خبرهای داغ:
یک مقام سابق سازمان ملل متحد در عراق در یادداشتی در نیویورک‌تایمز به آمریکا و عربستان پیشنهاد داد برای کاهش نفوذ ایران نیروهای حشدالشعبی را تضعیف کنند.
کد خبر: ۸۹۰۲۷۱۷
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، «زید العلی» مشاور حقوقی نماینده سازمان ملل در عراق بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به آمریکا و عربستان سعودی پیشنهاد داده برای کاهش نفوذ ایران در عراق همکاری‌های خود را با «نهاد مبارزه با تروریسم» در این کشور تقویت و «بسیج نیروهای مردمی عراق» (حشدالشعبی) را تضعیف کنند.   

 وی در یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز»، آزادسازی موصل از چنگ داعش و بازگشت آن به دست ارتش عراق را «خبر خوشایند» خوانده اما نوشته است: «یکی از عوارض جانبی این عملیات این است که نفوذ ایران در عراق حتی عمیق‌تر از گذشته شده و به نظر نمی‌رسد که به زودی از بین برود.»

«زید العلی» با توصیف نیروهای حشد الشعبی به عنوان «گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران» مدعی شده که تهران قصد دارد از طریق تدوام بخشیدن به فعالیت این گروه‌ در سال‌های آینده دامنه نفوذ خود در عراق را حفظ کند. 

او نوشته است: «ابو مهدی المهندس، از فرماندهان این گروه‌های شبه‌نظامی که یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایران در عراق محسوب می‌شود روز ۴ جولای اعلام کرد که نیروهای داوطلب مردمی، از بین نخواهند رفت، حتی اگر دولت فرمان انحلال آنها را بدهد. بیانیه المهندس، معادل این است که ایران بگوید که قصد حفظ منافعش در عراق در سال‌های آتی را دارد.»

ادعاهای این مقام قبلی سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود که بسیج نیروهای مردمی عراق طبق مصوبه پارلمان جزو نهادهای قانونی عراق محسوب می‌شود. 

نمایندگان پارلمان عراق سال گذشته قانونی به تصویب رساندند که اعلام می‌کند «حشد الشعبی» زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح عراق فعالیت خواهد کرد و تمامی اقدامات آن با صدور فرمان از سوی این مرکز انجام خواهد شد.

«زید العلی»، علی‌رغم این، با بیان ادعاهای تأییدنشده نوشته است: ««این یگان‌ها و نیروهای سیاسی وابسته به آنها، قصد دارند مانع تدوین یک سیاست امنیتی مستقل توسط عراق شوند. چنین سیاستی، توان ایران برای حمایت از متحدانش در سوریه و جاهای دیگر را تضعیف خواهد کرد.»

وی در بخش‌های دیگر این یادداشت با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق در ماه‌های آینده نوشته نظام انتخاباتی عراق به گونه‌ای است که هیچ ائتلافی بیش از ۲۰ درصد آرا را کسب نخواهد کرد. 

او بر همین اساس استدلال می‌کند: «نه ایالات متحده، نه عربستان سعودی و نه هیچ کشور دیگری نخواهند توانست در عراق به نفوذ قاطع دست پیدا کنند.»

العلی می‌افزاید: «کشورهای بیرونی، هیچ‌گاه موفقیتی در اثرگذاری مثبت بر مناسبات سیاسی در عراق نداشته‌اند. اگر این طرف‌ها به راستی خواستار جلوگیری از نفوذ ایران در عراق هستند، بایستی به نهادهای امنیتی مانند نهاد مبارزه با تروریسم که تا کنون موثرترین نیرو علیه داعش بوده، کمک کنند.»

او تصریح کرده است: «در صورتی که به جای گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، موفقیت‌های یگان‌های امنیتی حرفه‌ای تداوم داشته باشند، عراق قادر خواهد بود امنیتش را تضمین کند.»

حشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از آن که موصل به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد، به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، تشکیل شد.

نیروهای حشد الشعبی با همکاری قابل توجه با نیروهای ارتش و پلیس عراق، شبه‌نظامیان مسیحی و مبارزان پیشمرگۀ کُرد، نقش عمده‌ای در عملیات آزادسازی موصل به عهده داشته‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها