افزایش قیمت باعث شده تا مردمی که از دهک های پایین جامعه هستند، نسبت به دولت بی اعتماد شوند. نبض بازار در دست دلالان است یعنی آنان با نقش تعیین کننده خود قیمت ها را بالا و پایین می برند.
کد خبر: ۸۹۰۳۲۰۱
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج این روزها گرانی اقلام مختلف مصرفی برای مردم مشکل ساز شده است. از بالا رفتن قیمت پیاز گرفته تا شانه تخم مرغی که با قیمت 15000 تومان در بازار عرضه می شود. این بار گرانی مرغ، مردم را نگران کرده است. گزارش ها حاکی است که گرانی و نوسانات قیمت مرغ به قدری زیاد بوده که چندی است مردم چندان رغبتی برای خرید مرغ نشان نمی دهند. این در حالی است که مرغ یکی از غذا های اصلی ایرانیان به حساب می آید؛  به صورتی که در اغلب مهمانی ها و مجالس از پخت این غذا صرف نظر نمی کنند و از اینرو  مردم چاره ای جز خرید آن ولو با قیمت بالا ندارند.

افزایش قیمت مرغ در ماهها اخیر هم برای مردم مساله ساز شده است. به طوری که مرغ 5000 تومانی سابق را اکنون حداقل به قیمت 8700 می خرند. این افزایش قیمت باعث شده تا مردمی که از دهک های پایین جامعه هستند، نسبت به مجموعه مسئولان امر، بی اعتماد شوند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی است که اگر پیش از این مردم در فروشگاههای عرضه مرغ، به تعداد زیاد مرغ خریداری می کردند، امروز تنها به خرید یک یا دو عدد مرغ اکتفا کرده و چون قدرت خرید بیشتر ندارند تنها امیدوارانه به تابلوهای قیمت ها نظری افکنده و آرزو می کشند که روزی برسد که این تابلو ها اعدادی کمتر را نشان دهند .  این در حالی است که علاوه بر عدم نظارت دولتی بر روی تولید و عرضه مرغ؛ به عقیده کارشناسان، فصل گرما هم مزید بر علت شده و قیمت ها را افزایش داده است. چراکه همیشه در فصول گرما تولید مرغ به حداقل رسیده و این سبب افزایش قیمت در جامعه می شود.

* لزوم کنترل بازار از سوی دولت

براساس این گزارش نکته حائز اهمیت آن است که دولت باید توجه ویژه ای به مرغداران و تولیدکنندگان کرده و آن ها را از تسهیلات ویژه بهره مند سازد. چنانچه یکی از اقدامات تاثیر گذار آن است که غذا و امکانات لازم برای پرورش مرغ لازم با قیمت مناسبی به مرغداران و تولیدکنندگان عرضه شود تا در نتیجه قمیت تمام شده نیز کاهش یابد. این در حالی است که در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ برای تولید کننده و آماده سازی برای توزیع 7100 تا 7300 بوده و مصرف کننده مرغ را 8 الی 9 هزار تومان خریداری می کند.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در سطح شهر تهران نظرات برخی از مردم و کسبه بازار مرغ فروشان را در خصوص گرانی مرغ و نوسانات آن در چند ماهه اخیر پرسید که در این بین یکی از فروشندگان مرغ  به خبرنگار ما گفت : اکنون نبض بازار در دست دلالان است یعنی آنها با احتکار اقلام مصرفی که یکی از آن ها مرغ است قیمت ها را بالا و پایین می برند.

این فروشنده مواد پروتئینی با بیان اینکه گرانی مرغ بین مردم موضوعی نگران کننده شده است افزود: البته به طور کلی در تابستان روند تولید مرغ ضعیف است. در این زمان از سال، گرانی مرغ و کمبود آن در بازار عرضه، مردم را اذیت می کند و به یکباره قیمت 6 هزار تومانی مرغ به 8 هزار تومان می رسد.

یک فروشنده دیگر مواد پروتئینی هم به خبرنگار ما گفت : قیمت مرغ اکنون لحظه ای شده و نمی توان پیش بینی کرد که قیمت ها تا یک هفته دیگر چه تغییراتی دارند. قبلا این چهارچوب برای دلار تعریف می شد که قمیت لحظه ای داشت. در حالی که مرغ اکنون بدتر از دلار شده است. از طرفی هم به دلیل مشخص نبودن قیمت ها، مردم کمتر خرید می کنند و دیده شده که کسانی که قبلا 10 تا 20 عدد مرغ خریداری می کردند، اکنون به یک یا دو عدد بسنده می کنند.

براساس گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج ، واردات و صادرات هم تاثیر فراوانی در قیمت ها دارد به گونه ای که صادر کردن بی موقع یا ورود محصولات ،  می تواند قیمت ها را بالا و پائین کرده و از طرفی تولیدکننده را در شرایط سخت قرار دهد. در این خصوص یکی از پخش کنندگان عمده مرغ در سطح شهر تهران به خبرنگار ما تاکید کرد: دولت برای تثبیت بازار خود رو به واردات می آورد و با واردات، کمبود مرغ را در بازارهای عرضه جبران می کند. این ترفند ضربه خوبی به قیمت ها است و تا حدود زیادی قیمت ها را پایین می آورد اما متاسفانه باعث تعطیلی تولیدی ها می شود و مراغداران و تولیدکنندگان را بیکار می کند.

* افزایش قیمت دان مرغ

یکی از فروشندگان مرغ در بازار درباره لزوم ارائه تسهیلات دولتی به مرغداران گفت: پرورش مرغ، دانه های ذرت و کنجاله سویا لازم دارد . متاسفانه این اقلام هم مانند دیگر کالاهای مصرفی گران شده و در حال حاضر قیمت تمام شده برای یک تولیدکننده 7100 تومان تمام می شود. اگر دولت تمام موارد مصرفی یک پرورشگاه مرغ را به قیمت دولتی به او بدهد، یا برای این بخش یارانه تعیین کند قطعا قیمت تمام شده مرغ به زیر 5000 تومان می رسد.

* افزایش قیمت مرغ مردم را نگران کرده است

گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی بسیج در سطح شهر حاکی است که مردم از قیمت های عرضه مرغ در فروشگاهها و مراکز توزیع کاملا ناراضی بوده و از گرانی ها خسته به نظر می رسیدند. به گونه ای که با مشاهده خبرنگار ما از این قیمت ها ابراز گلایه کرده و خواهان تدبیر دولت برای کنترل قیمت ها بودند . در همین زمینه خانم وحیدی یکی از خریداران مراجعه کننده به بازار روز میدان امام حسین ( علیه السلام) تهران در گفتگو با خبرنگار ما گفت : امروز به بازار آمدم و وقتی قیمت ها را دیدم متعجب شدم. این گرانی باعث نارضایتی مردم شده است. از 2 ماه پیش تا بحال مرغ نخریده بودم و امروز که به بازاربرای خرید مایحتاج زندگی آمدم از افزایش قیمت ها سرم سوت کشید.

وی تاکید کرد: بیکاری و شرایط سخت زندگی مردم کم بود حالا که گرانی های یکی پس از دیگری اقلام مصرفی روزمره مردم از قبیل پیاز و گوشت و مرغ و... هم به آن اضافه شده است.  سئوال من از مسئولانی که ادعا می کنند تورم را کنترل کرده اند و تک رقمی شده این است که جوانی که اول زندگی اش بوده و تازه ازدواج کرده یا بیکاران یا بازنشستگان و کارگران و...، چطور می توانند مرغ کیلویی 8700 تومان را بخرند؟

* برای حفظ آبروی خود مجبورند مرغ گران بخرند

آقای حسنی یکی دیگر از خریدارن مرغ در بازار روز خیابان خورشید تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج تصریح کرد: برای حفظ آبروی خود مجبور هستیم که اجناس گران خریداری کنیم تا به قول معروف صورت خود را با سیلی سرخ نگه داریم. آقایان دم انتخابات که می شود وعده می دهند ولی بعد که کارشان تمام می شود، مردم را رها کرده و هیچ کاری به وضعیت معیشتی آنان ندارند. امروز به خاطر اینکه مهمان دارم و برای حفظ آبروی خود مجبور هستم مرغ خریداری کنم در غیر این صورت به هیچ عنوان مرغ با قیمت 8700 تومان  را نمی خریدم.

ارسال نظرات