لوگوی روایت فتح اثر رضا عابدینی است

رضا عابدینی متولد سال ۱۳۴۶ در تهران است.او طراح و گرافیست معروف ایرانی است.
کد خبر: ۸۹۰۳۸۷۷
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، فارغ‌التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و کار حرفه ای گرافیک را از سال ۱۳۶۸ با سفارش هایی کوچک از بنیاد سینمایی فارابی شروع کرد.

در ۲۵ سالگی اولین سفارش عمده ی کاری خودش را که طراحی پوسترهای یازدهمین جشنواره فجر بود، را دریافت کرد. و تاملاتی که روی خصلت های بصری هنوز ، عابدینی در کارهایش بر روی خط فارسی انجام میدهد سابقه اش به همان سفارش اول بر میگردد.

چالشی که وی به عنوان اولین چالش خود میگوید و هنوز هم در طراحی و گرافیک ایرانی وجود دارد بدین شرح است :

” در پروسه ای که من این پوستر(جشنواره فجر) را طراحی میکردم این اولین بار بود که یک چالشی داشتم که باید یک مفاهیمی را تبدیل میکردم به یک تصویر و یا پوستر و یک مخاطب عام داشت و یک کار به معنی واقعی، کار حرفه ای گرافیک بود.هیچ مشکلی با بوجود آوردن و درست کردن تصویرها نداشتم، ولو منابع مختلفی هم برای هر قسمت داشتیم من بالاخره میتوانستم با طراحی یا بازی با عکس ها یک کاری را ارائه بدهم.مشکل آنجایی درست میشد که می خواستم کارها را با تایپاد درگیر کنم،اولین مشکل اینجا بود که نمیدانستم با فونت های فارسی چکار باید بکنم، و دوم اینکه نمیدانستم اینها را چطور با فونت های رومن ترکیب کنم چون جشنواره یک جشنواره بین المللی بود و می بایست هر دوتا نوشتار در آن استفاده میشد. و این دو مشکل هنوز هم در گرافیک ایرانی وجود دارد.”

وی تصمیم گرفت حروف فارسی و انگلیسی را با دست طراحی کند و در دوره های بعدتر جشنواره فجر نوشته ها را با الهام گرفتن از منطق مُهر های سنتی ایرانی در کنار تصاویر اما جدا از آنها قرار داد.

تا سال های سال این تلقی در مورد خط فارسی وجود داشت که خط فارسی اساسا مشکل دارد و تایپ با آن به زیبایی تایپ حروف رومن نخواهد بود، عابدینی تسلیم این دیدگاه ساده انگارانه نشد. او تصمیم گرفت به جای حواله دادن مشکل به ماهیت خط فارسی، روی تکنولوژی مدرنی که ابزار اصلی کار گرافیک بود تمرکز کند و همین جا بود که احساس کرد کلید معما را پیدا کرده است. مشکل حالا از نظر او در شکل استفاده از منطق حروفِ سُربیِ جدا جدا در خط فارسی ای بود که همواره زیباییش بر سرهم نوشتنش استوار بوده است.

رضا عابدینی دبیر سرویس تجسمی ماهنامه هنری، ادبی و فرهنگی سوره نیز بود، وی لوگوی برنامه ی روایت فتح را طراحی کرده است که در حال حاضر به عنوان لوگوی بنیادروایت فتح در حال حاضر استفاده می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار