یادداشت؛

کودتای 28مرداد نتیجه اعتماد مصدق به امریکا بود

۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، کودتای آمریکایی براندازی دولت مردمی مصدق یکی از جنایت های آمریکا در قبال ایران بود که هیچ گاه توسط ملت ایران فراموش نخواهد شد.
کد خبر: ۸۹۰۴۰۴۱
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این کودتا با همکاری انگلیس و آمریکا انجام شد و برنامه ریزی و طراح اصلی آن انگلیس خبیث بود که در نهایت منجر به سرنگونی دولت مصدق و بازگشت شاه به تخت و تاج تا سال 1357 شد،کودتای ٢٨ مرداد – که با همکاری سازمان سیا و سازمان اطلاعات سری بریتانیا معروف به ام‌آی ۶ و عناصری در ارتش انجام شد – یکی از بحث‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.

طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط شاه دفاع می کردند و کودتای ٢٨ مرداد را "قیام ملی” می‌نامیدند ،برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس از آن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضدکودتا بهره نگرفت.

آمریکا پس از ملی شدن صنعت نفت، با راه انداختن یک قائله با هزینه کم، کاری کرد که ۲۵ سال بر مردم این کشور ظلم کند و در این مدت منابع طبیعی را به غارت بردند و افکار و اندیشه‌های اعتقادی ایرانیان را مورد هجمه قرار دادند.

ماجرای روز 28 مرداد 1332 يادآور كودتاي ننگين و سياهي است كه شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را در كام ملت ايران تلخ كرد. پس از پيروزي قيام سي تير به رهبري آيت‌الله كاشاني كه باعث روي كار آمدن مجدد دكتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزايش اختيارات خود و محدود كردن اختيارات مجلس شوراي ملي برآمد و بناي اختلاف با آيت‌الله كاشاني را گذاشت. بدين ترتيب او بدون توجه به نقش و رهبري آيت‌الله كاشاني در قيام سي تير كه منجر به روي كار آمدن مجدد او شد، به پياده نمودن شعار «جدايي دين از سياست» پرداخت و برخي روحانيون و نزديكان آيت‌الله كاشاني را دستگير كرد. عوامل داخلي و خارجي نيز آنچنان شخصيت اين مرد روحاني بزرگ و شريف را لكه‌دار كردند كه شايد بتوان آن را در تاريخ ايران بي‌سابقه دانست. طرح كودتاي نظامي 28 مرداد را بايد در اصل، يك طرح انگليسي دانست، انگليس كه پس از كوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ايران، منابع بسياري را در منطقه و خصوصا ايران از دست داده بود، با قطع اميد از رسيدن به توافق، وارد مطالعه طرح يك كودتاي نظامي شد. در ابتدا آمريكا مخالف بود اما پيروزي آيزنهاور در انتخابات رياست جمهوري آمريكا باعث تغييرات عمده‌اي در سياست خارجي آمريكا شد. كرميت روزولت رييس اداره خاور نزديك سازمان سيا به فرماندهي عمليات انتخاب شد و آمريكا و انگليس، ستاد مشتركي را در ايستگاه اطلاعاتي انگليس در قبرس تشكيل دادند و عمليات كودتا را طرح‌ريزي كردند.

اگرچه اجراي نقشه كودتا در 25 مرداد شكست خورد و شاه از ايران فرار كرد ولی سستي مصدق و دلايل مختلف ديگر باعث شد كه در 28 مرداد 1332 كودتا عملي شود و سرلشكر فضل‌الله زاهدي مجري طرح كودتا به جاي مصدق نخست وزير شد و بدين ترتيب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلي و استعمار خارجي يكي از ننگين‌ترين دوره‌هاي استبداد در تاريخ معاصر ايران رقم خود و باعث حاكميت 25 سال ديكتاتوري محمدرضا شاه با حمايت مستكبرين و خصوصا آمريكا گرديد، اين واقعه تاريخي در‌س‌ها و عبرت‌هاي فراواني براي ملت ايران به همراه د اشت و به عنوان يكي از تلخ‌ترين روزها در تاريخ ايران ثبت شده است.

ملّت ها و حتّی دولت ها به آمریكا بی‌اعتمادند به خاطر همین رفتار و رویكردی كه در سیاست آمریكایی‌ها هست. هركسی اعتماد كرد به آمریكا، ضربه‌اش را خورد ملت بابصیرت ایران اسلامی هم بخصوص نسل های جدید نتیجه اعتماد بی خودی به آمریکا را لمس کردند با انواع وعده های توخالی برای ملت ایران و یا امضای قراردادها و معاهده های مختلف که نتیجه های جز بد عهدی از سوی آمریکای خائن ندارد امروز کار به جایی رسیده است در دنیا آمریکا دارد آن جایگاه خود را با این بدعهدی ها و زورگویی ها از دست می دهد به امید نابودی جاه استکبار از روی کره زمین.

رحیم رضاخانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار