مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به تلاش های انجام شده در طول سالهای اخیر در حفاظت از محیط زیست جانوری استان، گفت: اما با وجود تلاش های بسیار این بخش همچنان با تهدیدهای جدی روبه رو است.
کد خبر: ۸۹۰۰۷۳۴
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
   
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از خبرنگار ایرنا، مجید وفادار سه شنبه در آیین تجلیل از محیط ‌بانان نمونه که در سالن اجتماعات سرمحیط ‌بانی منطقه حفاظت‌ شده گنو برگزار شد، اظهار داشت: کشف 700 مورد شکار غیر مجاز پرندگان و پستانداران، 223 مورد زنده گیری پستانداران و پرندگان در طول چهار سال اخیر نشان از مورد تهدید بودن محیط زیست جانوری هرمزگان دارد.
وی بیان داشت: در همین مدت با تلاش های صورت گرفته از سوی یگان حفاظت محیط زیست هرمزگان و با وجود سختی های بسیار، 495 شکارچی متخلف دستگیر و 231 قبضه سلاح کشف شده است.
این مسوول خاطرنشان کرد: استان هرمزگان با 368 گونه پرنده پس از مازندران، استان دوم کشور در تنوع پرندگان است.
وی اضافه کرد: برنامه جامع حمایت از خرس سیاه به عنوان نماد جانوری استان هرمزگان که هم اکنون در خطر انقراض قرار دارد، نیازمند حمایت است .
وفادار آتش سوزی را یکی دیگر از عوامل تهدید کننده محیط زیست دانست و اطفای 21 مورد حریق در مناطق حفاظت شده هرمزگان توسط محیط بانان را بخشی از عملکرد چهارساله اعلام کرد.
این مقام مسئول گفت: هر چند با تشکیل تیم واکنش سریع از سوی مدیریت بحران، یگان حفاظت منابع طبیعی، یگان حفاظت محیط ‌زیست، هلال‌احمر، هیات کوهنوردی، مردم منطقه و نیروهای نظامی این آتش سوزی ها تاکنون مهار شده، اما تا رسیدن نیروهای عملیاتی، خسارت و آسیب های جدی متوجه محیط زیست و حیات وحش می شود.
وفادار با اشاره به شرایط خاص استان و گستردگی مناطق تحت پوشش، کمبود نیروی انسانی در حوزه محیط بانی را یکی از چالش های حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: شاخص به کارگیری نیرو برای هر دو هزار هکتار یک محیط‌ بان است در حالیکه در استان هرمزگان هر 15 هزار هکتار یک محیط‌ بان فعالیت دارد که البته این میزان فقط شامل مناطق حفاظت شده است و باید زیستگاه‌های آزاد را نیز در نظر گرفت.
در این نشست فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست هرمزگان و مسئولان سمن‌های زیست‌ محیطی به ارائه گزارش عملکرد پرداختند و از محیط بانان نمونه تقدیر شد.
ارسال نظرات