خبرهای داغ:
چاپ دوم کتاب «ولایت فقیه» که به پیشینه، ادله و حدود اختیارات آن می‌پردازد از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۰۳۸۶۰
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «ولایت فقیه؛ پیشینه، ادّله و حدود اختیارات» اثر حجت‌الاسلام دکتر علی کربلایی پازوکی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

بر اساس دیدگاه شیعه که مبتنی بر آیات قرآن و روایات نبوی است، وظیفه تشکیل حکومت اسلامی پس از پیامبر اکرم(ص) به ائمه(ع) منتقل می‌شود. حق حکومت، سرپرستی و اداره جامعه اسلامی تا وقتی که امام معصوم(ع) در جامعه حضور دارد، فقط از آن اوست. اما تکلیف جامعه اسلامی از زمانی که امام(ع) در میان آنها حضور ندارد، چیست؟ رهبر جامعه اسلامی چه شرایطی باید داشته باشد و از چه اختیاراتی برخوردار است؟ کتاب حاضر سعی دارد این سئوال را بر اساس آیات، روایات، عقل و نظرات اندیشمندان بزرگ شیعه پاسخ گوید.

بحث از ولایت فقیه، مبانی مشروعیت آن، حدود اختیارات ولی فقیه و مانند آن از جمله مباحثی است که حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شایستگی مورد توجه قرار نگرفته است.

این کتاب در شش بخش تنظیم و تدوین شده است، تبیین مفهومی ولایت مطلقه فقیه، پیشینیه نظریه ولایت فقیه و محدوده آن، ولایت فقیه از منظر امام خمینی(ره)، دلایل ولایت فقیه، ولایت فقیه؛ مسأله‏ ای کلامی یا فقهی؟، ولایت فقیه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

این پژوهش درصدد تحلیل، تبیین و بررسی پیشینیۀ ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه و محدوده اختیارات و راهکارهای اعمال ولایت فقیه جامع‏ الشرایط به عنوان مهمترین محور حیات سیاسی شیعه در عصر غیبت است. بخش نخست در چهار فصل به بیان مفهوم و مبادی تصوری ولایت مطلقه فقیه می‏ پردازد. مفهوم ولایت در لغت، اصلاح و عُرف، فقه و فقیه در لغت و اصطلاح، وصف مطلقه در لغت و اصطلاح، ویژگی‏‌های رهبر جامعه اسلامی، چهار فصل بخش اول هستند.

بخش دوم در سه فصل به ذکر نظریات علمای بزرگ شیعی از ابتدای قرن چهارم هجری تا زمان حاضر در مورد محدوده اختیارات ولی فقیه جامع شرایط اختصاص دارد. بخش سوم به بررسی ولایت فقیه در آثار کتبی و شفاهی امام خمینی(ره) می‏‌پردازد و در ادامه با تحقیق در مورد حکم حکومتی، مسأله تغییر، گُسست و یا تکامل دایره اختیارات ولی فقیه جامعه شرایط را از دیدگاه امام خمینی(ره) بررسی می‏‌کند. بخش چهارم در سه فصل به بررسی ادلّه عقلی و نقلی ولایت سیاسی فقیه جامع ‏الشرایط در قرآن و روایات می‌پردازد. در بخش پنجم، مسأله فقهی یا کلامی بودن ولایت فقیه و آثاری که بر هر کدام از دیدگاه‌ها مترتب است، مورد تحقیق قرار می‏‌گیرد. بخش ششم به بررسی اصول قانون اساسی در مورد ولایت فقیه اختصاص دارد.

این کتاب نخستین بار تحت عنوان «اندیشه سیاسی شیعه در عصر غیبت» در سال 1383 توسط همین ناشر منتشر شده است. نویسنده در این نوشتار از مشاوره و راهنمایی‏‌های مرحوم آیت‏‌الله محمدهادی معرفت، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی و حجت ‏الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا بهره برده است.

کتاب «ولایت فقیه؛ پیشینه، ادّله و حدود اختیارات» اثر حجت‌الاسلام علی کربلایی پازوکی در چاپ دوم در 296 صفحه و با قیمت 8هزار 300 تومان روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها