پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 64

افت 60 هزار تنی تولید ماهی در سال / ایران بزرگ ترین تولیدکننده قزل آلا و واردکننده تخم ماهی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: سال ۹۲ نزدیک به ۶۰ هزار تن تولید ماهی کشور کاهش یافت و شاید بتوان گفت که به علت شیوع بیماری تولید ماهی کشور به نصف کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۸۹۰۴۱۳۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

* افت 60 هزار تنی تولید ماهی در سال 92

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: سال ۹۲ نزدیک به ۶۰ هزار تن تولید ماهی کشور کاهش یافت و شاید بتوان گفت که به علت شیوع بیماری تولید ماهی کشور به نصف کاهش پیدا کرد بر همین اساس مسئولین شتاب زده جلوی واردات تخم های ماهی را گرفتند این اتفاق زمانی رخ داد که در کشور به هیچ وجه مرکز تکثیر تخم وجود نداشت لذا در یک تنگنای سختی قرار گرفتیم.

افت 60 هزار تنی تولید ماهی در سال 92/ ایران بزرگ ترین تولیدکننده قزل آلا و واردکننده تخم ماهی است

* راز پنهان افزایش قیمت تخم چشم زده ماهی چیست؟

وی افزود: بر همین اساس صنعت تولید ماهی با رکود مواجه شد در این زمان فروشنده تخم چشم زده ماهی که تا روز قبل با التماس تخم ماهی می فروخت امروز به صورت نقدی و سه برابر هزینه قبل تخم ها را به فروش می رساند.هنوز هم علت افزایش قیمت این تخم ها برای ما مشخص نیست این اتفاق باعث شد تا برخی از آقایان که انحصار وارد کننده تخم ماهی را داشتند یک شبه به درآمدهای هنگفتی برسند.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی تصریح کرد: بر همین اساس برخی از این افراد که طی سه سال اخیر میلیاردها تومان پول به جیب زدند متاسفانه در این شرایط پیچیده دولت دست روی دست گذاشت و هیچ کاری انجام نداد شاید اگر دولت طرح تی سی پی و یا اصلاح نژاد را عملیاتی می کرد از این بحران خارج می شدیم.

* ایران بزرگ ترین تولیدکننده قزل آلا و واردکننده تخم ماهی است

وی افزود: در واقع من و تولیدکننده نمی توانم طرح تی سی پی و یا اصلاح نژاد تخم های ماهی را اجرا کنیم چون این طرح نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان هزینه می خواهد و برای تحقق آن نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ سال زمان صرف می شود لذا باید دولت در این خصوص طرحی مصوب کند تا در آینده به تولید تخم های ماهی بومی دست یابیم.

نبی زاده عنوان کرد: ما اتحادیه را به تعاونی شهر و روستا منتقل کردیم تا از طریق وزارت جهاد و نیز امکانات و تجربیات آنها بهره مند شده و بتوانیم زیرساخت هایی را برای پرورش ماهی قزل آلا و یا در صورت امکان ایجاد مراکز تکثیر و تولید تخم ماهی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه واردات تخم ماهی چشم زده و نیز حذف مراکز تکثیر به صنعت شیلات ما ضربه سنگینی وارد کرد جالب است بدانید که ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است اما تخم ماهی خود را از خارج وارد می کند.این موضوع به قدری نگران کننده است که می تواند در صورت قطع شدن واردات تخم چشم زده ماهی صنعت شیلات کشور و تولید ماهی قزل آلا بخوابد.

ارسال نظرات