پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_71
واردات کالاهای مشابه داخلی، خیانت است؛ اعتقاد قلبی ما بر این است که وقتی تولیدکننده ایرانی و کارگر ایرانی می تواند ماهی قزل آلای با کیفیت تولید کند چرا باید از کشور چین ماهی تیلاپیا وارد شود.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۱۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

واردات کالاهای مشابه داخلی، خیانت است/ بازاریابی فروش ماهی سخت ترین بخش تولید/ توقف مقطعی واردات تیلاپیا جواب نمی دهد

* بازار فروش ماهی سخت ترین بخش تولید

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: سخت ترین و نگران کننده ترین بخش کار ما بازار فروش ماهی است یعنی اگر ما نتوانیم بازار فروش ماهی را تأمین کنیم؛ عملا تولید ما از بین خواهد رفت.

* واردات کالاهای مشابه داخلی، خیانت است

وی افزود: به نظر من واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد خیانت است مخصوصا در این شرایطی که رهبر انقلاب اسلامی بر روی اقتصاد مقاومتی و عملی کردن سیاست های آن تأکید دارند.اعتقاد قلبی ما بر این است که وقتی تولیدکننده ایرانی و کارگر ایرانی می تواند ماهی قزل آلای با کیفیت تولید کند چرا باید از کشور چین ماهی تیلاپیا وارد شود؟

نبی زاده عنوان کرد: در این رابطه مکاتباتی با بیت رهبری داشتیم البته وزارت جهاد سازندگی هم اقداماتی داشته است ؛ سیاست دولت بر این است تا واردات را ممنوع نکند اما جای سوال این جا است که چرا دولت گاهی جلوی واردات میوه، برنج و... می گیرد اما جلوی واردات ماهی نمی ایستد؟

* توقف مقطعی واردات تیلاپیا جواب نمی دهد

وی افزود:من به مسئولین می گویم اگر 5 ماه هم جلوی واردات ماهی تیلاپیا را بگیرند باز دوای درد ما نخواهد بود چون ماهی تیلاپیا 2 سال تاریخ انقضا دارد و واردکننده به راحتی می تواند محصول خود در داخل کشور دپو کند و بعد از آزاد شدن واردات دوباره محصول خود را به فروش برساند.تازه به علت قطع مقطعی وادرات ماهی 1000 تومان ماهی را گران تر می فروشند و سود روی سود است که نصیب وارد کننده می شود.امیدوارم دولت به سمتی حرکت کند که به طور کل جلوی واردات ماهی تیلاپیا را بگیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی خاطرنشان کرد: در مورد میزان واردات ماهی تیلاپیا سازمان بین المللی فائو گزارشی اعلام کرد و بنابراین گزارش در سال گذشته 12 هزار تن فیله ماهی تیلاپیا وارد کشور شده است.گفتنی است هر 10 تن قزل آلا یک شغل مستقیم ایجاد می کند ما نزدیک به 150 هزار تن قزل آلا داریم بنابراین 15 هزار شغل مستقیم در قزل آلا داریم.هر تن 3 شغل غیر مستقیم ایجاد می کند بنابراین پرورش ماهی قزل آلا برای 50 هزار نفر شغل ایجاد می کند.

ارسال نظرات