مدیرعامل تعاونی صیادان جزیره کیش نبود بازار داخلی مناسب ، صید غیر مجاز، واردات ماهی خارجی ارزان قیمت و همچنین نبود کارخانه یخ سازی را از عمده مشکلات جامعه صیادی کیش عنوان کرد.
کد خبر: ۸۹۰۱۴۸۱
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛عبدالرحیم قاسم نژاد مدیرعامل تعاونی صیادان جزیره کیش وظیفه این تعاونی را ارائه خدمات به صیادان عنوان کرد و افزود : تمدید مجوزها ، تهیه آمار صید در قالب یک فرم و ارسال به شیلات برای تمدید مجوزصید ، بیمه و تمدید دفترچه بیمه صیادان از جمله فعالیت های این تعاونی است .
 
 
 
وی تعداد صیادان را 500 نفر عنوان کرد و افزود : همه این صیادان بیمه تامین اجتماعی و 111 نفر نیز سهامدارند.
 
 
رد و گفت : تمامی آنها دارای مجوز صید هستند و 78 شناور قایق نیز مجوز موقت دارند.
 
 
قاسم نژاد تعداد شناورهای لنج در کیش را 40 و شناور قایق را 72 فروند اعلام
این مسئول درتعاونی صیادان کیش اضافه کرد : از آنجا که هیچ مجوز جدید برای صید صادر نمی شود سازمان منطقه آزاد کیش به منظور اشتغالزایی 78 مجوز موقت صادر کرده است و در شرایط کنونی هیچ شناور بدون مجوز در کیش نداریم .
 
 
قاسم نژاد با اعلام اینکه شناور ها و مجوزهای آن متعلق به خود صیادان است افزود : قیمت یک شناور لنج با مجوز 800 میلیون تومان و یک شناور قایق با مجوز حدود 40 میلیون تومان است .
 

*استفاده از ملوانان هندی تنها برای آموزش صیادان / استقبال بومیان برای کار کم است
وی در خصوص بکارگیری ملوانان هندی و اعتراض صیادان بومی اظهار کرد : مالکان شناورهای صیادی در کیش و با توجه به تغیر روش صید از تور و گرگور به روش صید لانگ لاین (رشته قلاب) وآشنا نبودن ملوانان ایرانی به این روش ، اقدام به بکارگیری ملوانان هندی برای آموزش کرده ایم .
 
 
قاسم نژاد با بیان اینکه استقبال صیادان بومی از کار برروی شناور لنج ها کم است افزود: برغم ظرفیت اشتغالزایی برای حدود 160 نفر در شناورهای لنج ،صیادان بومی تمایلی به کار در زیر دست ملوانان هندی را ندارند ،هندی ها هم آموزش می دهند و هم گوشه ای از کار را می گیرند.
 
 
وی یاد آور شد : مالکان لنج ها بارها برای جذب نیروی بومی اعلام نیاز کرده اند ، هر شناور قایق به 2 تا 3 و هر شناور لنج به 7 یا 8 نفر نیرو نیاز دارد اما استقبال کم است ، بیشتر خدمه و جاشوهای از بلوچستان یا بندرعباس برروی شناورها کار می کنند اما پس از مدتی به دلیل سختی کار و دوری از خانواده به شهر خود باز می گردند ، با این روند نمی شود کار را متوقف کرد .
 
 
این مسئول در تعاونی صیادان افزود : ملوانان هندی ساخت قلاب ، قلاب اندازی ،طعمه گذاری از طریق این روش را به صیادان ایرانی آموزش می دهند.
 
 
مدیرعامل تعاونی صیادان کیش به مزایای این روش صید اشاره کرد و افزود: استفاده ازروش لانگ لاین نسبت به تور و گرگور مقرون به صرفه است و کیفیت صید بالا می رود و از تخریب مرجان ها و سایر آبزیان جلوگیری می کند.
 

*واردات ماهی خارجی ارزان قیمت به صید کیش صدمه می زند
 
 
وی به مشکلات متعدد جامعه صیادی کیش اشاره کرد و افزود : صاحبان لنج به عنوان کارفرما علاوه بر بیمه کردن خدمه خود که هر نفر 750 هزار ریال است به صورت آزاد و با پرداخت دو میلیون و 500 هزار ریال باید خود را بیمه کند که مقرون به صرفه نیست ، این در حالی است که هر مالک همچون یک ملوان در لنج کار صیادی انجام می دهد .
 
 
قاسم نژاد یکی دیگر از مشکلات صیادان را بحث بازاریابی مناسب عنوان کرد و به ایرنا گفت : فرهنگ خوردن ماهی در کشور در سبد غذایی خانوارها به خوبی جا نیفتاده است ،با توجه به جمعیت محدود کیش تنها صید قایق ها است که به مصرف داخلی می رسد و بازار کیش کشش بیش از این را ندارد.
 
 
مدیر عامل تعاونی صیادان کیش با بیان اینکه صید شناورهای لنج چون مصرف داخلی ندارد به سرزمین اصلی گرزه ، حصینه و بندرلنکه فرستاده می شود افزود : متاسفانه بسیاری از رستوران ها بجای استفاده از ماهی های داخلی از ماهی های وارداتی که ارزان قیمت هستند استفاده می کنند.
 
 
وی گفت : بیشتر این ماهی توسط شرکت ها با قیمتی ارزان و به صورت فیله که نوع ماهی آن هم مشخص نیست وارد می شود که این امر به بازارفروش ماهی کیش صدمه می زند.
 
 
 
قاسم نژاد تاکید کرد : اگر جلوی واردات این نوع ماهی گرفته شود قیمت ها ماهی در کیش کاهش یافته و فروش هم بیشتر می شود.
 
 

*صید غیر مجاز با تورهای ممنوعه /برخورد جدی با صید غیرمجاز صورت گیرد
وی بازه زمای هر سفر صیادی را هفت روز برای شناورهای لنج عنوان کرد و افزود : هر شناور در مدت یک ماه 21 روز تلاش صید دارد و بیش از این تخلف محسوب می شود.
قاسم نژاد با بیان اینکه محدودیتی برای صید از لحاظ مقدار وجود ندارد افزود : هر شناور قایق در ماه حدود 220تا 300 کیلو و هر شناور لنج 3 تا 4 هزار کیلوماهی صید می کند .
 
 
وی محدوده صید برای صیادان کیش از سیری تا جنوب لاوان را برای قایق ها و شناورهای لنج عنوان کرد و افزود :حضور شناورهایی که از سرزمین اصلی در این محدوده و با استفاده از تور های ممنوعه صید انجام می دهند کار صیادان کیش را با مشکل مواجه ساخته است .
 
 
مدیرعامل تعاونی صیادان جزیره کیش با بیان اینکه آنها کیلومترها تور اندازی می کنند و حجم زیادی از صید را می برند افزود : به رغم ممنوعیت استفاده از این تورها باز شاهد صید غیر مجاز این شناورها هستیم .
 
 
وی اظهار کرد: بسیاری از این صیادان از چارک ، حصینه و چیرو برای صید می آیند و آنها مزاحم کار صیادان کیش می شوند .
 
 
قاسم نژاد گفت : بیشتر این صیادان مجوز ندارند و کنترل کمتری روی آنها صورت می گیرد، اگر صید آنها دور تر از آبهای جزیره باشد مشکلی نیست اما در آبهای جزیره صیادان کیش را با مشکل روبرو می کند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه باید برخورد جدی تری با صیادان غیر مجاز صورت گیرد افزود : شناورهای غیر مجاز اجازه صید در مرز ابهای ایران را ندارند در صورت مشاهده شناورها توقیف و صید آنها مصادره و تحویل دادگاه می شوند .
 
 
مدیرعامل تعاونی صیادان کیش با قدردانی از فعالیت دریابانی کیش تصریح کرد : صیادان ایرانی خود مرزبان هستند و درصورتی که شناور خارجی دیده شود مراتب را به سرعت به دریابانی گزارش می دهند .

 
*تاثیر اجاره بهای بالا و گرانی تجهیزات بر قیمت ماهی / کارخانه یخ سازی نیاز مبرم صیادان
 
 
وی اجاره بهای غرفه ها در بازار ماهی کیش را ماهانه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرد و افزود : اجاره بهای غرفه، گرانی تجهیزات شناورها و صیادی بر قیمت ماهی اثر گذار است .
 
 
قاسم نژاد در خصوص روش نگهداری ماهی پس از صید گفت : هر شناور و قایق برای سفر صید خود که حدود هفت روز است یخ حمل می کند که میزان مصرف یخ در تابستان بالا می رود ، ماهی ها پس از صید مستقیم به بازار فروش عرضه می شود ،بهترین ماهی در جزیره عرضه می شود چرا که کیفیت صید بالاست .
 
 
وی ساخت کارخانه یخ سازی را یکی از مهمترین نیاز های تعاونی صیادان عنوان کرد و به ایرنا گفت : در اسکله صیادی فضای کافی برای احداث کارخانه یخ سازی و حتی کنسرو سازی وجود دارد.
 
 
وی با بیان اینکه از سازمان برای ساخت کارخانه درخواست داده ایم افزود : اجاره زمین به صرفه نیست ما باید چقدر تولید کنیم ؟،چقدر بفروشیم ؟ که در آمد کافی داشته باشیم ، اگر سازمان بتواند زمین را رایگان و یا با اجاره بهای کمتری در اختیار تعاونی صیادان قرار دهد خودمان آن را می سازیم و اگر هزینه اجاره کاهش یابد متقاضی ایجاد سردخانه و یخ سازی نیز وجود دارد .
 

*میگو در کیش صید نمی شود
 
 
وی با اشاره به اینکه هامور، هوور، زرده، جاش، شیر، کافر، جت، سرخو، سه کله و شعری از انواع ماهی هایی هستند که در سواحل کیش صید می شوند، در خصوص گرانی قمیت میگو در مقایسه با سرزمین اصلی گفت : به علت مرجانی بودن منطقه و نبود بستر گل و لای ماسه ای نمی توان در این منطقه میگو صید کرد، بیشتر میگوها از بنادر قشم ، بوشهر و بندرعباس به کیش می آیند و به دلیل حمل بار قیمت ها گران است .

 
*نظارت کامل و جدی بر قیمت و سلامت ماهی
 
 
وی درمورد نظارت بر قیمت صید و کار صیادان گفت : قیمت گذاری ها توسط تعاونی و صیادان انجام می گیرد و با یک افزایش منطقی در هر کیلو صید ، ماهی در بازار برای فروش عرضه می شود.
 
 
قاسم نژاد بر کیفیت و سالم بودن صید ماهی در کیش تاکید کرد و افزود : دامپزشکی ، شرکت سرمایه گذاری ، معاونت اجتماعی ، شیلات و تعاونی صیادان نظارت کافی بر این امور دارند و خوشبختانه مورد خاصی از خرابی ماهی یا مواردی از این دست گزارش نشده است .
 
وی در خصوص ضوابط افزایش قیمت ماهی در هر سال گفت : در اوایل سال برای تشویق صیادان افزایش قیمت می دهیم اما پس از این بازه زمانی دوباره قیمت ها کاهش می یابد.
 

*آشنایی با روش لانگ لاین
 
صید نوین لانگ لاین بر خلاف صید با تورهای گوشگیر و یا تک رشته یکی از روش‌های مناسب صید بر مبنای الگوی توسعه صید پایدار است که از جمله مزایای این روش کیفیت بالای ماهی ها ، ارزان بودن تجهیزات صید ، اختصاصی بودن و جلوگیری از صید ماهیان نابالغ و گونه ماهیان حفاظت شده است .
 
 
بدلیل نامرئی بودن تورهای منو فلامنت همه گونه آبزی صید و خسارات جبران ناپذیری به زیستگاههای ماهیان ، مرجانها و صخره های کف وارد می شود .
 
 
در روش لانگ لانگ که جایگزین روش های صید سنتی همچون صید با گرگور و مشتا است ماهی گیران با استفاده از قلاب های متعدد رشته ای به صورت یک مجموعه اقدام به صید می کنند .
 
صید غیر مجاز شناورهای بنادر توسط تورهای ممنوعه در یک مایلی جزیره سبب تخریب مرجانها واز بین بردن نسل برخی ماهی ها شده که ضرر زیادی به صیادان محلی وارد می کند.
 
منبع:ایرنا
ارسال نظرات