پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 69

فروش تیلاپیای چینی توسط ارگان های دولتی/ به جای فرآوری ماهی دلالی ماهی داریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: ما از برخی ارگان‌هایی تعجب می کنیم که بر خلاف منافع ملی دست به فروش ماهی تیلاپیا می‌زند.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۱۲
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

 اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

فروش تیلاپیا توسط ارگان های دولتی عجیب است/ به جای فرآوری ماهی دلالی ماهی داریم

* فروش تیلاپیا توسط ارگان های دولتی تعجب دارد

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: ما از برخی ارگان‌ها تعجب می کنیم که بر خلاف منافع ملی به فروش ماهی تیلاپیای چینی دست می‌زند اگر ماهی تیلاپیا توسط یک شخص به فروش می‌رسید گلایه ای نداشتیم چون شاید برای آن شخص منافع ملی اهمیت نداشته باشد اما ارگان‌های دولتی که نباید دست به چنین کاری بزنند.بر همین اساس این گلایه ای است که ما از مراکز جمعیتی دولتی در فروش ماهی تیلاپیا داریم.

وی افزود: جالب است بدانید که ماهی تیلاپیا در بازار حریف ماهی قزل آلا نمی‌شود اما تنها جایی که این محصول به ما آسیب زده است در فروشگاه ها و مراکز جمعیتی است برهمین اساس گزارش شده است که در بیمارستان‌ها نیز ماهی تیلاپیا صرف می‌شود.

نبی زاده عنوان کرد: من به عنوان یک تولید کننده ی ماهی قزل آلا تا چند سال گذشته با اکثر مراکز جمعیتی قرارداد داشتم اما اخیراً این مراکز به علت ارزانی ماهی تیلاپیا رغبتی به بستن قرارداد با من ندارند و این موضوع است که کمر فروشندگان ماهی قزل‌آلا را شکسته است.

* به جای فرآوری ماهی دلالی ماهی داریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی تصریح کرد: همانطور که پیش از این گفتم ما در بخش شیلات نیازمند یک زنجیره کامل هستیم اما متاسفانه به جای آن که فرآوری در زنجیره ما وجود داشته باشد دلال زنجیره‌ای داریم.من در بخش صادرات ماهی تمام تلاشم را کردم شاید بتوان گفت من تنها بنیانگذار حرفه‌ای صادرات ماهی قزل آلا در کشور باشم و سعی دارم تا صادرات ماهی به دست دلال‌ها نیفتد.

وی افزود: شرکت های فرآوری میزان کارمزد مشخصی دارند و اگر ما محصولات خود را به این مراکز ارجا دهیم دست دلال ها قطع خواهد شد.دلال ها نیز در فروش ماهی قزل آلا به ما لطماتی زده اند بر همین اساس شورای قیمت گذاری در خصوص گوشت و مرغ و غیره اعمال نظر دارند اما در مورد ماهی چنین بحثی وجود ندارد لذا پیگیر هستیم تا نظرات خود را در خصوص میزان قیمت گذاری محصول تمام شده ماهی نیز ابراز کنیم.این عمل باعث می‌شود تا دلالها هر روز یک قیمتی برای ماهی قزل آلا اعلام نکنند.

ارسال نظرات