پیگیری بسیج/ 8سال تا رسیدن به چشم انداز 1404؛ دستاوردها و غفلت‌ها/10

نظام بانکی اصلاح نشود، تحقق سند چشم انداز غیر ممکن است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: اگر با جدید اصلاح نظام بانکی را پیگیری نکنیم و اقتصاد را به سمت تولید محوری سوق ندهیم، قطعا تحقق سند چشم انداز 20 ساله غیر ممکن است.
کد خبر: ۸۹۰۲۲۷۳
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، آبان ماه سال 1382 بود که رهبر معظم انقلاب طی اقدامی انقلابی سند چشم انداز 20 ساله ای را ابلاغ کردند تا کشور در این مدت به قله پیشرفت، توسعه و سازندگی در منطقه برسد. این برنامه علی‌رغم اینکه به صورت کلی بیان شده بود، اما راه روشنی برای دولت ها بود تا با بسیج امکانات، اختیارات و تدابیر خاص بتوانند کشور را هرچه بیشتر به اهداف این سند نزدیکتر کنند.

امروز اما دولت دوازدهم آخرین دولتی است که باید اقدامات پایانی رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 را عملیاتی کرده و دولت بعد، دولت رونمایی کننده از سند مذکور است. با این حال این سؤال پیش می آید که با وجود وضع نابسامان اقتصادی در همه بخش های کشور که در چند سال اخیر به اوج خود رسیده است، چطور می توان انتظار تحقق یافتن اهداف این سند را داشت؟

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در همین زمینه اظها داشت: سند چشم انداز 20 ساله معین کرده است که در حوزه های بخصوصی باید به عنوان کشور نخست منطقه شناخته شویم، به اعتقاد من با توجه به شرایط امروز اگر در راستای توسعه فناوری های نوین حرکت نکنیم، نمی توانیم به جایگاه پیش بینی شده برسیم.

وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از فناوری های نوین نیاز به زیرساخت های خاص خود را دارد؛ افزود: علاوه بر مبحث فناوری های نوین و پرداختن به موضوع ارتباطات، لازم است توجه ویژه ای به صنایع پایین دستی داشته باشیم و از ظرفیت هایی که هم اکنون به هدر می رود جلوگیری نماییم.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: امروز منابع کشور ما دچار خام فروشی شده اند و البته این مسئله ای است که طی سالیان متمادی حاصل شده است، اما باید دانست که در صورت حرکت در این راستا، کشورمان در آینده ای نه چندان دور با بحران های بسیار سختی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی و استفاده از ظرفیت استانهای مختلف باید در بحث تحقق اهداف سند چشم انداز صورت بگیرد، افزود: کشور پهناوری همچون ایران، هر استانش یک قابلیت دارد و مزیت آن این است که در پیشرفت کشور یک فرصت استثنایی برای کشور ما محسوب می شود.

گروسی همچنین به ضعف های اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این معضلات قطعا روند دست یابی به اهداف والای سند چشم انداز 1404 را با کندی مواجه می سازد، بنابراین باید هرچه زودتر برای تغییر و اصلاح آن چاره ای اندیشید، البته در بخش نظام بانکی که با مشکلات متعددی مواجه است، هم اکنون طرح اصلاح آن در مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب آن مشکلات این حوزه کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه پول مردم باید به جای قرارگرفتن در مباحث واسطه ای و دلالی باید به سمت تولید هدایت شود، تصریح کرد: اگر با جدید اصلاح نظام بانکی را پیگیری نکنیم و اقتصاد را به سمت تولید محوری سوق ندهیم، قطعا تحقق سند چشم انداز 20 ساله غیر ممکن است.

ارسال نظرات