خبرهای داغ:
جمعی از اهالی روستاهای نیزار قم صبح امروز مقابل استانداری قم تجمع کردند، اعتراض اهالی 5 روستا به تصرف مراتع ، هجوم مگس‌ها و صدور مجوز برای احداث یک مرغداری بزرگ که منجر به کاهش منابع آب و مشکلات بهداشتی شده، بود.
کد خبر: ۸۹۰۳۳۴۹
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نرگس دلاوری یکی از معترضان از روستای حسن آباد نیزار در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: 20 سال است با مشکلات به وجود آمده به دلیل  مرغداری های احداث شده در اطراف روستای های نیزار درگیر هستیم، این مرغداری ها باعث هجوم مگس ها و آلودگی های بهداشتی در روستاهای نیزار شده است.

وی گفت: مجددا قرار است به وسعت 6 هکتار یک کارگاه جوجه کشی دیگر در منطقه احداث شود که اگر این اتفاق رخ دهد آسایش کامل روستاییان از بین می رود، بارها اهالی روستاهای اطراف نیزار از مشکلات به وجود آمده به دلیل این مرغداری ها شکایت کرده اند اما به این شکایت ها رسیدگی نشده است.

دلاوری بیان داشت: حتی جمعه گذشته  اهالی منطقه  درب مرغداری تجمع کردند و نسبت به آلودگی هایی که ایجاد کرده معترض شدند، اما  مسئول مرغداری به ما اعلام کرد که کاری از دست شکایت های شما بر نمی آید، گویا واقعا هم درست گفته چون تا کنون شکایت ما به جایی نرسیده است.

این روستایی معترض به وضع زیست محیطی منطقه خاطر نشان کرد: جواب شکایتی که در این 20 سال داشته ایم  هیچ مسئولی نداده است، علاوه بر اینکه ما روستائیان در محاصره مرغداری ها قرار گرفته ایم6 هکتار دیگر از مراتع را قراراست کارخانه جوجه کشی احداث کنند که در این صورت به بافت منطقه آسیب وارد می شود.

وی بیان داشت: مسئول این مرغداری ها بین لوله آب بین روستای حسن آباد و حسین آباد انشعاب وصل کرده ، روز جمعه اهالی روستا رفته و مانع کار وی شدند، از طرفی فرماندار قم به بخشدار گفته که باید مرغداری حتما احداث شود ما توقع داریم فرماندار از ما روستائیان حمایت کند.

دلاوری افزود: بوی گند فاضلاب و هجوم مگس ها آسایش را از اهالی گرفته است، حتی تنفس هم سخت شده است، کاش مسئولین خودشان بیایند از نزدیک مشکلات را مشاهده کنند.

وی اظهار داشت: ما در روستاهای نیزار مشکل کم آبی داریم با چاه های عمیقی هم که قرار است برای این مرغداری ها زده شود، دچار بحران آب در روستا ها خواهیم شد، هم اکنون فشار آب لوله کشی منطقه بسیار کم است و جوابگوی روستاهای نیزار نیست.

دلاوی افزود: علاوه برکم آبی مشکل محیط زیستی که در منطقه به وجود آمده نیز گسترده تر می شود و فضای سبز روستایی نابود می شود، باغات میوه همه خشک شده است و دیگر محصولی رشد نمی کند، حتی نمی توانیم برای احشام خود علوفه تامین کنیم.

وی گفت: می گویند صاحب مرغداری ها در ادارات قم نفوذ دارد که تا به حالا با وجود این همه مشکلات کسی به شکایت ما رسیدگی نکرده است، به خاطر همین روز جمعه در مقابل مرغداری تجمع کردیم اما به  ما می گویند به جرم شورش دستگیر می شوید .

همچنین یکی دیگر از معترضان تجمع کننده در مقابل استانداری اظهار داشت: به خاطر رفت و آمدهای کارگران که برخی هایشان غیرقانونی ( افغانی) هستند دزدی احشام زیاد شده است اما نمی توانیم کاری انجام دهیم، ساکنان غیر بومی از جمله کارگران افغانی از خود اهالی روستا بیشتر شده اند ، که مشکلات حاشیه ای به وجود آمده است

وی بیان داشت: پیش از این واگذاری های غیر اصولی معادن در منطقه انجام شده است، شغل اکثر اهالی یا دامداری  و یا کشاورزی بود است، کشاورزی که به خاطر چاه های که کارخانه سیمان  در مراتع بالا دستی احداث کرد  از رونق افتاد، از 4 قناتی که داشتیم دو قنات کاملا خشک شده و دو قنات دیگر دچار کاهش شدید آب شده است و عملا کشاورزی ما تعطیل شده است.

این روستایی معترض بیان داشت: در بحث دامداری هم به خاطر واگذاری های غیر اصولی و بدون کارشناسی که از سال 84 به بعد انجام شده است قسمت عمده مراتع منطقه از بین رفته است و دامداری هم نیمه تعطیل شده است.

وی افزود: معادن سنگ، کارخانه سیمان بهره برداری و اکتشافاتی انجام دادند و بعد از اینکه متوجه شدند سنگ کیفیت ندارد رها کردند و رفتند و فقط مراتع ما را تخریب کردند.

وی بیان داشت: با توجه به این حجم از مشکلاتی که در منطقه داریم احداث کارخانه جدید جوجه کشی در کنار مرغداری های دیگر به منطقه و اهالی آسیب جدی می زند و دامداری به شدت کاهش پیدا کرده و روستائیان دیگر نمی توانند به دلیل از بین رفتن مراتع غذای دام را تهیه کنند، و روستاییان دیگر هیچ منبع در آمدی ندارند.

وی  خاطر نشان کرد: مردم 5 روستا امروز اعلام نارضایتی کردند و نسبت به مشکلات بعدی در منطقه از مسئولین کمک می خواهند، 10 سال است پیگیری اداری و نامه نگاری انجام دادیم اما تا کنون هیچ مسئولی پاسخی به اهالی روستاهای نیزار نداده است.

این روستایی معترض به وضعیت موجود در منطقه در پایان گفت: با آقای طالبی یکی از مسئولین استانداری صحبت کردیم ایشان قول همکاری برای پیگیری احداث کارخانه جوجه کشی را دادند، تا استعلام مجوزهای انجام شده را بگیرند و قول دادند هفته بعد در منطقه حضور پیدا کنند و یک کارشناسی میدانی انجام دهند و بعد از بررسی،  در جلسه کارگروه زیربنایی استانداری مطرح شود تا مشکل حل شود و ما همچنان منتظر و پیگیر هستیم.

تجمع اعتراضی اهالی 5روستا در قم + عکس
ارسال نظرات