خبرهای داغ:
یادداشت / زهرا باقری

فوت و فن آغاز کارآفرینی جوانان به بازار کار

تولید محصولی متفاوت از بقیه علاوه بر داشتن ایده، توانایی هم نیازمند است و سالانه افراد زیادی با ورود به عرصه کارآفرینی به دلیل نداشتن این توانایی، پس از مدتی و با وجود صرف هزینه های سنگین، با شکست مواجه می شوند اما انسان های موفق این توانایی ها را کسب کرده اند.
کد خبر: ۸۹۰۱۰۱۰
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، اشباع ادارات دولتی و نیمه خصوصی از نیروی کار که به اصطلاح پشت میز هستند در کنار ورود هر روزه جوانان به بازار کار باعث سوق یافتن عده زیادی از افراد به سمت شغل های آزاد شد که به واسطه آن عده ای به کارگری روی می آورند و برخی به سمت کارهای تولیدی حرکت کردند و به اصطلاح به خوداشتغالی پرداختند.

خوداشتغالی، کارآفرینی در نوع خود به دو شکل صورت می گیرد یکی اینکه افراد با الگو گرفتن از کسب و کار محلی، شغلی تکراری را برای خود دست و پا می کنند که در این صورت فرد باید دارای مهارت های خاص در آن شغل باشد اما هنر و پیشرفت برای کسانی است که به دنبال ایده های نو حرکت می کنند و سعی می کنند متفاوت از بقیه گام بردارند؛ این ویژگی ها در بازار کار منجر به کارآفرینی به معنی واقعی کلمه می شود، انتخاب شغل و تولید محصولی که با اقبال عمومی مواجه شود و سرمایه گذاری در آن به عنوان یک شغل ثابت امکان پذیر باشد، هنری است که به دلایل مختلف که مهمترین آن ها ریسک پذیری است، کمتر کسی از آن بهره مند می شود.

تولید محصولی متفاوت از بقیه علاوه بر داشتن ایده، توانایی هم نیازمند است و سالانه افراد زیادی با ورود به عرصه کارآفرینی به دلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی، پس از مدتی و با وجود صرف هزینه های سنگین، با شکست مواجه می شوند اما انسان های موفق اینطور نیستند، هرچند که قطعا آن ها هم در ابتدا شکست هایی را تجربه کرده اند.

فردی که علاقمند به کارآفرینی است باید دارای قدرت ریسک پذیری باشد، فردی که دوست دارد کارآفرین باشد باید علاقمند به صرف وقت و انرژی در ایده خود باشد ولی داشتن این ویژگی تنها عامل موفقیت نیست، مهمترین موضوع این است که کسب و کار همیشه به خاطر کارآفرینش شکست می خورد زیرا برنامه ریزی های مداوم برای موفقیت بسیار مهم تر از داشتن یک نقشه و فرمول مشخص است و نداشتن برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت می تواند به شکست یک تجارت منجر شود؛ برنامه ای شامل اعداد و ارقام مشخص و دقیق که تعیین کند کارآفرین در طول چند ماه آینده و حتی چند سال آینده به کجا برسد.

اما لازم است که کارآفرین دارای سرمایه مناسب نیز باشد، زیرا نبود آن از همان ابتدا یک علامت خطر بزرگ است که باعث می شود در پرداخت اقساط و هزینه های جاری خود دچار مشکل شود و سرعت رشد تجارت را نیز کم کند.

کارآفرین های موفق برای شروع هر کار جدیدی ابتدا تحقیق می کنند، با بررسی جوانب مختلف کار و به پشتوانه تجارب گذشته دست به کار می شوند، این فرد باید در آینده زندگی کند، چشم به آینده داشته باشد و با بررسی اینکه در آینده جای چه ایده ای در دنیا خالی است، دست به کار شود و زمانی که ایده به ذهنش رسید آن را روی کاغذ بنویسد و گسترش بدهد.

در عین حال کارآفرین باید قدرت مدیریت داشته باشد، نداشتن اعتماد به دیگران، گوش ندادن به دگیران، پیروی نکردن از استانداردهای مشخص و سیستمی، ارتباطات ضعیف کار را به سمت شکست سوق می دهد، بنابراین باید یک کارآفرین برای موفقیت در کسب و کار مطالعه کند و مهارت های جدیدی یاد بگیرد تا توانایی هایش را برای رهبری تقویت کند.

پس از این مراحل است که باید یک نمونه اولیه ساخته شود و به 100 نفر نشان دهد تا مشکلات ایده خود را متوجه شود و استمرار شاه کلید عبور موفق از این مرحله است و تا وقتی که ایده به معنا و مفهوم نرسد، کار باید ادامه پیدا کند.

حالا که ایده شکل گرفته و تقریبا مراحل اولیه اش را طی کرده است، لازم است که برای سرمایه گذاری یک شریک پیدا شود، داشتن همراه و هم فکر در این مرحله لازم است تا بتوان ایده را به رشد رساند البته انتخاب شریک اشتباهی اگر سبب نابودی کسب و کار نشود حداقل ضرر که می رساند! پس از انتخاب شریک خوب، لازم است که شراکت ثبت شود و سهم هر کسی عادلانه مشخص شود و به دنبال تامین بودجه برای محصول آغاز می شود.

داشتن بازار عرضه یکی از پایه های اصلی و رمز موفقیت در کارآفرینی است، پس در این مرحله که زمان ارائه محصول به بازار فرا رسیده است با بررسی نظر مشتری یا با اصطلاح کاربر ایده، مورد بازبینی قرار می گیرد و کاربران به اصطلاح وفادار پیدا می شوند، مشتری هایی که به نوعی سرمایه گذاران بالقوه محسوب می شوند.

بی توجهی به شناخت مشتری و نیازمندی هایش می تواند موجب ناکامی در کسب و کار شود، پس لازم است که هر چند وقت یکبار از مشتریان سوال شود که آیا هنوز هم از کالای تولیدی رضایت دارند؟ آیا اگر تغییری در کالا یا خدمات ارائه شود رضایتمندی آنان افزایش می یابد؟ اما متاسفانه فقط درصد پایینی از کارآفرین ها و صاحبان کسب و کار بر این سیاق حرکت می کنند.

محصول زمانی که بیش از هزار مشتری یا کاربر پیدا کرد، لازم است که کارآفرین از ایده خلاق در تولید محصول به نگه داشتن مشتری و وفادار کردن مشتری ها تغییر استراتژی بدهد زیرا این کاربر است که علاوه بر خرید بدون صرف هزینه از سمت کارآفرین به تبلیغ نیز دست می زند و کاربران دیگری را برای خرید محصول جذب می کند.

چه زمانی طول می کشد که کار پس از ارائه به بازار به درآمد پایدار برسد؟ این سوالی است که برخی از افراد که مایل به کارآفرینی هستند همیشه در ذهن دارند، که به نظر اغلب کارشناسان این روند 4 سال به طول می انجامد و کارآفرین در سال پنجم فعالیت خود است که می تواند با خیال آسوده به دیگر ایده ها بپردازد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار