا، رومانی و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که گزارش‌هایی مبنی بر دریافت این تخم مرغ‌ها ارائه داده‌اند.

مرکز بهداشت و نظارت مواد غذایی انگلیس اعلام کرده که 700 هزار عدد تخم مرف آلوده به فیپرونیل وارد این کشور شده و فروشگاه‌ها عرضه این محصول را متوقف کرده‌اند.

در پی دستگیری مدیران دو شرکت هلندی که به نظر می‌رسد عامل توزیع فیپرونیل که استفاده از آن در سال 2013 از سوی اتحادیه اروپا ممنوع شده، هستند فرد دیگری که منزل مسکونی وی مورد بازرسی قرار گرفته ، روز جمعه در مصاحبه با رسانه‌های هلندی اصرار بر بیگناهی خود داشته است.

مقامات بهداشتی اروپایی نه تنها از فروش مستقیم تخم مرغ‌‌ در فروشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند بلکه استفاده از آنها در مواد غذایی دیگر مانند سالاد، ساندویچ‌ و شیرینی نیز ممنوع اعلام کرده‌اند.

این مشکل نخستین بار زمانی آشکار شد که اوایل ماه آگوست شرکت فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای «آلدی» فروش تخم مرغ در آلمان را متوقف کرد.

اتحادیه اروپا در سال 2013 استفاده از ماده فیپرونیل را به جز در موارد خاص در کشاورزی و دامداری ممنوع کرد، از این ماده در کشاورزی برای کشتن موجودات موذی مانند موریانه، مورچه‌ و سوسک‌ استفاده می شود و استفاده از آن در هرگونه ماده غذایی که توسط انسان مصرف می شود در سراسر اروپا ممنوع است، این ماده همچنین موجب مرگ زنبور عسل می شود.

برخی از مقامات هلند و بلژیک را منشأ انتشار این تخم مرغ‌ها عنوان کرده‌اند و این در حالی است که هلند بزرگ‌ترین تولید کننده تخم مرغ در اروپا و یکی از بزرگ‌ترین تولید و صادر کننده‌های این محصول در جهان است.

در حال حاضر حدود 140 محقق در هلند و بلژیک در حال بررسی این موضوع در هلند و بلژیک هستند، 11 نقطه مشکود در بلژیک و 6 نقطه مشکوک در هلند مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

تاکنون میلیون‌ها تخم مرغ از قفسه فروشگاه‌ها در سراسر اروپا جمع‌آوری شده و این امر از زمانی آغاز شد که  اوایل ماه آگوست شرکت فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای «آلدی» فروش تخم مرغ در آلمان را متوقف کرد.

با این وجود طی سه هفته گذشته برخی از مقامات بارها اعلام کرده‌اند که خطر این بحران برای سلامتی انسان‌ها بسیار پایین بوده و اوضاع تحت کنترل است اما این بحران و رسوایی همچنان در کشورهای مختلف اروپایی در حال گسترش است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها