نامه ۶۰ نماینده کنگره آمریکا به رکس تیلرسون، صرفا نوعی بازی تبلیغاتی در راستای منافع حزبی و سیاسی آنها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۱۲۵۰
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
 به گزارش خبرگزاری بسیج، طی روزهای اخیر، هشدارهای مختلفی از سوی مقامات آمریکایی خطاب به ترامپ و دولت وی مخابره می شود. رویکرد تهاجمی و غیر عقلانی ترامپ در قبال کره شمالی، واشنگتن و پیونگ یانگ را در آستانه نبردی واقعی قرار داده است. اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه،نسبت به آثارو تبعات رفتار رئیس جمهور خود در قبال کره شمالی و به طور کلی نظام بین الملل نگران هستند. در میان هشدارهایی که به ترامپ مخابره شده است، نامه 60 نماینده کنگره ایالات متحده بیش از هر چیزی دیگری جلب توجه می کند!

اخیرا منابع خبری گزارش داده اند که بیش از 60 نماینده کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای خطاب به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، اظهارات دونالد ترامپ درباره کره شمالی را محکوم کردند. این نمایندگان در نامه خود خطاب به تیلرسون نوشته اند:

" ما با نوشتن این نامه نگرانی عمیق خود را از اظهارات رئیس جمهور ترامپ که باعث افزایش چشمگیر تنش ها با کره شمالی و خطر بروز جنگ اتمی شده است، اعلام می کنیم.اظهارات اخیر ترامپ خطرناک و غیر مسئولانه است. چنین اظهاراتی به مقامات کره شمالی این فرصت را می دهد که بر تبلیغات خود علیه آمریکا و قانع کردن مردم این کشور با این ادعا که ایالات متحده دشمن آنها است، بیافزایند."

این نمایندگان، از تیلرسون خواسته اند تا اهمیت مذاکره و مدارا را به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یادآوری کند. محافل خبری و رسانه ای در ایالات متحده، این نامه را به صورت گسترده پوشش داده و از آن به عنوان  نماد تقابل عده ای از نمایندگان با رئیس جمهور آمریکا یاد کرده اند. اما سوال اصلی اینجاست که سهم این 60 نماینده در شکل گیری فضای بحرانی اخیر میان ایالات متحده آمریکا و پیونگ یانگ تا چه اندازه ای بوده است؟!

افکار عمومی دنیا فراموش نمی کند که کمتر از دو هفته قبل، همین نمایندگان به اتفاق آرا، طرح تحریم‌های غیر هسته ای علیه ایران، کره شمالی و روسیه را تصویب کرده و واشنگتن را وارد فاز تقابلی تمام عیار با این سه کشور کردند. به عبارت بهتر، 60 نماینده آمریکایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها به طرح تحریمهای غیر هسته ای علیه کره شمالی رای مثبت داده اند، از ابتدا نسبت به آثار و تبعات اقدام خود آگاه بوده اند.

آنها به خوبی با خبر بودند که واکنش پیونگ یانگ در این خصوص سخت و غیر قابل پیش بینی خواهد بود. سوال دیگر این است  که چرا در زمان تصویب طرح تحریمهای غیر هسته ای علیه پیونگ یانگ، این نمایندگان به یاد دیپلماسی و تنش زدایی و مدارا نبوده اند؟

آنچه مسلم است اینکه نامه 60 نماینده کنگره آمریکا به رکس تیلرسون، صرفا نوعی بازی تبلیغاتی در راستای منافع حزبی و سیاسی آنها محسوب می شود، اگرنه اکثر این نمایندگان ، خود در شکل گیری بحران فعلی نقش داشته اند. بدیهی است که نه تنها کنگره آمریکا و حتی دموکراتهای مجلس نمایندگان و سنا در پروژه "مهار ترامپ " موفق نبوده اند، بلکه خود یکی از اصلی ترین عوامل بروز بحران در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا محسوب می شوند.

به گزارش تسنیم،لازم به ذکر است که در جریان رای گیری مجلس نمایندگان آمریکا بر سر وضع تحریمهای غیر هسته ای ( موسوم به مادر تحریمها) علیه سه کشور ایران، کره شمالی و روسیه، تنها 3 نفر از نمایندگان ( که آنها نیز به حزب جمهوریخواه تعلق داشتند) با این طرح مخالفت کردند. بنابراین، در کنار دونالد ترامپ، رکس تیلرسون و دیگر اعضای دولت فعلی آمریکا، کنگره این کشور از جمله 60 نماینده ای که نامه اخیر را خطاب به وزیر امور خارجه دولت ترامپ نوشته اند باید پاسخگو باشند.
ارسال نظرات