در حال حاضر معادن زغال سنگ مازندران با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهم‌ترین آن واردات بی رویه زغال سنگ از ترکیه به داخل کشور است.
کد خبر: ۸۹۰۰۹۵۶
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سال گذشته سه میلیون تن زغال سنگ به ارزش 3 هزار میلیارد تومان به کشور وارد شد که ضربه سنگینی بر پیکره تولید داخلی بود. طلب فروشنده خارجی به صورت نقدی در دو مرحله پرداخت می‌شود در حالی‌که تولیدکنندگان داخلی معوقات خود را از دولت با تاخیر دریافت می‌کنند.
به گفته رئیس انجمن معدن مازندران اگر دولت هزار میلیارد تومان در بخش معادن زغال سنگ سرمایه‌گذاری کند برای 50 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. دولت برای ایجاد 50 هزار شغل می‌بایست 12 هزار میلیارد تومان هزینه کند، اما می‌تواند به جای واردات زغال سنگ یک سوم از هزینه آن را به اشتغال 50 هزار نفر فقط در بخش معادن ذغال سنگ اختصاص دهد.
چگونه دولت می‌تواند چنین رفتاری با تولیدکننده داخلی داشته باشد؟ دولت برای واردات زغال سنگ خارجی پیش پرداخت می‌دهد و در زمان تحویل نیز بدهی خود را تسویه می‌کند، اما نسبت به تولیدکننده داخلی برخوردی حکومتی دارد.

دولت به این بهانه که زغال سنگ ایرانی کیفیت لازم و قیمت مناسب را ندارد، اقدام به واردات زغال سنگ کرده است!! چگونه می‌توان روی سیاست‌های دولتی برای حمایت از تولید اعتماد کرد به جای کالای ایرانی به جنس خارجی اعتماد می‌کند؟ چرا دولت تا زمانی که از معدن‌دار داخلی زغال سنگ می‌خرید و معوقات آنها را مدت دار به همراه مالیات پرداخت می‌کرد به سراغ جنس خارجی نمی‌رفت؟ اگر ذغال سنگ ایرانی کیفیت نداشت پس چرا تاکنون از داخل خریداری می‌شد؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها