خبرهای داغ:
اظهارنظر روحانی درباره صادرات خودروهای ساخت ایران به اروپا، احتمالا از تبلیغات مسئولان وزارت صنعت درباره قراردادهای خودرویی برداشت شده، اما خلاف واقع است.
کد خبر: ۸۹۰۳۲۷۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از مشرق نیوز ، رئیس دولت دوازدهم روز سه‌شنبه در دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اقدامات نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم گفت: ازآقای نعمت زاده باید تشکر کنم و این جمله که به وی لقب پدر علم صنعت گفته می شود، خیلی نادرست نیست.

روحانی گفت:

نعمت زاده واقعا شخصیتی است که در زمینه صنعت فعال بوده و در دولت یازدهم شیخ الوزرا بودند؛ همیشه برای صنعت و معادن تلاش زیادی انجام دادند و این مساله ساخت خودرو با مشارکت و سرمایه خارجی در کشور ما کار بی نظیری بود.

اینکه یک شرکت خارجی در ایران سرمایه گذاری می کند و با فناوری روز آن را می سازیم، یعنی خودرویی تولید می کنیم که همزمان در فرانسه و اروپا تولید می شود، بنابراین کار بزرگی هم در صنعت و فناوری انجام شده است و خودروی ما به خارج صادر می شود، یعنی خودروی تولید ایرانی در جاده های اروپا به زودی حرکت می کند.

اظهارنظر روحانی درباره صادرات خودروهای ساخت ایران به اروپا، احتمالا از تبلیغات مسئولان وزارت صنعت درباره قراردادهای خودرویی برداشت شده، اما خلاف واقع است.

بعد از برجام تاکنون، خودروسازان ایرانی با شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو قرارداد مونتاژ و تولید مشترک منعقد کردند. در مفاد این قراردادها ذکر شده که پژو و رنو، 30 درصد از محصولات تولیدی در ایران را به بازار منطقه خاورمیانه صادر کنند؛ بنابراین اصلا بحث صادرات خودروهای تولید ایران به اروپا مطرح نبوده و در عالم واقع، امکان هم ندارد. چرا که رنو و پژو جایگاه دست چندمی در بازار خودروی کشورهای اروپایی دارند، ضمن آن که مشتریان اروپایی در صورت تمایل به خرید محصولات پژو و رنو مطمئنا ترجیح می‌دهند خودروهای تولید فرانسه را خریداری کنند، نه محصول مونتاژی در ایران. علاوه بر این، وقتی خودرویی در فرانسه تولید و به بازارهای اروپایی عرضه می‌شود، تولید همان خودرو در ایران با لحاظ هزینه حمل به اروپا، هیچ‌گونه صرفه اقتصادی و قدرت رقابت ندارد.

نکته دیگر آن که در اجرایی بودن شروط مندرج در قراردادهای جدید ایران با رنو و پژو در زمینه صادرات محصولات تولیدی در ایران به بازار منطقه‌ای این خودروسازان فرانسوی، ابهامات اساسی وجود دارد. زیرا قیمتی که برای خودروهای تولیدی ایران لحاظ شده، نسبت به خودروهای تولیدی فرانسه که هم‌اکنون در بازار منطقه خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عرضه می‌شود، بسیار بالاتر است و اساسا تولیدات رنو و پژو در ایران قابلیت رقابت با محصولات مشابه تولیدی این دو در کارخانجات فرانسه ندارد.

طبیعی است حتی اگر قیمت محصولات تولیدی ایران، با قیمت محصولات تولیدی فرانسه در بازار منطقه یکسان هم باشد، مصرف‌کنندگان کشورهای همسایه ترجیح می‌دهند خودروی اصل فرانسوی خرید کنند.

به گفته کارشناسان، تحقق هدف صادرات محصولات فرانسوی مونتاژی ایران، تنها در سایه افزایش نرخ بهره‌وری منابع تولید و نیز بهبود فضای کسب‌وکار ایران اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه تولید یک خودرو در کلاس جهانی تنها با قیمت رقابتی امکانپذیر است. خودروهای تولیدی در ایران، تا زمانی که معقول و رقابتی نباشد نمی‌توان به صادرات محور بودن خودروسازی ایران امید بست

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها