کتاب نقش «معلم در تربیت دینی» منتشر شد

خبرگزاری بسیج: کتاب نقش «معلم در تربیت دینی» نوشته زهرا رمضان پور گلیرداز معلمان تلاشگر شهرستان ری به همت انتشارات سمیع به چاپ رسید.
کد خبر: ۸۹۰۳۳۱۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در بخشهایی از این کتاب درباره ویژگی‌های معلم می خوانیم:

الف: برخورداري از سلامت جسمي و رواني:

كسي كه عهده‌دار شغل مشكل و طاقت‌فرسای معلمي می‌شود بايد ازنظر رواني و عاطفي متعادل باشد. در غير اين صورت ممكن است با کوچک‌ترین اشتباه و خطا شاگردان با يك عمل بيجا و نابهنگام آنان، به‌شدت عصباني شود و از شيوه عدل و انصاف عدول كند و در نتیجه آموزش‌ و پرورش از مجراي صحيح خود خارج شود. بديهي است كه معلم افسرده، مضطرب مأیوس، ستیزه‌جو و تندخو نمی‌تواند نشاط، امنيت خاطر و ثبات را در كلاس درس و محیط آموزشي و پرورشي به وجود آورد.

ب: پاي بندي به ارزش‌ها و اصول انساني و اجتماعي:

يكي از هدف‌های مهم پذیرفته‌شده در هر نظام آموزش‌ و پرورش، دين است كه ارزش‌های معنوي و اخلاقي و اجتماعی جامعه را به كودكان و نسل آينده انتقال دهد. لازمه راهبرد به اين هدف به اعتقاد و ايمان معلم به اين ارزش‌ها بستگي دارد به‌عبارت‌دیگر ميزان پاي بندي و اعتقاد معلم به ارزش‌های جامعه در رفتار و گفتار و كردار وي منعكس می‌شود.

از طرفي چون جامعه معلم را نماينده خود در انتقال تعليم و ارزش‌ها و معتقدات و اصول انساني و اجتماعي به نوباوگان خويش می‌داند، توقع و انتظارش از معلم در رعايت اين اصول بيش از كسان ديگر است. همه مردم حتي خود معلمان آرزو دارند كه سرمشق و الگو فرزندان آنان نمونه برازنده‌ای از انسانيت و عضو شایسته‌ای در اجتماع باشد. اين است كه انتظار دارند معلم به صفات عالي انساني مانند راست‌گویی، وظیفه‌شناسی، پاک‌دامنی و تقوا، شهامت، شجاعت و عدالت آراسته گردد.

افرادي كه معلمي را به‌عنوان حرفه براي خود انتخاب می‌کنند داري ثبات عاطفي و توانايي سازگاري بيشتر با مردم هستند معلمان بيش از ساير مشاغل روي برقراري مناسبات شخصي به كمك ديگران کار کردن به مردم و بودن با آنان تأکید می‌کنند؛ و غالباً افراد اجتماعی‌تری می‌باشند و به ارزش‌های معنوي و اخلاقي جامعه پاي بندي بيشتري از خود نشان می‌دهند.

ج: برخورداري از استعدادها و قواي ذهني نسبتاً خوب:

طبيعت كار معلمي ايجاد می‌کند كه او در درجه اول حافظه قوي داشته باشد تا بتواند هم معرفت و دانش بشري را كه درواقع ابزار اصل و اساسي كار وي است كسب كند و هم جريانات و امور مربوط به كلاس و شاگردان را به خاطر بسپارد و به ياد آورد. معلمي كه در چند جلسه اول كلاس درسي بتواند اسامي شاگردان خود را ياد بگيرد و آنان را به اسم بخواند، با اين كار می‌تواند اطمينان و اعتماد شاگردان را به گفته‌های خود نيز جلب كند؛ و در نظر كودكان، فرد توانا و باارزش و مسلط به كار خود جلوه‌گر شود. معلم علاوه بر برداشتن حافظه خوب و وفادار، بايد از هوش نسبتاً خوبي نيز برخوردار باشد.

کتاب نقش «معلم در تربیت دینی» کتاب  دارای 48 صفحه و در در قطع رقعی روانه بازار نشر شده است.

  

ارسال نظرات
آخرین اخبار