خبرهای داغ:
مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه تأکید کرد:

لزوم رفع مشکلات دامداران در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه توجه به دامداران را عامل رفع بسیاری از مشکلات دانست و گفت: برای رسیدن به تولید و اقتصاد مقاومتی باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهیم.
کد خبر: ۸۹۰۱۴۱۸
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، همایش شبانان و گله داران  یکشنبه در کرمانشاه برگزار شد.

 

نادری نماینده عشایر در این مراسم به بیان مشکلات عشایر پرداخت و گفت: عشایر ایران به خصوص عشایر این استان مرزداراتی هستند که در راه دفاع از مملکت از جان خود گذشتند و این بر کسی پوشیده نیست.

 

وی افزود: چرا باید عشایری که تمام دارایی آنها چند راس دام است مورد حمایت نباشند و قدمی بدای این قشر تولید کننده برداشته نمی شود.

 

نادری ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده شده علوفه، وام و سایر خدماتی که باید به دست عشایر واقعی برسد، به کسانی داده می شود که فقط از عشایر بودن یک دفترچه دارند.

 

وی اظهار داشت: در بحث دامپزشکی در سال ۹۴ بدلیل تاخیر در رساندن واکسیناسیون به دامداران، عشایر دامدار بیشترین تلفات دامی را دادند.


نادری از کمبود آب شرب در روستاها سخن گفت و بیان داشت: در این خصوص تنها کارز که می شود آبرسانی است که این کار را هشایر با خرید تانکر آب جبران می کنند چرا نباید فکر اساسی ور این خصوص بشود؟

 

این نماینده قشر عشایر ابراز داشت: اگرچه عشایر قشری قانع هستند اما تباید از این قانع بودن آنها سوءاستفاده کرد باید حق انها را پرداخت کنند.

 

وی تصریح کرد: مسئولینی که طرح های عمرانی را طراحی می کنند باید عشایر  را مد نظر داشته باشند و طرح را طوری طراحی کنند که آسیلی به عشایر وارد نشود.

 

نادری در پایان گفت مسئولین همه مشکلات عشایر را می دانند و باید در صدد رفع این مشکلات باشند.

 

آزادی، مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه نیز گفت: متاسفانه امروزه بعد خانوارهای عشایری کوچک شده و مهاجرت فرزندان عشایر به شهرها اتفاق افتاده و برگرداندن آنها به شغل چوپانی بسیار مشکل است.

 

وی افزود: امروز ابهامی در جایگاه شبانان پیش آمده و این حرکت سپاه در این موقعیت حساس بسیار هوشمندانه بوده است.

 

آزادی خاطر نشان کرد: تبیین جایگاه شبانان و گله داران یک اثر بسیار مهم و جایگاه مهمی در فرهنگ دینی دارد.

 

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه توجه به دامداران را عامل رفع بسیاری از مشکلات دانست و یاداور شد: برای رسیدن به تولید و اقتصاد مقاومتی باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

وی در خصوص مشکلات عشایر نکاتی را بیان کرد و افزود: مشکلات عشایر در خارج و داخل استان باید مرتفع شود.

 

خرید تضمینی محصولات  دامی اگر با واسطه صادر شود نفعی برای دامدار ندارد

 

وی یکی از مشکلات را بحث ممیزی مراتع تعیین تکلیف نشده عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع این مشکل نیاز به عزم ملی در سطح کشور است.

 

آزادی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عشایر خرید تضمینی محصولات  دامی است که اگر این محصولات با واسطه صادر شود نفعی متوجه دامدار نخواهد شد.

 

وی ابراز داشت: ما همواره سعی کردیم در بحران ها به داد عشایر برسیم و در این راستا درصددیم که تدبیری اندیشده شود تا دامدار دغدغه علوفه دامی را نداشته باشند.

 

نادر پرور گفت: استان کرمانشاه به لحاظ آب و هوایی  و مراتع غنی در بحث کشاورزی و دامپروری دارای پتانسیل بالایی است.

