خبرهای داغ:
یادمان‌های شهدای گمنام مأمن و پناهگاه‌هایی هستند که جان‌های خسته در جوار آن‌ها آرام می‌گیرند که نباید به حال خود رها شوند و گرد بی‌توجهی بر طبع لطیف آن‌ها بنشیند.
کد خبر: ۸۹۰۱۳۷۹
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، ارزش‌های دفاع مقدس به‌خاطر داشتن جاذبه‌های عمیق ملی و دینی می‌تواند در قالبی مناسب و متناظر با شرایط زمانه وارد عرصه گفتمان فرهنگی و تربیتی کشور شود، اما برای اینکه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ماندگار شده و بتوانند در بین جامعه تأثیر واقعی خود را داشته باشند، باید برخی ملزومات فعلی جامعه را نیز در دل خود جای دهند.

مروجان و مسئولان عرصه فرهنگی باید با زمان شناسی مناسب خود، آگاهانه و با درک درستی از شرایط و ارزش‌های نسل جوان وارد بحث اشاعه فرهنگی شوند تا فرآیند فعالیت‌ها نتیجه مناسب خود را داشته باشد و نتیجه معکوسی به بار نیافریند.

مزار شهدای دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم مأمن و مکان‌هایی هستند که جان‌های خسته از زندگی پرمشغله عصر کنونی و تشنه معرفت ناب الهی در جوار آن‌ها آرام می‌گیرند، اما چیزی که در این‌ بین ضروری به نظر می‌رسد استفاده درست و مناسب از این ظرفیت‌های بالای فرهنگی در سطح کشور است.

مزار شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) یکی از همین یادمان‌هایی است که با گذشت نزدیک به 10 سال از شروع ساخت عملیات آن، هنوز هم از فقر امکانات رفاهی و دسترسی رنج می‌برد و وعده‌های مسئولان در تبدیل کردن آن به عنوان یکی از قطب های اصلی فرهنگی شهر تاکنون جامه عمل به خود نپوشیده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به وجود 13 هزار و 500 شهید بی‌نشان در کشور اظهار داشت: 1450 یادمان در کل کشور برای شهدای بی‌نشان احداث‌شده است که در استان قم، 62 شهید گمنام در 29 یادمان به خاک‌سپرده شده‌اند.

احمد حسینی گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس تا پایان سال جاری تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود تا به یکی از عرصه‌های مهم درزمینهٔ اشاعه فرهنگ دفاع مقدس تبدیل شود.

الگوسازی و الگوپذیر بودن قهرمان‌های دفاع مقدس مهم‌ترین شرطی است که باید تمامی متولیان عرصه فرهنگ جبهه و جنگ در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر بگیرند و از افسانه‌سازی و غیر قابل‌دسترس بودن شهدای گران‌قدر دفاع مقدس بپرهیزند تا شخصیت قهرمان‌های واقعی این مرز و بوم برای نسل جوان قابل‌درک و شناخت شود.

در کنار کار کارشناسی و بامطالعه‌ای که درزمینهٔ حفظ ارزش‌های دفاع مقدس باید صورت بگیرد باید در برابر برخی صداها و دست‌هایی که در جهت آلوده کردن این اقیانوس‌ بیکران معرفت و فداکاری قلم می‌زنند یا گامی برمی‌دارند نیز باید هوشیار بود.

برای اینکه ارزش‌ها و آرمان‌های شهدای گران‌قدر دفاع مقدس و حتی شهدای مدافع حرم به فراموشی و انحراف سوق پیدا نکند، باید اقدامات مؤثر و پیشگیرانه‌ای در این زمینه‌ها انجام بگیرد که جلوگیری از کمرنگ شدن این ارزش‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به مسئله نخست فرهنگ ملی، تبیین و شناسایی ارزش‌های دفاع مقدس از طریق زبانی منطقی و همه‌فهم، باورپذیر بودن و امکان الگو گیری نسل جوان از آن‌ها و همچنین ساخت و ایجاد یادمان‌ها و مقبره‌های کارشناسی شده شهدای عزیز کشور در محیط‌های مناسب شهری از جمله اقداماتی است که می‌شود آن‌ها را انجام داد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم با تأکید بر نقش ارزنده یادمان‌ها و قبور شهدای جنگ تحمیلی در زمینه‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: شهدا گنج‌ها و ذخیره‌هایی هستند که هریک به‌تنهایی می‌توانند سرنوشت یک فرد را متحول کنند و همه افراد باید مسئولیت خود را درباره شهدا به‌درستی درک و انجام دهند.

احمد بیطرفان حضور در جوار شهدا را عبادت و ثواب دانست و تأکید کرد: حرم شهدای کوه خضر نبی که 14 شهید گمنام در دامن آن آرمیده‌اند آبروی استان و از قطب‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود و سپاه این آمادگی را دارد تا زمینه‌های تکمیل و تجهیز آن را با تعامل با دستگاه‌های دیگر انجام دهد.

الگوسازی و الگوپذیر بودن قهرمان‌های دفاع مقدس مهم‌ترین شرطی است که باید تمامی متولیان عرصه فرهنگ جبهه و جنگ در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر بگیرند و از افسانه‌سازی و غیر قابل‌دسترس بودن شهدای گران‌قدر دفاع مقدس بپرهیزند تا شخصیت قهرمان‌های واقعی این مرز و بوم برای نسل جوان قابل‌درک و شناخت شود.

فرماندار قم معتقد است: استقبال بالای مردم بومی استان و همچنین زائران از حرم شهدای گمنام کوه خضر نشانگر تاثیر گذاری و اهتمام مردم نسبت به آرمان های دفاع مقدس است  که می تواند بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به عنوان یکی از قطب های اصلی مذهبی استان تبدیل شود..

رضا سیار با بیان اینکه دشواری دسترسی و مخاطرات مسیر بدو چالش عمده حرم شهدای گمنام کوه خضر نبی (ع) است خاطر نشان کرد:باید سال جاری سال بهره برداری کامل از منطقه فرهنگی مذهبی کوه خضر باشد تا این علاقمندان و زائران بتوانند از ظرفیت های بالای فرهنگی  مذهبی آن نهایت استفاده را بکنند.

در نهایت باید به این نکته توجه کرد که ذخایر و ظرفیت‌های فرهنگی کشور ما آن‌چنان زیاد و تاثیرگزار است که با جذابیت آفرینی و کاربردی کردن آن‌ها می‌توان در مقابل بخش عظیمی از تهاجمات فرهنگی و تبلیغات سوء دستگاه‌های معاند ایستادگی کرد، بخش مهمی از عدم استفاده درست از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی کشور ناشی از جهل به این معارف یا خودباختگی و مرعوب شدن به فرهنگ‌های مهاجم است که نشان می‌دهد کارهایی که باید در این بخش صورت بگیرد به‌درستی انجام‌نشده است.
ارسال نظرات