وقتی دانشجویان به فرمان آتش به اختیار رهبری لبیک می گویند:

گزارشی از اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه یزد در روستای هارونی ابرکوه

جمعی از اعضای گروه جهادی سبیل الله بسیج دانشجویی دانشگاه آزد یزد با حضور در روستای هارونی ابرکوه به ارائه خدمات متنوع به مردم این منطقه کمتر توسعه‌یافته مشغول هستند.
کد خبر: ۸۹۰۳۵۱۹
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سروابرکوه، سنت حسنه برگزاری اردوهای جهادی دانشجویان اگرچه در سال‌های اول اندکی در بین دانشگاهیان استان غریب بود؛ اما به‌زودی نه‌ تنها جای خود را در بین دانشجویان باز کرد بلکه امروز تبدیل به پاشنه آشیل و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان یزد شده و همه‌ساله استقبال دانشجویان از این اردوها بیشتر می‌شود.

امسال که مطالبه رهبری از نیروهای جوان انقلابی کشور در حوزه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی متمرکزشده است و ایشان با خطاب کردن جوانان از آن‌ها خواستند که وقتی قرارگاه‌های اصلی دچار اختلال‌اند، آتش به اختیار باشند؛ مجموعه‌های جهادی دانشگاهی استان دست‌به‌کار شده و با اولویت قرار دادن فرهنگ و اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه‌های جهادی خود، همگی برای محرومیت‌زدایی از استان بسیج شده و در همین راستا قرارگاه‌ جهادی شهید محمدخانی استان تشکیل شد تا برنامه‌های متنوع و منحصربه‌فردی را برای پوشاندن جامه عمل به این مطالبه رهبری اجرا کند.

گروه جهادی سبیل الله بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد یکی از این گروه‌های جهادی دانشجویی است که جهادگران این گروه امسال راهی هارونی از توابع بخش بهمن ابرکوه شدند و بر روی دو مسئله فرهنگ و اقتصاد مقاومتی به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های در راستای محرومیت‌زدایی تمرکز دارند.

دانشجویان این دانشگاه که یاد شهید گران‌قدر مدافع حرم محمدحسین محمدخانی را به‌عنوان مسئول سال‌های نه‌چندان دور بسیج دانشجویی این دانشگاه و پیشگام در برگزاری اردوهای جهادی همچنان زنده نگه‌داشته‌اند، مسئولیت خود را سنگین‌تر می‌دانند و قصد دارند فعالیت‌های جهادی خود را به تعطیلات تابستان محدود نکند.

لیلا امامی مسئول این گروه جهادی با اشاره به اینکه پیش از شروع اردو جهادی شناسایی و تحقیقات جامعی پیرامون معضلات و نیازهای روستا به عمل می‌آید افزود: پس از برگزاری جلساتی با مسئولین بخش و روستا برنامه‌های جهادی بر محور نیازها و معضلات اجرا می‌شود.

این دانشجویان بسیجی با تشکیل کارگروه‌های مختلفی در زمینه‌های اشتغال و اقتصاد مقاومتی، فرهنگی و آموزشی، بهداشت و درمان و آسیب‌های اجتماعی سعی دارند تا خدمات منسجم و هدفمندتری به مردمان شریف روستای هارونی ارائه کنند.

برگزاری کلاس‌ها کارگاه‌های آموزشی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی و مشاغل کوچک روستایی نمونه‌ای از فعالیت‌های این گروه جهادی بوده که با ایجاد شرایط حضور متخصصان و مشاوران این حوزه در روستا مورد استقبال مردم این منطقه به‌خصوص جوانان این روستا قرارگرفته است.

دانشجویان در این راستا فعالیت خود را به برگزاری کلاس و کارگاه محدود نکردند و با پیگیری از مسئولین و همراهی روستائیان در این مسیر تلاش می‌کنند تا شرایط راه‌اندازی و امکانات آن را هم برای روستائیان فراهم کنند.

ارائه آموزش و راهکار به روستائیان جهت افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش هزینه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزش فنی و مهارتی و پی گیری مطالبات روستائیان در کشاورزی و اقتصاد از دیگر فعالیت‌ها جهادگران گروه سبیل الله دانشگاه آزاد یزد است که می‌توان در حوزه اقتصاد به آن‌ها اشاره کرد.

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز از دیگر اولویت‌های فعالیت این گروه جهادی است؛ در مناطق کمتر توسعه‌یافته استان یزد هرچند محرومیت چندانی در زمینه‌های عمرانی وجود ندارد اما فقر فرهنگی و معضلات اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها را با چالش جدی روبرو کرده و این مهم باعث شده تا جهادگران به مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی روستا توجه ویژه داشته باشند.

در راستای حل این قبیل معضلات، برگزاری جلسات آموزشی، برنامه‌های جذاب فرهنگی و آموزشی و ترغیب روستائیان برای فعالیت‌های متنوع فرهنگی در روستا و برگزاری جلسات مشاوره خانواده ازجمله برنامه‌های این دانشجویان جهادگر است.

حوزه بهداشت و درمان روستائیان نیز از دیگر موارد موردتوجه دانشجویان در اردوهای جهادی است؛ نبود امکانات کافی در روستا باعث شده تا رفت آمد به شهرهای اطراف برای درمان‌ها برخی بیماری‌ها و انجام آزمایشات مخارج سنگینی را به خانواده‌های سخت‌کوش روستایی تحمیل کند اما حضور پزشکان متخصص در روستا و تلاش دانشجویان بسیجی برای حل مشکلات درمانی روستائیان باعث شده تا لبخند رضایت بر روی لبان مردمان شریف روستا بنشید و دعای خیر این مردم زحمتکش بدرقه این دانشجویان باشد.

علاوه بر تست غربالگری و گرفتن تست خون و آزمایش از مردم روستا، ارائه خدمات درمانی تخصصی رایگان و مشاوره‌ها و آموزش‌های بهداشتی و درمانی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته توسط گروه جهادی سبیل الله در روستای هارونی است.

به گزارش فارس، این فعالیت‌ها اما محدود به این دوره ده‌روزه حضور جهادگران در روستا نخواهد بود و ارتباط آن‌ها با روستا با پایان این اردو قطع نخواهد شد؛ و خدمات‌رسانی‌های آن‌ها در قالب اجرای طرح‌های متعدد تداوم جهادی در طول سال ادامه خواهد داشت.


ارسال نظرات