خبرهای داغ:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: رعایت حجاب امری شرعی و قانونی است و در ادارات و مراکز عمومی باید رعایت شود و اجبار در اجرای حجاب در قالب فرهنگی و قانونی قابل پیگیری است.
کد خبر: ۸۹۰۱۱۷۸
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز یکشنبه در جمع دادستان های شهرستان های استان رعایت نظم و تأمین امنیت را اصلی اساسی دانست و بیان کرد: اساسی ترین کار ما به عنوان مدعی العموم امنیت و آرامش جامعه است از این رو باید برای این اصل دغدغه مند باشیم.

وی اضافه کرد: وقوع جرائم در جامعه نباید برای پلیس یا دستگاه قضایی عادی شود بلکه لازم است با روزآمدی و نگاه جدی تخلفات و جرائم دنبال شود و در جرائم خاص حساسیت ها جدی تر باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در موضوع تأمین امنیت و آرامش مردم نباید نگاه سطحی داشت بلکه دادستان باید به موضوع فرهنگ هم توجه کند چرا که دوری از فرهنگ اصیل و ناب اسلامی و ایرانی موجب می شود تا جامعه از خود در بزنگاه های مختلف رفتارهای نامناسب و حتی متعارض و متضادی نشان دهد.

وی به بیان رهبر انقلاب در خصوص اهمیت فرهنگ به مثابه "هوا" اشاره کرد و ادامه داد: نباید از مسائل فرهنگی و اخلاقی غافل شویم، نباید برخی مسائل را ساده ببینیم و در این میان نگاه جامعه نباید با غفلت از خود باشد، بدین معنا که نمی شود به دنبال جامعه ای سالم بود و از سلامت کارگزاران جامعه اسلامی غافل شد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح کرد: وقتی کسی به عنوان کارمند در دستگاه دولتی حاضر می شود باید رفتارش در ابعاد و زوایای مختلف مورد توجه باشد، نمی شود کارکنان دستگاه های عمومی و دولتی با مردم با بداخلاقی رفتار کنند و ما نسبت به این مهم بی توجه باشیم چرا که بداخلاقی کارکنان حاکمیت نه تنها برخلاف قانون است بلکه در رضایت مردم نیز تأثیر منفی دارد.

وی عنوان کرد: بداخلاقی کارکنان دولتی اثر مستقیمش نارضایتی مردم و اخلال در روند کارهاست، ولی همین امری که در اسلام به عنوان منکری بزرگ یاد شده اثر وضعی نیز دارد که در زندگی فردی و اجتماعی نمایان می شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در میان کارکنان دولتی همانند اخلاق در نگاه اول برجسته بوده، وضعیت ظاهری است؛ شایسته نیست کسی که به عنوان کارگزار دولت و نظام در حال فعالیت است نسبت به وضعیت ظاهری خویش بی تفاوت باشد، این  توجه در میان اقشار مختلف مردم وجود دارد و در میان کارکنان نظام باید برجسته تر دیده شود.

وی تصریح کرد: آنچه به عنوان حجاب مطرح است دغدغه من به عنوان دادستان نیست بلکه یک دغدغه الهی است که در فطرت پاک هر موحدی وجود دارد از این رو هیچ دین غیر منحرفی، کم توجهی یا بی توجهی به پوشش را نمی پذیرد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی گفت: بعد از بداخلاقی منکر دیگری که در دستگاه های دولتی و عمومی وجود دارد موضوع عدم ارائه خدمات به مردم است؛ کسی که قبول کرده در دستگاه اداری خدمت کند درواقع زمان خود را در این فرصت برای خدمت به مردم در اختیار نظام قرار داده است از این انجام کارهای شخصی و حضور در فضای مجازی اموری غیرقانونی و شرعی است چراکه ما در این ساعات ملزم به خدمت به مردم هستیم.

وی حجاب را امر ضروری دین دانست و بی توجهی یا کم توجهی در این زمینه را منکر خواند و اظهارداشت: آیه ۳۱ سوره نور و ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب به صراحت موضوع حجاب را مورد اشاره و بحث قرار دادند و در سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) نیز این مهم مورد توجه بوده است از این رو حجت برای کسانی که به امر الهی پایبند هستند، تمام است و تنها کسانی می توانند از پذیرش حجاب امتناع کنند که به بیان قرآن در آیه ۱۷۱ سوره بقره؛ "صُم بُکم عُمی فهُم لایَعقِلون" باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اجرای فرائض اسلامی و حدود شرعی را یکی از شاخصه های نظام اسلامی دانست و اعلام کرد: ما برای این که وجود حجاب را در جامعه اعلام کنیم هیچ ابائی از کسی نداریم چرا که با افتخار احکام اسلامی را اعلام می کنیم، کسانی باید خجالت بکشند که از بیان ضروریات دین هراس دارند و در اجرای احکام اسلامی ثابت قدم نیستند.

وی توضیح داد: به صراحت اعلام می کنم که حجاب امری ضروری متفق در نظر مراجع است و ما با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم و افراد در جامعه حق تخریب فضای جامعه را ندارند البته در اینجا نکته ظریفی وجود دارد و آن هم این است که برخورد با بخش عمده ای از بدحجابان در دستگاه های دولتی و سطح جامعه براساس قواعد اسلامی مبتنی بر روشنگری و کار فرهنگی (رأفت اسلامی) است و بخش اندکی نیز که مصداق "فی قلوبهم مرض" هستند نیز باید با جدیت و قاطعیت به هنجارهای جامعه تن دهند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح کرد: اجرای قانون در جامعه امری بدیهی است و به عنوان مثال کسی نمی تواند به واسطه تمکّن و یا بی اطلاعی و ... عبور از چراغ قرمز را توجیه کند و مجری قانون را نفی کند از این رو انتظار می رود در گام نخست افراد تقوای الهی را رعایت کنند که در این صورت، قانون مداری نیز برای آنها سهل خواهد بود.  

وی به صدور نامه ای از سوی دادستانی به دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و دغدغه حجاب را دغدغه همه مسئولان نظام دانست و بیان کرد: نباید چنین تصور کرد که در خصوص حجاب خلاء قانونی و اندیشه ای در میان تصمیم گیران نظام وجود دارد بلکه این مهم در بخشنامه وزارت کشور دولت یازدهم نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تأکید کرد: نکته مهم دیگری که در پوشش لازم است مورد توجه قرار گیرد عمومیت این پوشش است یعنی رعایت الزامات فرهنگی و دینی در پوشش زن و مرد نمی شناسد بلکه همه افراد در جامعه باید در این زمینه خود را به احکام شرعی و قوانین جامعه پایبند بدانند.
وی یادآورشد: اسلام همواره انسان ها را به شادی و نشاط با کلید واژه " حیات طیبه" فراخوانده است بنابراین باید مراقب باشیم که همه اعمال ما علاوه بر نتایج ظاهری، اثر وضعی نیز دارد که خود، خانواده و جامعه با آن  درگیر هستند.

براساس بخشنامه خرداد ماه ۱۳۹۴وزارت کشور با عنوان دستورالعمل ۱۰ گانه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان کشور ابلاغ شده حدود پوشش کارکنان زن و مرد دستگاههای اجرایی کشور و مراکز خصوصی به شرح زیر اعلام شده است.


۱- پوشش کارکنان زن شامل: چادر یا مانتوی غیرچسبان با آستین بلند تا زیر زانو و بدون علائم، شلوار پارچه ای، مقنعه بلند به طوری که تمام سر، مو و نواحی گردن پوشیده شود، با رنگ های متعارف، عدم استفاده از زینت و زیورآلات غیرمتعارف و عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی.


۲- پوشش کارکنان مرد شامل: رعایت آراستگی و متانت ظاهری، اجتناب از پوشیدن تی شرت، پیراهن تنگ یا آستین کوتاه، شلوار تنگ یا جین و لباس های دارای نشانه های غربی، عدم استفاده از زیورآلات، کمربندهای پهن با سگک غیرمتعارف و پیرایش نامناسب موی سر و صورت.


در ادامه این بخشنامه استانداری مکلف شده اند حدود پوشش را جهت اطلاع و اجرا به آگاهی کارکنان دستگاه ها و ادارات شهرستان ها و مراکز خصوصی رسانده و نسبت به رعایت آن، نظارت لازم را داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها