عیسی فرهی؛ طبیب حیات وحش دنا تاکنون بیش از 300 جانور و پرنده را درمان و در دامان طبیعت رها کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۲۶۲۹
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
مردی که سال‌هاست حافظ محیط زیست و پرندگان و جانوران وحشی و اهلی منطقه سی سخت را درمان و دوباره به دامن طبیعت بازگردانده است.

بنا به این گزارش، عیسی فرهی‌نسب متولد سال ۵۷ ساکن شهر سی‌سخت از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد که هم اکنون به شغل تیمارداری حیات وحش یا درمان درد جانواران و پرندگان این منطقه مشغول است و به نوعی درس مردانگی را به شکارچیان یاد می‌دهد.
وی از جمله معدود افرادی است که در کشور به صورت کاملا خود جوش و با علاقه ای که داشته است کار طبابت حیوانات وحشی محیط زیست دنا و استان را برعهده گرفته است.
فرهی که در حال حاضر مشغول تیمارداری از پرندگان و حیواناتی است که بر اثر بیماری، شکار، درگیری با سایر حیوانات یا پرت شدن از صخره ها زمین گیر و زخمی شدند.

وی که خود در گذشته شکارچی حیات وحش بود از کار شکار دست کشیده و تمام مراحل نگه داری و تیمارداری از این پرندگان و سایر حیوانات را در حیاط خانه خود انجام می دهد و انگیزه اش برای این کار را علاقه زیاد به محیط زیست می داند و می گوید: از آنجا که در گذشته کسی این کار را انجام نمی داد باتوجه به علاقه به نجات جان پرندگان و حیات وحش به این کار روی آوردم.
به گفته فرهی در کنار کار طبابت این پرندگان در هر روز دو تا سه کیلو گوشت سفید و قرمز به این حیوانات خوراک می دهد تا اینکه به حالت طبیعی و اولیه خود باز گردند.
فرهی که از سال 1382 تا کنون این گونه فعالیت های زیست محیطی را برعهده دارد تا کنون بیش از 300 جانور و پرنده مختلف را درمان و روانه طبیعت دنا کرده است.
این مرد همچنین در خانه‌اش از 200 گونه جانور که در شکار غیرقانونی زخمی شده بودند مراقبت کرد و پس از درمان آنها را به طبیعت و محیط زندگی‌شان بازگرداند.
این دوستدار محیط زیست که با کمک گرفتن از دامپزشکان شهرستان و با مراجعه به کتب مختلف اطلاعات خوبی درباره درمان و طبابت حیوانات و پرندگان به دست آورده است این کار را بخشی از زندگی خود میداند و علاقه مند به ادامه آن است.
عیسی فرهی هیچ درآمدی از تیمارداری حیات‌وحش نداشته و هم اکنون بیکار است  و می گوید: تنها توقعی که از سازمان محیط‌زیست دارم این است که به فکر این زبان‌بسته‌ها باشند.

فرهی در پاسخ به سوالی در باب توصیه اش به شکارچیان گفت: زدن یک پرنده شکاری کار سختی نیست و از طرفی دلیل درستی برای این کار وجود ندارد و توصیه من به شکارچیان تنها دو کلمه است و آن اینکه به آنها بگویم «مرد باشید».
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از حیوانات زخمی از سراسراستان برای درمان به اینجا منتقل می شود گفت: از محیط زیست انتظار حمایت بیشتری دارم تا این که این مرکز به صورت مجهز و پیشرفته تری به کار خود ادامه دهد.
میزان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست استان حدود 312 هزار و 466 هکتار است که 316 گونه جانوری اکنون در این مناطق در حال زیست هستند.
از این تعداد 45 گونه پستاندار، 220 گونه پرنده، 39 گونه خزنده، 9 گونه انواع ماهی و سه گونه دوزیست هستند.
ارسال نظرات