مقدم‌فر در جمع ۶۰۰ فعال رسانه‌ای تبیین کرد؛
کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای ضمن تبیین مختصات قرآنی فعالیت رسانه‌ای، مهمترین رسالت رسانه‌های انقلابی در شرایط کنونی را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۹۰۱۶۶۸
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای که اخیراً برای شرکت در جمع بیش از 600 نفر از فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب به مشهد مقدس سفر کرده بود، طی سخنانی به بیان توصیه‌های مهم و کاربردی قرآن برای اهالی امروز رسانه پرداخته و پیرو آن نکاتی درباره تکنیک‌های فعالیت رسانه‌ای در دوره فعلی پرداخته است.

 او می‌گوید: تغییر و تحول رسانه‌ها از یک سو و پیچیده‌تر شدن شیوه‌های تأثیر بر افکار عمومی به‌دلایل گوناگون از جمله دلایل فرهنگی و تاریخی، اهمیت مدیریت پیام برای تأثیرگذاری بر مخاطب را به‌مراتب افزون‌تر از قبل کرده است. یکی از مهمترین تغییرات در رسانه‌ها، شکل‌گیری رسانه‌های نوین به‌صورت میکرورسانه‌ها (رسانه‌های خرد)است؛ رسانه‌های اجتماعی (مانند تلگرام و واتس‌آپ و...) و شبکه‌های اجتماعی (مانند فیس‌بوک و توئیتر و...) به‌عنوان پدیده‌های نوظهور، به یک واقعیت مهم در عرصه رسانه‌ای تبدیل شده‌اند؛ به‌طوری که حتی شعار هر نفر یک رسانه که در سابق به‌عنوان یک شعار روشنفکری محسوب می‌شد، منقضی شده و هر نفر چندین رسانه (اعم از فیس‌بوک و توئیتر و تلگرام و اینستاگرام و...) را به‌طور همزمان در اختیار دارد. یکی از مهمترین نتایج چنین تغییراتی، تغییر معادله رسانه ــ پیام به پیام ــ رسانه است. رسانه ــ پیام یعنی اینکه در گذشته هرکسی صاحب رسانه بود، پیام را هم او تولید می‌کرد و می‌توانست از طریق انحصار نسبی در انتشار پیام، فضای افکار عمومی را تا حد قابل توجهی مدیریت کند و یا در مدیریت آن مشارکت داشته باشد، اما امروز به‌دلیل شکل‌گیری رسانه‌های خرد و تغییر فضای رسانه‌ای در دنیا، هر کسی که «پیام» جدی و مؤثر داشته باشد، ‌رسانه حقیقی در اختیار اوست، بنابراین امروز صاحب رسانه کسی نیست که صرفاً دستگاه عریض و طویل و بودجه و اطلاعات و هرچیز دیگری از این دست داشته باشد، بلکه آن فردی است که «پیام» دارد، با این حال یکسان انگاشتن مفهوم پیام با اطلاعات نیز خطاست؛ بدین معنا که حتی کسی که «اطلاعات» و «آگاهی» و «مواد اولیه» لازم برای یک پیام را دارد نیز «صاحب پیام» نیست بلکه اینها صرفاً مقدمه است. فرآوری و تبدیل اینها به پیام یعنی آنها را «خواندنی»، «شنیدنی» و «دیدنی» کنیم. در غیر این صورت در فضای ماقبل رسانه قرار داریم حتی اگر بزرگترین دستگاه رسانه‌ای نیز از آن یک فرد باشد، و بالاتر اینکه حتی می‌تواند همین دستگاه عریض و طویل در برخی حوزه‌ها به ضد خودش عمل کند. نحوه صورت‌بندی یک پیام برای خواندنی، شنیدنی‌ و دیدنی شدن آن اقتضائات به‌خصوصی دارد که از جمله آنها می‌توان به شناخت صحیح از مخاطب و نیازهای او و نیز نحوه انتخاب پیام و شیوه انتقال آن به مخاطب اشاره کرد. قرآن کریم، معجزه بزرگ پیامبر اسلام(ص) حاوی نکات ارزشمند و نابی درباره موارد ذکرشده است.

حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای در این همایش با اشاره به نکات فوق به بیان توصیه‌های مهم و کاربردی قرآن برای اهالی امروز رسانه پرداخته و پیرو آن به نکاتی درباره تکنیک‌های فعالیت رسانه‌ای در دوره فعلی پرداخته است.

متن ویراسته سخنان مقدم‌فر در جمع فعالان رسانه‌ای به‌شرح زیر است؛

1 ــ شناخت صحیح از مخاطب و نگاه صحیح به مخاطب

مهم‌ترین عامل در افزایش میزان تأثیرگذاری رسانه، شناخت مخاطب است. این که رسانه چه درکی از مخاطب دارد در نوع و سبک پیام‌رسانی آن تأثیرگذار است. (ویژگی‌ها و خصوصیات مخاطبان)

در قرآن دو نوع نگاه به مخاطب معرفی شده‌است:

الف) نگاه فرعونی به مخاطب

* در این نوع نگاه پیام با نگاه ارباب رعیتی به مخاطب ارائه می‌شود، نگاهی که فرعون به مردمش داشت.

فَحَشَرَ فَنَادَی. فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی ﴿نازعات 23 و ٢٤﴾

* در این نوع نگاه مردم شنونده‌اند و چاره‌ای جز شنیدن ندارند.

* در این نگاه تسلیم انسان در برابر «رسانه» نمادی از تسلیم او در برابر صاحب پیام است.

* این نوع نگاه منافات با برجسته‌ترین ویژگی انسان یعنی روح انتخابگری و حقیقت‌جویی او دارد.

* در این نگاه پیام‌هایی باید به انسان رسانده شود که او را هرچه بیشتر به تسلیم در برابر اراده صاحب قدرت وادارد.

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَاسِقِینَ (زخرف 54)

«پس فرعون قوم خود را سبک شمرد و آنان او را اطاعت کردند زیرا آنان قومی فاسق بودند».

ب) نگاه الهی به مخاطب

* در این نگاه انسانیت و کرامت انسان ارج نهاده می‌شود.

* پیام با نگاه ارباب ــ رعیتی به انسان رسانده نمی‌شود.

* صاحب پیام خود را مالک سمع و بصر انسان نمی‌پندارد بلکه آن‌قدر از حقانیت پیام خود مطمئن است که می‌داند هرچه این سمع و بصر انسان آزادتر باشد پیامش گیراتر و شنیدنی‌تر و دیدنی‌تر خواهد بود.

* در این نگاه فطرت حق‌جوی مخاطب زمینه درک و پذیرش پیام است.

* به ویژگی انتخابگری و حقیقت‌جویی انسان احترام گزارده می‌شود.

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿زمر17 و ١٨﴾

«پس بندگان مرا بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند».

*در این نگاه هدف بردگی، بندگی و تسلیم مخاطب نیست بلکه آزادی او از قید و بندهایی است که «جهل» و «ناآگاهی» بر دست و پای او زده است.

* در این نگاه صاحب پیام خود را کنار مخاطب قرار می‌دهد نه مسلط بر فکر و اندیشه او.

در این نگاه پیامبران الهی خود را ارباب مردم و حاکم بر فکر و اندیشه آنان نمی‌دانند بلکه خود را برادر و همراه انسان در مسیر «شدن» و «تعالی» و «تکامل» معرفی می‌کنند.

إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَاتَتَّقُونَ / إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ /  فَاتَّقُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُونِ /  وَ مَاأَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ  إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی رَبِّ الْعَالَمِینَ /  فَاتَّقُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُونِ. (شعرا 106 تا 110)

«هنگامی که برادرشان نوح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی‌کنید؟! / مسلّماً من برای شما پیامبری امین هستم! / تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمایید! / من برای این دعوت، هیچ مزدی از شما نمی‌طلبم؛ اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است! / پس، تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمایید!».

یکی از مصادیق کامل این شیوه تخاطب را می‌توان در 2 نامه‌ای که مقام معظم رهبری به جوانان غربی نوشتند مشاهده کرد؛ ایشان با همان الگوی قرآنی در واقع جهان غرب به‌ویژه جوانان را دعوت به حقیقت و عدالت کرده‌اند. ایشان در نامه اول می‌فرمایند "من نمی‌گویم آنچه که من به آن اعتقاد دارم شما بپذیرید بلکه خواست من این است که شما تحقیق کنید و اسلام واقعی را از منابع اصلی خود جستجو کنید نه آنچه که حکام و رسانه‌های شما القاء می‌کنند".

وظیفه رسانه در این نوع نگاه «ذکر» است، رسانه در این نگاه یعنی «مذکر»

فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ. لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ ﴿غاشیه 21 و٢٢ ﴾

«پس تذکّر ده که تو فقط تذکّر‌دهنده‌ای. تو سلطه‌گر بر آنان نیستی که (بر ایمان) مجبورشان کنی».

2 ‌ــ شناخت صحیح از «نیازهای» مخاطبان

مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیاز انسان «آگاهی» است. شیاطین همواره درصدد مسدود کردن راه آگاهی انسان هستند.

حیات جاهلیت قدیم و جاهلیت مدرن در گروی ناآگاهی انسان‌هاست.

وَ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَاتَسْمَعُوا لِهَـذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ ﴿فصلت ٢٦﴾

کافران گفتند: «گوش به این قرآن فرا ندهید؛ و به‌هنگام تلاوت آن جنجال کنید، شاید پیروز شوید!».

جاهلیت کهنه با منع انسان‌ها و جاهلیت مدرن با یورش اطلاعات به روح و روان انسان‌ها آنها را از درک حقیقت بازمی‌دارد، یعنی آنان برای انسداد آگاهی و بصیرت انسان‌ها، گاهی مانع رسیدن اطلاعات صحیح می‌شوند (لَاتَسْمَعُوا لِهَـذَا الْقُرْآنِ) و گاهی با تولید حجم زیادی از اطلاعات نامناسب و نامطلوب سعی در مشغول‌سازی ذهن مردم برای نشنیدن سخن حق می‌شوند (وَالْغَوْا فِیهِ).

جاهلیت کهنه درصدد بود تا انسان‌ها «ندانند» اما جاهلیت مدرن درصدد است که انسان‌ها «ندانند که نمی‌دانند».

هجوم حجم وسیعی از اطلاعات و گرفتار کردن انسان در چنبره پیام‌ها امروزه نوعی استعمار رسانه‌ای را  رقم زده است که سرزمین فکر و اندیشه انسان‌ها ر ا تسخیر کرده‌ است و سرمایه‌های شناختی آنان را به یغما می‌برد.

جاهلیت مدرن امروز پیام‌های شیطانی خود را از زبان سلبریتی‌ها (هنرمندان، بازیگران و سایر افرادی که به‌نوعی در جامعه شهرت دارند) می‌زند و به‌وسیله آنان پیام‌های دلخواه خود را به سمع و نظر انسان‌ها می‌رساند، پیام‌هایی که بر محمل احساسات به عمق روح و جان مخاطبان سرریز می‌شود و نه‌تنها قوه ادراک و تعقل آنها را بیدار نمی‌سازد بلکه به‌نوعی باعث تحمیق افکار عمومی  می‌شود.

در چنین شرایطی نیاز انسان به آگاهی به‌صورت مصنوعی پاسخ داده می‌شود و انسان‌ها تصور می‌کنند با این حجم اطلاعات آگاه شده‌اند در حالی که فوران آتش‌فشان اطلاعات باعث بی‌خبری آنها از رخدادها و حوادث مهم و قابل اعتنایی است که در کوران پمپاژ اطلاعات و داده‌های بیشمار نمی‌توانند اهمیت خود را نشان ‌دهند، حوادثی که بی‌خبری از آنها چه‌بسا حیات انسان و سرنوشت تاریخی او را دچار تغییر کند.

3 ــ تولید پیام مناسب

رسانه موقعی اهمیت پیدا می‌کند که حرفی برای گفتن و پیامی برای ابلاغ داشته باشد. رسانه بی‌پیام فاقد هویت است و هویت رسانه به پیامی‌ است که می‌خواهد منتقل کند.

بنابراین افزایش میزان تأثیرگذاری رسانه بستگی تام و تمام به پیامی دارد که در صدد القای آن به افکار عمومی است. پیام است که انگیزه‌ها برای ارائه آن به دیگران را برمی‌انگیزاند.

قرآن کریم از بزرگمردی پیام‌دار یاد می‌کند که به‌دلیل اهمیت سرنوشت‌ساز یک پیام، خود را از دوردست‌ها به جامعه گمراه می‌رساند تا پیام حقی را به گوش آنها برساند.

وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ ﴿یس ٢� ﴾ «و مردی (باایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: «ای قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروی کنید».

در تفاسیر قرآن کریم در ذیل این آیه ملاحظه می‌شود از حبیب نجار به‌عنوان مردی که در پیام‌رسانی به‌هنگام خوب عمل کرد و به داد پیامبران الهی و دعوت آنان رسید و کمک شایانی کرد، یاد می‌شود.

4 ــ شیوه‌های پیام‌رسانی

از دیگر اموری که پیام یک رسانه را برای مردم شنیدنی و پذیرفتنی می‌کند، شیوه‌های ارائه پیام است.

در معارف قرآنی 5 شیوه به‌عنوان اصلی‌ترین روش در پیام‌رسانی مؤثر مشاهده می‌شود.

الف) صداقت و راستگویی

صداقت قفل‌شکن دلهاست.

صداقت هم برکات و نصرت الهی را در پی دارد و هم پذیرش و اقبال مردم را.

صداقت رمز و راز ارتباط فطری انسان‌ها با یکدیگر است.

فطرت حق‌جوی انسان دروغ را نمی‌پسندد و از آن بیزار است.

جاهلیت مدرن چون از فطرت انسان فاصله گرفته است به اصحاب رسانه دروغ بزرگ را توصیه می‌کند و می‌گوید: «دروغ هرچه بزرگتر باورپذیری آن بیشتر» اما مکاتب الهی باورپذیری دائمی «سخن راست» را بر باورپذیری مقطعی و کوتاه‌مدت «سخن دروغ» ترجیح می‌دهند.

خیل بیشمار پیروان مکاتب الهی در جوامع بشری نشان می‌دهد فطرت حق‌جوی انسان‌ها با «سخن راست و درست» آشناتر است تا با «سخن فریب و دروغ» و بر همین اساس است که همچنان پس از قرن‌ها همچنان با اشتیاق از تعالیم برترین راستگویان عالم یعنی پیامبران الهی پیروی می‌کنند.

ب) استحکام پیام / قول سدید (عامل ماندگاری و مانایی پیام)

سخن راست باید مزین به ویژگی مهمی باشد که در قرآن از آن به‌عنوان «سداد» یاد می‌شود؛ سخنی درست، منطقی و حکیمانه.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا ﴿احزاب ٧� ﴾ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید».

قول سدید یعنی سخن محکم و استوار و صحیح (سخن بی‌پایه و اساس نگفتن). یعنی سخنی که از سویی مطابق با واقع باشد و از سوی دیگر برای خدا و به‌امر خدا باشد.

قول سدید، سخنی است که هم راست و صحیح باشد (اشتباه نباشد)، و هم «دقیق» باشد. شما گاهی می‌توانید راست بگویید ولی «بخشی» از یک حقیقت را بیان کنید و با آن، مردم را به اشتباه بیندازید، یا می‌توانید زمان گفتن یک سخن درست را نابه‌جا انتخاب کنید و مردم را گمراه کنید، و می‌توانید بدون زدن قید و حاشیۀ لازم به یک سخن صحیح، با آن سخن صحیح، مردم را گمراه کنید و اغراض غیرالهی خودتان را دنبال کنید.

قول سدید، سخنی است که برای خدا بر زبان جاری شود، یعنی جدای از اینکه باید به‌حقّ بیان شود و صحیح باشد، باید با انگیزۀ صحیح هم باشد و برای خدا باشد و به‌امر خدا باشد، مثلاً اگر کسی غیبت کند، سخنش قول سدید نیست هرچند راست بگوید.

لقمه حرام در رسانه، قولی است که سدید نباشد، انگیزه الهی در آن نباشد و تمام یا بخشی از حقیقت را به‌قصد اغراض شیطانی مخفی نگاه دارد.

با این لقمه حرام بار رسانه به مقصد نمی‌رسد. این لقمه حرام ممکن است امور رسانه را در یک مقطع پیش ببرد اما خواه‌ناخواه گلوگیر آن خواهد شد و آن را از سکه خواهد انداخت. در لقمه حرام خدا برکت قرار نداده است.

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ... اعْلَمْ أَنَّهُ لَایَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا (کافی/8/107) «یعنی بدان خدا از ما هیچ چیزی را قبول نمی‌کند مگر اینکه قول سدید بگوییم».

ج) پیام‌رسانی از موضع رفق و مدارا و نه خشونت و کینه‌ورزی

مهم‌ترین صفت برای «پیامبری» رفق و مدارا است که با سازش و بی‌تفاوتی و تأیید خطاکاران متفاوت است.

عموم پیامبران قبل از بعثت به شغل چوپانی اشتغال داشتند. شاید یکی از فلسفه‌های آن افزایش قدرت صبر و تحمل آنان در برابر ناشنوایان حرف حق و از کوره در نرفتن به‌هنگام مشاهده خطا و گناه کناهکاران است. این صفت برجسته باعث می‌شد پیامبران به‌جای برخورد با «جاهل» با «جهل» او بستیزند و شجاعت و برافروختگی خود را در هماوردی با جهل او به کار بگیرند نه خود او.

پیامبران همگی «جهل‌ستیزند» و نه «جاهل‌ستیز». ستیز با جاهل خشم می‌خواهد و شمشیر اما ستیز با جهل رفق و مدارا می‌خواهد و صبر و تبیین. مقدمه واجب قول سدید، رفق و مداراست.

پیامبر(ص) وقتی شخصی را به تبلیغ دین مأمور کردند (برای دعوت مردم به دین) بعد از «رفق» و مهربانی، به او توصیه کردند که قول سدید بگوید. (فَقَالَ عَلَیْکَ بِالرِّفْقِ وَ الْقَوْلِ السَّدِید؛ کنزالفوائد/1/210)

مخاطبان رسانه وقتی ببینند که رسانه با جهل جاهلان در ستیز است و نه جاهلان به رسانه اعتماد می‌کنند و شنوای راهنمایی و هدایت رسانه می‌شوند.

این رفق و مدارا باید خود را در ادبیات رسانه نشان دهد. درشت‌گویی و استفاده از ادبیات خشن و غیرفرهنگی شایسته رسانه‌ای که حامل پیام‌های جهل‌زدا می‌باشد نیست.

مخاطبان باید عصبانیت و تندی رسانه را در مواجهه با خطا ببینند و نه صرفاً در مواجهه با خطاکار.

آنچه قرآن از آن با عنوان «جدال احسن» نام می‌برد حاکی از برخورد فیزیکی نیست بلکه دستور به مواجهه منطقی و مستدل با کسانی است که نمی‌خواهند رهرو راه حق شوند. اینها را باید با حکمت و موعظه حسنه به راه آورد و اگر این دو میسر نشد باید با جهل آنها درافتاد آن هم با منطق استوار و درست.

د) عدالت

رسانه چون یا خود درباره دیگران قضاوت می‌کند و یا زمینه قضاوت دیگران را نسبت به افراد یا قضایای مختلف فراهم می‌نماید باید در مسیر عدالت گام بردارد. عدالت مطبوع طبع بشری است، به همین دلیل بشر در جست‌وجوی جهانی عاری از ظلم است. انتظار موعود در ادیان مختلف، انتظار تحقق عدالت است.

راه موفقیت از مسیر تقواست و عدالت هموارکننده این راه است. قرآن می فرماید قول شهادت شما باید بر مبنای عدالت باشد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّـهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ  وَلَایَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّاتَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿مائده ٨﴾ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، باخبر است».

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: من می‌خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهای انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف می‌زنند، می‌نویسند، اقدام می‌کنند؛ کاملاً رعایت کنید. این‌جور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ی حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد. [بیانات در نماز جمعه 14 خرداد 1389]

هـ) حکمت

دعوت و پیام رسانه باید حکیمانه باشد. حکمت، برکت‌زاست. خیر کثیر در سایه حکمت نصیب خواهد شد. خیر کثیر برای رسانه این است که هرچه بیشتر، مردم پیامهایش را بشنوند و بپذیرند و در مسیری که او بدان رهنمون می‌شود حرکت کنند.

وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا (بقره 269) «و به هر کس (حکمت) دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است».

در پایان این مبحث برخی از رسالت‌های رسانه‌های انقلابی در شرایط کنونی یادآور می‌شود:

1 ــ تبیین صحیح ابعاد و مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی شامل؛

استقلال در تمامی ابعاد و عرصه‌ها (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و...)

آزادی

مردم‌سالاری دینی (نقش مردم در حکومت)

عدالت‌طلبی

مبارزه با فقر و فساد و تبعیض

رعایت حرمت و کرامت انسان

حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم

درهم‌تنیدگی سه مؤلفه عقلانیت، عدالت و معنویت

عزت، حکمت و مصلحت در تعاملات گسترده با جهان

مبارزه با اشرافیگری و تجمل‌گرایی در جامعه خصوصاً میان مسئولان

2 ــ تبیین چرایی و فلسفه درگیری نظام سلطه جهانی با انقلاب اسلامی و چگونگی نقش‌آفرینی در جبهه انقلاب در این نبرد استراتژیک و سرنوشت‌ساز

3 ــ تبیین جدایی‌ناپذیری دین از سیاست و مبارزه با خطر سکولار شدن جامعه

در هم تنیدگی دنیا و آخرت در نگاه اسلامی

وظیفه ذاتی حکومت برای آبادانی توأمان دین و دنیای مردم

معنابخشی به مؤلفه‌های زندگی با فرهنگ اسلامی (در این مسیر باید نشان داده شود دینی شدن زندگی و یا اسلامی شدن سبک زندگی به‌معنای بی‌پاسخ گذاشتن نیازهای طبیعی و مطبوع بشر نیست بلکه به‌معنای پاسخ صحیح و منطبق با فطرت بشر و مبتنی بر عقلانیت و نیازهای انسان‌هاست که در آن هیچ نیازی از انسان نه‌تنها سرکوب نمی‌شود بلکه مورد غفلت هم قرار نمی‌گیرد)

4 ــ زنده نگاه داشتن مکتب فکری امام خمینی(ره) و تلاش برای حاکمیت‌بخشی به خط و اصول امام خمینی(ره) با قرائت خلف صالح او حضرت امام خامنه‌ای مدظله

5 ــ مطالبه‌گری از مسئولان برای عدم توقف پیشرفت کشور در تمامی عرصه‌ها خصوصاً در عرصه علم و فناوری و عرصه‌هایی که منجر به افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی از آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمن می‌شود از جمله در عرصه‌های دفاعی و امنیتی

6 ــ زنده نگاه داشتن شور و شعور انقلابی مردم (تبیین انقلابیگری به‌عنوان کلید حل مشکلات)

7 ــ همراهی و هماهنگی و هم‌افزایی با یکدیگر

8 ــ پشتیبانی جبهه‌ای از حرکت‌های صحیح «آتش به‌اختیاری» عناصر مؤمن و انقلابی برای برطرف کردن اختلال در دستگاه‌های مختلف

9 ــ عدم‌غفلت از دشمن و دشمنی‌های دشمنان و آگاهی‌بخشی به جامعه نسبت به اقدامات دشمن

10 ــ توسعه دایره مخاطبان و تلاش برای افزایش توان پیام‌رسانی به اقشار مختلف جامعه خصوصاً اقشار خاکستری (تلاش برای افزایش میزان مقبولیت میان اقشار مختلف مردم و نه‌فقط قشر حزب‌اللهی) را تشریح کرد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها