پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا- 105
رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان گفت: در خیلی ازمنابع بنده دیدم که گفته بودند بهتر است که اگر تیلاپیا در سبد غذایی هست حتما بصورت متناوب با ماهی های دیگر استفاده شود.
کد خبر: ۸۹۰۳۷۵۰
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۸

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: واردات بی رویه ماهی از کشور چین در عین آنکه مشابه آن در داخل کشور تولید می شود ضربه بزرگی به صنعت شیلات کشور زده است. متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند.

از طرفی با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

بر همین اساس با دکترحمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولید داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

دکترحمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در پاسخ به این سوال که چگونه حامیان تولید تیلاپیا در کشور اینگونه توجیه می کنند که تولید تیلاپیا مشتری بازاری(مصرفی)خود را دارد و ورود آن ربطی به افت قیمت قزل الا ندارد؟ گفت:بنده به هیچ وجه موافق نظر این دوستان نیستم. نه خاویاری و نه گرم ابی و نه ماهیان دریایی هیچ کدام رقیب قزل نیستند اما تیلاپیا هست. این نه به خاطر قیمتش بلکه به خاطر سهل الطبخ بودن ؛ تیغ نداشتن؛ مجلسی بودن؛ سفره پسند بودن؛ خوشرنگ بودن این ماهی. این ویژگی قبلا فقط در قزل الا بود که الان تیلاپیا هم رقیبش شده است.

وی در پاسخ به این سوال که قزل الا و کپور هم جزو گونه های غیر بومی هستند پس چه تفاوتی در معرفی این گونه ها و تیلاپیا هست،که منجر به مخالفت با تیلاپیا توسط محیط زیست می شود؟! گفت: 

مقاله های خارجی تاکید دارند تا در کنار ماهی تیلاپیا ماهی دیگر نیز مصرف شود

جوابش خیلی ساده است؛ قزل الا اگر به محیط فراربکند به دلیل عدم تحمل شرایط فیزیک و شیمیایی رودخانه ها وتالاب های ما نمی تواند زنده بماند تا تکثیر و ازدیاد حاصل کند و باعث نابودی گونه های دیگر شود اما تیلاپیا همه شرایط محدود کننده محیط را تحمل می کند و فقط کاهش دما را نمی تواند تحمل کند و می میرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان افزود: بنابراین درمناطقی که دما مناسب است تیلاپیا به شدت تکثیر وگونه غالب منطقه خواهد شد؛ هم اکنون تالاب شادگان درحال تاخت وتاز تیلاپیایی است که از اروند رود وارد شده است . دوستان می توانند خبرها را از اینترنت دنبال کنند.

عبدالله پور در پاسخ به این سوال که تیلاپیا توان تولید گونه های هیبرید با کپورماهیان را دارد؟ عنوان کرد: ازنظر علمی هردوگونه از یک خانواده امکان هیبرید با یکدیگر را می توانند داشته باشند و می توانند هم نداشته باشند اما دو گونه از دو خانواده متفاوت به هیچ وجه نمی توانند هیبرید بدهند مثلا دربین خانواده ماهیان خاویاری استرلیاد و فیل می توانند هیبرید تشکیل بدهند وماهی بستر را بوجود اورند و یا در خانواده کپورماهیان امور و ماهی سفید می توانند هیبرید تشکیل بدهند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان تصریح کرد: اما امور و ازون برون نمی توانند. واین دلیلش به خاطر اینست که قطر سر اسپرم یک گونه از یک خانواده به اندازه ای است که فقط می تواند داخل سوراخ میکروپیل تخم گونه همان حانواده بشود. و در خانواده دیگر این تناسب برقرار نیست.البته در یک خانواده ممکن است بشود و یا نشود اما در دو خانواده مجزا اصلا نمی شود. بنابراین چون تیلاپیا از خانواده سیچلیده و کپور ماهیان از خانواده سیپرینیده هست بنابراین هیبرید امکان ندارد؛ اینکه میگویند مضر هست هفته ای چند وعده تیلاپیا باید خورده بشه که مضر باشه برای بدن یا روزی چندگرم بیشتر توصیه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در رفرنس های خارجی توصیه می شود که هفته ای 450 گرم ماهی در دو وعده مصرف بشود . و اکثر استانداردها مقدارمجاز عناصرسنگین در فیله ماهیها را براساس همین مصرف 450 گرم درهفته محاسبه می کنند . در خیلی از منابع بنده دیدم که گفته بودند بهتراست که اگر تیلاپیا درسبد غذایی هست حتما بصورت متناوب با ماهی های دیگر استفاده بشود مثلا در یک نوبت ماهی تیلاپیا و نوبت بعد ازاد ماهیان ونوبت بعد تن ماهیان و کپورماهیان و یا سایرابزیان و .....

ارسال نظرات