 

وی افزود: داشتن ۳۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق هم می تواند یک فرصت برای صادرات باشد و هم یک تهدید برای ورود بیماری های دامی از این طریق باشد

 

پرور خاطر نشان کرد: خوشبختانه طی سال گذشته توانستیم ۲۵۵ راس دام با رعایت اصول بهداشتی به کشورهای جوزه خلیج فارس صادر کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است در این خصوص بیشتر تلاش کنیم.

 

وی بیماری های دامی را مهم ترین تهدید برای سرمایه ملی دانست و گفت: تب برفکی یکی از آن بیماریهاست که مناسفانه در دی ماه سال گذشته در قاره آسیا و آفریقا شیوع پیدا کرد اما ما توانستیم واکسن را با سختی های فراوان در داخل کشورتولید کنیم و دام ها را در برابر این بیماری واکسینه کنیم.

 

امسال هیچ گونه بیماری تب برفکی در کشور مشاهده نشده است

 

پرور ابراز خوشحالی کرد که امسال تا کنون هیچ گونه بیماری تب برفکی در کشور مشاهده نشده است.

 

وی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از دیگر بیماریهای خطرناک عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در بیشتر موارد تا ۹۰ درصد دام ها واکسینه شده اند و از شیوع این بیماری ها جلوگیری بعمل آمده است.

 

پرور این اقدام سپاه را برای بیان مشکلات و ارائه راهکارها بسیار مفید عنوان کرد و گفت: کلیه عشایر می توانند مشکلات خود را با شماره سامانه ۱۵۱۲ با ما در میان بگذارند.

 

وی در پایان توصیه کرد که نسبت به تب کریمه کنگو دامداران موارد بهداشتی را به کار بگیرند و همچنین از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و آنرا قبل از مصرف تا ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

 

شیخ ویسی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز در این مراسم بستر اقتصاد مقاومتی را در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دانست و گفت: زندگی عشایر به منابع طبیعی گره خورده و مرتع می تواند بستر فعالیت عشایر باشد.

 

وی افزود: امروز ۱۶ تن در هکتار در کشور فرسایش خاک داریم که در استان این رقم به ۱۰ تن در هکتار می رسد و این بسیار نگران کننده است.

 

شیخ ویسی ابراز داشت: خاک مهم ترین منبع طبیعی است که جایگزینی ندارد و صدها سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک داشته باشیم.

 

راه نجات کشور در حفظ خاک است

 

وی تنها راه نجات کشور را حفظ خاک عنوان کرد و گفت: متاسفانه فرسایش خاک در استان ما از متوسط آسیا هم بیشتر است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تغییر اقلیم و گرمایش زمین را بسیار نگران کننده دانست و افزود: سیل های ناگهانی و خشکسالی و ... بخاطر تغییر اقلیم است و نشان از یک چالش مهم در طبیعت است.

 

وی در ادامه سخنانش ابراز داشت: از ۱ میلون و ۲۰۰ هزار هکتار مراتع استان ۳۵۰ هزار هکتار آن جزو مراتع بد و مابقی متوسط و خوب هستند.

 

شیخ ویسی خاطر نشان کرد: دولت باید در امر راه سازی و آبرسانی برای مراتع خشک تدبیر لازم را داشته باشند.

 

وی اذعان داشت: متاسفانه در استان ما عشایر رغبت به ادامه دامداری ندارند و باید در این خصوص بسترهای لازم برای ادامه زندگی عشایری فراهم شود.

 

شیخ ویسی یکی از مشکلات زندگی عشایری را واگذاری مراتع بیان کرد و افزود: از آنجا که ما همواره حامی عشایر هستیم در این مورد خاص سعی کردیم مراتع را به عشایر یا فرزندان تحصیل کرده عشایر تحویل دهیم.

 

وی از راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی خبر داد و گفت: این صندوق با همکاری عشایر راه اندازی شده و ۱۱ هزارعضو و یک میلیارد تومان سرمایه دارد که عشایر می توانند در آن عضو شوند.

 

شیخ ویسی همچنین گفت: ما دارای ۶۰ تعاونی مرتع داری، اتحادیه مرتع داری و صنف مرتع داری هستیم که در راه حفاظت و حراست از منابع طبیعی تلاش می کنیم.

 

خسرو شهبازی نیز از روستائیان و عشایر به عنوان ارکان اصلی اقتصار مقاومتی یاد کرد و گفت: متاسفانه در بحث گوشت و فراورده های گوشتی ما داریم بخشی از نیاز کشور را از خارج وارد می کنیم و سالانه حدود ۹۰ هزار تن از سایر کشورها گوشت به کشور وارد می کنیم.

 

وی افزود: این در حالی است که بخشی از محصولات دامپروری ما بخاطر رقابت پذیری بالایی که دارند و قیمت مناسبی که عرضه می شوند به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

 

جمعیت دامی استان ۳ میلیون راس است

 

شهبازی جمعیت دامی استان را حدود ۳ میلیون راس اعلام کرد و گفت: ۱.۵ میلیون از این میزان توسط عشایر غیور و غیرتمند ما پرورش داده می شوند و یکی از  منابع تولیدی همین دامپروران عشایری و روستایی است.

 

وی بر حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: آنچه در این همایش برای ما اهمیت دارد حفظ عرصه ها و منابع طبیعی است.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ در آستانه هفته منابع طبیعی بر حفاظت از آب و خاک و در مجموع منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع تاکید داشت. ایشان حفظ خاک را از اهمیت بالایی برشمردند.

 

شهبازی اشاره ای به برنامه های سازمان جهادکشاورزی در راستای کمک به عشایر اشاره کرد و گفت: اولین موضوع انتقال  آب سامانه گرمسیری است که بخشی از آب استان را تامین می کند.

 

این مسئول از تحول عظیم در حوزه کشاورزی در نتیجه اجرای سامانه گرمسیری در استان تا سال  آینده خبر داد.

 

وی اشاره ای به ظرفیت دامی استان داشت و گفت: ما نژاد دام سنجابی را که یکی از برترین نژادها در تولید گوشت دنیا است در استان کرمانشاه داریم و به همین دلیل کشورهای عربی گوشت را بالای ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان از ما خریداری می کنند، در حالی که ما گوشت را از کشورهای آذربایجان، گرجستان و برزیل وارد می کنیم.

 

وی افزود: ما در برنامه هامان به خاطر توسعه داپروری در استان، علاوه بر حفظ این نژاد که یکی از نژاده های اصیل و ثبت استان کرمانشاه، تلاش می کنیم دام های دو قلو زا را که نژاد فرانسه  است در استان پرورش دهیم و امیدواریم بتوانیم مراکزی برای پرورش این نژاد دام داشته باشیم و در اختیار دامداران قرار دهیم.

 

شهبازی از احداث  مرکزی به این منظور در شهر دینور خبر داد و گفت: قرار بر این شده این مرکز به عنوان مرکز پرورش دام باشد.

 

وی افزود: ما سال گذشته علوفه مورد نیاز دامداران  را تامین کردیم و امسال هم تدابیر لازم انجام شده که دامداران ما از نظر تامین علوفه مشکلی نداشته باشند وعلی رغم محدودیت های مالی توانستیم بخشی از  غرامت تلفات دام دامداران را دریافت کنیم.

 

شهبازی درخصوص بیماری های خطرناک دامی  چون تب مالت که در دالاهو و صحنه از آمار بالایی برخوردار است، در سفر دولت اعتباراتی برای از بین بردن این بیماری در نظر گرفته شد.

 

وی گفت: تلاش داریم توسعه باغات دیم، آبی و همچنین توسعه  گیاهان دارویب را در نوار مرزی برای تقویت عشایر  دنبال کنیم.

 

شهبازی در پایان خطاب به سردار حزنی، خواستار بازدید ایشان از مناطق محروم بخش سرفیروز آباد شد، تا خدمات محرومیت زدایی در این مناطق هم انجام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار