معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان :
معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان گقت: موقوفه حمام باشی خرم آباد از موقوفات عام تحت تولیت اوقاف و امور خیریه مربوط به دوره قاجار بوده که توسط شاهزاده حسین میرزا ، به نیت روضه خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) وقف گردیده و در محل فعلی خیابان 24 متری حکیم شهر خرم آباد قرار دارد ، به شماره 31769 در تاریخ 1396/04/14 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر: ۸۹۰۲۶۷۶
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج زا لرستان، مسلم رضایی پور،معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان در جمع خبرنگاران اظهارر داشت: موقوفه حمام باشی خرم آباد از موقوفات عام تحت تولیت اوقاف و امور خیریه مربوط به دوره قاجار بوده که توسط شاهزاده حسین میرزا ، به نیت روضه خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) وقف گردیده و در محل فعلی خیابان 24 متری حکیم شهر خرم آباد قرار دارد ، به شماره 31769 در تاریخ 1396/04/14 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی افزود:این حمام دارای معماری خاص برگرفته از هنر اصیل ایرانی اسلامی و دارای گنبد و ایوان های متعدد بوده که با گذشت بیش از یک قرن قدمت، هنوز هم با همان کاربری به عموم مردم خدمت رسانی میکند.

معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان بیان کرد:از دیگر ویژگی های این حمام تاریخی ، سیستم سوخت و آتشگاه این حمام بوده ،که دارای طراحی خاص برای گرم کردن کف آن می باشد.
وی عنوان کرد: با پیشرفت های حاصله در طول این مدت در نوع سوخت آتشگاه این حمام تغییراتی بوجود آمده و حمامی که روزگاری با پهن گرم می شد و بعد های جای خود را به سوخت های فسیلی داد ، هم اکنون با گاز شهری بروز شده است.

رضایی پور گفت: در روزگاری که حمام ها در تعداد معدودی از منازل یافت می شد و استحمام در گرمابه های عمومی انجام می شد ، حمام باشی ، به دلیل موقعت جغرافیایی خود در مرکز شهر خرم آباد ، مورد توجه عامه مردم ، مسافران و حتی بسیاری از علما و بزرگان این دیار بوده که برای استحمام از این حمام استفاده کرد.
وی اظهار داشت: موقوفه حمام باشی ، در یک سنت قدیمی ، همه ساله از ظهر عاشورا ، میزبان عزاداران حسینی (ع) بوده ، به نحوی که عزاداران ، برای شستشوی بدن های آغشته به گل خشک شده ، به این حمام مراجعه می کردند.

معاون بهره وری اقتصادی، اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان افزود: از آنجایی که (( فرهنگ وقف )) در شهر خرم آباد ریشه در باورها و اعتقادات مردم این دیار داشته و در عین حال منطبق بر نیازسنجی در هر دوره بوده و با توجه به اینکه امروزه تنور استفاده از این حمام و سایر حمام های عمومی در حال سرد شدن است و تعداد حمام های فعال در خرم آباد کمتر از انگشتان یک دست است، ثبت این موقوفه در آثار ملی فصل مشترکی در زمینه مساعدت ، همکاری و حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اداره اوقاف و امور خیریه خواهد بود.
انتهای پیام/

ارسال نظرات