خبرهای داغ:

روحانی وَ پیشنهادات و وعده های برزمین مانده/از تشکیل وزارت زنان در دولت تا کابینه مردانه

زنان! افرادی که رأی آنها در معادلات سیاسی کشور مخصوصا در برهه های مهمی چون انتخابات بسیار مهم است. از این رو شاهد آماج تبلیغات و وعده های رنگارنگ در این حوزه از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری به عنوان رئیس قوه مجریه هستیم.روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم از هیچ وعده ای کوتاهی نکرده و درعملی کردن وعده هایش هیچ اقدامی نکرده است. من جمله تشکیل وزارت زنان که همچنان در حد یک وعده باقی مانده است.
کد خبر: ۸۹۰۰۹۹۵
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،معصومه طاهری - یکی از وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی در دوره یازدهم ، تشکیل وزارت امور بانوان در دولت تدبیر و امید بود تا به ادعای خودشان حقوق از دست رفته زنان را به آن‌ها برگرداند!! وی در تبلیغات خود اعلام کرده بود دولت تدبیر و امید یک نهاد اجرایی قوی وعالی در حد وزارت برای زنان راه‌اندازی می‌کند، چراکه در این شرایط وزیر زنان می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری در هیات دولت برای زنان حضور داشته باشد و برنامه‌های تدوین شده در این حوزه ضمانت اجرایی خواهد داشت.

علاوه بر آن در عملکرد این وزارتخانه مجلس شورای اسلامی ایران نظارت می‌کند و بودجه کافی برای آن تصویب می‌شود.  پروین داداندیش  معاون امور زنان ستاد انتخاباتی  وی هم  در همان بحبوحه داغ تبلیغات گفته بود: « با توجه به این‌که راهبردها و برنامه‌ها نیاز به ساختاری مناسب به منظور اجرایی شدن دارند، روحانی پیشنهاد تشکیل وزارت زنان را داده است، چراکه از زمان تشکیل دفتر ریاست جمهوری تاکنون فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در حد تغییر نام مرکز فعال در حوزه زنان ریاست جمهوری و وظایف و کارکردهای آن‌ها بوده است.

در دولت اصلاحات به زنان و خانواده بیشتر پرداخته می‌شد، اما در دولت نهم و دهم زنان زیرمجموعه خانواده قرارگرفتند. این درحالی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری لازم است به صورت خاص طرح شود. بنابراین باید به موضوع زنان به طور جداگانه پرداخته شود.»

 در تبلیغات انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست جمهوری هم هرچند وعده‌ روحانی درباره تاسیس وزارتخانه زنان عملی نشد و در حد شعار تبلیغاتی و تهییج زنان باقی ماند، اما باز ستاد تبلیغاتی وی دست روی این موضوع گذاشتند و روحاني مدام بر اهميت به حضور زنان در سطوح مديريتي شعار داد  و حتی در سخنرانی‌ تبلیغاتی خود در جمع زنان و دختران ورزشکار با تخریب ضمنی خانه‌داری  زنان در خانه صراحت فریاد زد: «‌دوران حضور زنان در آشپزخانه گذشته است» ( شعاری تبلیغاتی که که جای تامل دارد زیرا خانه‌داری و نداشتن کار بیرون ازخانه را برای زنان تضییع حقوق آن‌ها مطرح کرد).

 این دست حرف‌های دهان  پرکن چنان به تهییج احساسات قشر متوسط به بالای زنان منجر شد و سبد رأی وی را پر کرد که انتظار می‌رفت اگر طبق شعار تبلیغاتی دوره قبل وزارتخانه زنان ایجاد نمی‌شود حداقل شاهد حضور زنان در حد کابینه دولت دوازدهم خواهیم بود به همین خاطر از بعد از پیروزی روحانی در انتخابات چشم‌های زيادی منتظر بودند تا بينند چند عضو كابينه رییس جمهور زن هستند.

 البته پرواضح است که ما به هیچ وجه نگاه جنسیتی و سیاسی به این مسئله نداریم، زیرا مهم کارایی، شایستگی و توانایی افراد است چه زن در راس یک وزارتخانه باشد و چه مرد فرقی نمی‌کند و حتی چه بسا برخی وزارتخانه‌ها نیاز به توانمندی مردانه دارد مانند وزارت صنعت و معادن که به دلیل  مشخصه‌های خاص آن مردان بهتر موفق هستند اما برخی وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت که فضای تلطیف‌تر و مستعدتری برای بودن یک وزیر زن دارند چه بسا بهتر بود از توانایی و تخصص زنان استفاده می‌شد چه این‌که دولت قبل این موضوع را اثبات کرد و رییس جمهور وقت با انتصاب خانمی متخصص و متعهد و توانا برای وزارت بهداشت و درمان این تابو را شکست چه این‌که در وزارت بهداشت پزشک زن و پرستار زن کم نداریم. باز هم متذکر می‌شویم بحث فمینیستی و اولویت زن‌ها مطرح نیست که عده‌ای فردا بیایند و بگویند حتما باید وزیر ورزش را زن بگذارند چون جنسیت اهمیتی ندارد، مهم حرف تا عمل است و ادعایی که نامزدها  هنگام تبلیغات دارند.

حالا بعد از گمانه‌زنی‌های زیادی که شد ریيس‌جمهور سرانجام سه زن را برای سه معاونت رياست جمهوری منصوب كرد تا شايد صداهای هواداران ومنتقدان را فرونشاند و فخر زنانه‌ای برای دولت دوازدهم بخرد، اما نگاهی به انتخاب‌های او نشان می‌دهد نمی‌توان چندان اميدوارانه به اين انتخاب‌ها نگاه كرد و جایگاه زنان دروزارتخانه ها معلوم نیست چون اولا صرفا جابه‌جای در معاونت‌ها صورت گرفته بدون این‌که به کاستی‌ها و ضعف‌هایی که هر کدام  از این بانوان در دوران قبل داشتند توجهی بشود و ثانیا  سياسی‌گری نه التزام اجتماعی به حضور زنان و تلاش برای كم كردن فشارهای زنانه باعث شد نگاه تخصصی از انتصاب زنان رخت بربندد و زنان در كابينه دوازدهم با تعویض شیفت در حد معاونت باقي ماندند. سمیه محمودی نایب رییس فراکسیون زنان مجلس گفته است:« فراموش نکنیم در دولت قبل حداقل یک وزیر زن داشتیم و این‌که حتی یک وزیر زن در کابینه آقای روحانی حضور نداشته باشد، برای این دولت که تا این حد در ظاهر از زنان حمایت می‌کند، زشت و ناپسند خواهد بود.»

در همین راستا وب سایت شبکه سی.ان. ان هم بعد از اعلام لیست وزرای پیشنهادی آقای روحانی به مجلس به این موضوع پرداخت و نوشت: «جالب است که حتی نام یک زن هم در لیست پیشنهادی آقای روحانی وجود ندارد؛ هرچند که روحانی وعده‌های زیادی بر افزایش نقش زنان در امور کشور داده بود، اما کاملا انتظار می‌رفت که وی جایگاهی برای زنان در کابینه خود قائل نشود و همین‌طور هم شد. در دور اول ریاست جمهوری دولت اعتدال، برخی از روسای زن در پست‌های دولتی روحانی دیده می شد که باید منتظر ماند و دید همین پست‌های رده دوم به زنان خواهد رسید یا نه. تنها محمود احمدی نژاد بود که وزیر زن را برای کابینه خود انتخاب کرد. مقاله نویس مجله المانیتور نیز در این‌باره گفته بعید است آقای روحانی بتواند تابویی که توسط احمدی نژاد شکسته شد را بازسازی کند.»

حال سوال اینجاست حسن روحانی رییس جمهور بعد از آن همه تبلیغاتی که درباره زنان  داشت منت چه چیزی را سر زنان می‌گذارد؟ امور زنان که باید دست زنان باشد و معاونت حقوقی هم در دولت یازدهم چنین بود، تنها تفاوت در سمت سرکاری «دستیار ویژه در حقوق شهروندی»است./طنین یاس

ارسال نظرات