معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
زنجان هم اکنون به عنوان استان مرجع در مباحث پرورش و اصلاح نژاد دام سبک در کشور شناخته می شود، در حال حاضر دامداران 17 استان کشور قوچ های اصلاح نژاد شده استان زنجان را وارد گله های خود کرده اند.
کد خبر: ۸۹۰۱۷۹۵
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مراسم افتتاح چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان، پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان را کاری بی بدیل و بی نظیر دانست و گفت: برای انتقال یک صفت و بهبود راندمان تولید در یک دام حداقل 12 سال زمان لازم است ولی همت و تلاش متخصصان و دانشمندان دانشگاه زنجان سبب شد 3 الی 4 صفت به طور همزمان در مدت 6 سال به طور 100 درصد در گوسفند افشاری در استان تثبیت شود که یک دستاورد بزرگ علمی به حساب می آید.

رحمان رستم خانی افزود: موفقیت و به نتیجه رسیدن پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان زنجان به خوبی ثمرات ارتباط دهی و مشارکت دانشگاهیان با دستگاه های دولتی را نمایان می‌کند.

وی ظهار داشت: همراهی چند دستگاه دولتی در پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان زنجان سبب شده که در حال حاضر امکان پرورش و بهره برداری از گوسفند افشاری به صورت کاملا بسته و صنعتی فراهم شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زنجان هم اکنون به عنوان استان مرجع در مباحث پرورش و اصلاح نژاد دام سبک در کشور شناخته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر دامداران 17 استان کشور قوچ های اصلاح نژاد شده استان زنجان را وارد گله های خود کرده اند.

رستم خانی با بیان اینکه پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری تمام مباحث اقتصاد مقاومتی را در برمی گیرد، عنوان کرد: با اجرای این پروژه در سیستم پرواربندی موفق به افزایش وزن روزانه 500 الی 600 گرم شدیم که این کار در دنیا بی نظیر است.

وی توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژه گی های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.

رستم خانی در پایان بر نقش مدیریت جهادی در به ثمر رسیدن طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان تاکید کرد و از افتتاح دو مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری دیگر در آینده ای نزدیک در استان زنجان خبر داد.

گفتنی است، چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان با حضور آیت الله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان سلطانیه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی با سرمایه گذاری شرکت راهبران اندیشه توسعه زنجان در روستای خیرآباد شهرستان سلطانیه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظرات