پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 62
مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در بحث پرورش آبزیان و ماهی نبودن یک زنجیره کامل در این چرخ است.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۳۱
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

آبزی پروری یک زنجیره کامل ندارد/ سود کارخانه های خوراک ماهی غیر متعارف است

* سود کارخانه های خوراک ماهی غیر متعارف است

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: سود کارخانه های خوراک ماهی حساب و کتاب ندارد به نظر ما سود این کارخانه ها غیرمتعارف است بر همین اساس بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از سرمایه گذاری سود است و بیشتر از این مقدار غیر منطقی نیست اما به عنوان مثال یک کارخانه فرآوری غذای ماهی با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه راه اندازی شده است ولی آیا این شرکت ها سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد سود می کنند؟

وی افزود: قطعاً این طور نیست همین اتفاق موجب شده تا مزرعه دار به سراغ غذاهای دستی بروند و کیفیت محصول از پایین بیاید همچنین پیگیری برای تولید غذایی با کیفیت از دیگر برنامه های اتحادیه است که در حال بررسی هستیم به هر حال غذای ماهی ایرانی به شدت افت کرده است و نسبت به دوازده سال پیش این افت محسوس است و شاید یکی از دلایل تضعیف سیستم ایمنی ماهی ها و نیز شیوع برخی بیماری ها به علت کیفیت پایین غذای ماهی باشد.

 

* آبزی پروری یک زنجیره کامل ندارد

نبی زاده تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در بحث پرورش آبزیان و ماهی نبودن یک زنجیره کامل در این چرخ است این زنجیره از زمان تولید تخم چشم زده ماهی و پروار کردن آن تا زمان بچه ماهی و واسطه هایی که این بچه ماهی ها را به دست پرورش دهند می رساند و نیز تولید کنندگان غذا و حمل و نقل شروع و ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس ما نیازمند یک شبکه کامل برای تولید و پرورش ماهی هستیم. اگر ما در این بخش اتحادیه قوی نداشته باشیم؛ نتیجه نخواهیم گرفت؛ ما تلاشمان را می کنیم تا اتحادیه با قدرت بیشتر جلو رود و این زنجیره را به صورت کامل حمایت کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که در حوزه صادرات ماهی داریم این است که اگر در بخش صادرات یارانه ای تعلق نمی گیرد باید به کل زنجیره تولید ماهی یارانه دهند تا یک یا چند نفر از حمایت های دولتی بهره مند نشوند و این حمایت ها به صورت استاندارد بین تمام بخش ها توزیع شود.

ارسال نظرات