با حمایت سازمان بسيج علمي و پژوهشي و فناوری اردبیل؛

تولید قايق دوچرخه چند منظوره پاك برای اولین بار در کشور

مخترع بسيجي اردبيلي در راستاي كاهش آلودگي هاي محيط زيست موفق به ساخت قايق دوچرخه اي پاك با كاربردهاي مختلف شد
کد خبر: ۸۹۰۱۵۵۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، كاظم بي پيرايه با بيان اينكه ساخت قايق پاك توسط گروه فني مهندسي مكانيك و با استفاده از متدهاي بروز انجام گرفته است، اظهار كرد: با توجه به اينكه در حال حاضر آلودگي محيط زيست يكي از معضلات مهم كشور مي باشد، سعي شده است تا با ساخت قايق پاك در جهت تامين يكي از نيازهاي مهم مراكز تفريحي و گردشگري و استفاده از انرژي هاي طبيعي و كاهش آلودگي محيط زيست گام اساسي برداشته شود.

وي با اشاره به اينكه قايق پاك داراي كاربردهاي چند منظوره مي باشد، تصريح كرد: علاوه بر اينكه قايق در مراكز توريستي براي گردشگران مورد استفاده قرار مي گيرد، قسمت دوچرخه اي دستگاه كه براي تامين نيروي حركت قايق تعبيه شده است مي تواند به صورت مجزا به عنوان دوچرخه بدنسازي در منزل مورد استفاده قرار بگيرد.

بي پيرايه در رابطه با ساختار قايق پاك اظهار كرد: بدنه قايق كاملاً از فايبر گلاس تشكيل شده است كه باعث سبك شدن قايق شده و از غرق شدن آن جلوگيري مي كند، در حاليكه در نمونه هاي ديگر اين مزيت وجود ندارد.

وي مجهز بودن قايق پاك به GPS ، قابليت تنظيم صندلي و راندمان بالا در حركت پدالي دوچرخه را يكي از مزاياي آن برشمرد و افزود: وجود GPS در قايق امكان مكان يابي و ارتباط با آن را فراهم مي كند و سايه باني داراي پنل خورشيدي جهت تامين برق چراغ هاي LED در شب در قايق تعبيه شده است كه امكان كاربرد آن را در شب فراهم كرده و زيبايي ان را دو چندان مي كند.

بي پيرايه با بيان اينكه قايق پاك در مدت يك و نيم سال ساخته شده است، تصريح كرد: قالب قايق به علت پيچيده بودن بدنه و كاملاً قوسدار بودن ارگونومي طرح به صورت كاملاً دستي طراحي و ساخته شده است و كليه مراحل طراحي تا ساخت در مركز رشد بسيج علمي و پژوهشي شهرستان اردبيل انجام گرفته است.

وي افزود: قايق پاك در مراكز تفريحي و گردشگري از جمله شورابيل و رودخانه باليقلو مي تواند كاربرد داشته باشد و با رسيدن به مرحله توليد انبوه در انواع مختلف تك نفره، دو نفره و كودكان ساخته و طراحي مي شود.

بي پيرايه با بيان اينكه در ساخت اين قايق جهت حفظ تعادل در حركت از طرح بدن آبزيان الگو گرفته شده است، تصريح كرد: اين اختراع مجوزهاي لازم  را  از سازمان صنايع معدن و سازمان استاندارد سازي لوازم ورزشي و تفريحي كسب كرده است و جهت توليد انبوه به حمايت سرمايه گذاران و شركت هاي توليد كننده لوازم تفريحي و توريستي نياز مي باشد.

بي پيرايه اذعان داشت: در نمايشگاه جشنواره جهادگران علم و فناوري كه قايق پاك يكي از طرح هاي غرفه بسيج علمي و پژوهشي استان اردبيل بود، بازديدكنندگاني شهرهاي ساحلي و داراي درياچه هاي طبيعي و مصنوعي از اين طرح استقبال كردند و علاوه بر داخل رايزني هايي هم با كشورهاي همسايه از جمله تركيه در جهت بازاريابي و فروش انجام پذيرفته است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: در اين طرح همچون اختراعات ديگر از نظرات اساتيد و افراد صاحب نظر استفاده شده و سازمان بسيج علمي و پژوهشي حمايت هاي لازم را جهت ساخت نمونه اوليه طرح انجام داده است.

 
خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردبیل: مریم عیدی
ارسال نظرات