پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 84

چگونگی شکل گیری مافیای واردات تخم چشم زده ماهی/ عملکرد شیلات غیر کارشناسانه بود

گزارش بسیج حاکی است که تا سال ۱۳۸۳ که سازمان و شیلات ایران فعالیت می کرد می توان گفت که عملکرد مثبتی داشت و روند صادقانه بود اما  کارشناسانه نبود.
کد خبر: ۸۹۰۴۹۳۵
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان ماهی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلا پیا از چین هستیم.

مافیای واردات تخم چشم زده ماهی چگونه شکل گرفت/وسوسه سود بیشتر و هجوم برای تکثیر ماهی/عمکرد شیلات غیر کارشناسانه  بود

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه هر تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و به سرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  

* مافیای واردات تخم چشم زده ماهی

گزارش بسیج حاکی است که صالحی به همراه معاونان آبزیپروری اش در شیلات در سال 83 نیز رئیس سازمان شیلات بود که با آمدن دولت یازدهم به همراه مهندس حجتی بازگشتی دوباره به سازمان شیلات کشور داشتند مشکلات صنعت شیلات از زمانی گسترش یافت که تجارتی به نام واردات تخم چشم زده ماهی آغاز شد این تجارت سود بسیار بزرگی عاید برخی از افراد کرد بر همین اساس یک تخم ماهی خارجی به عنوان مثال تخم ماهی کشور فرانسه نزدیک به ۵۰ تومان خریداری میشد اما اکنون این تخم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به فروش میرسد؛ بر همین اساس واضح است که این تجارت بین دو و نیم تا سه برابر سود دارد و حتی در مقطعی از زمان دلالان سود خود در واردات تخم چشم زده ماهی را به ۴ برابر نیز رساندند.

* وسوسه سود بیشتر و هجوم برای تکثیر ماهی

گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است وقتی این سود پیدا شد بسیاری از افراد را وسوسه کرد. بر همین اساس 3 گروه پیدا شدند که یکی از آنها در تشکل ها یک گروه در شیلات و یک گروه به عنوان وارد کننده و یک گروه نیز به عنوان دلال در این زمینه فعالیت کردند.وقتی در سال ۱۳۸۳ تخم چشم زده ماهی وارد کشور شد تحت عنوان آنکه این واردات برای آن است که به تولید کننده گان محصولی معرفی شود تا بهره وری اقتصادی بالا و مدت زمان تولید ماهی  کاهش یابد، صورت گرفت.

بر این اساس یکی از مهمترین مشکلات صنعت شیلات مدیریت‌ تشکل هاست. به صورتی که اکنون این مدیران یک معضل بزرگتر از مدیران دامپزشکی و یا سازمان شیلات شده اند. این تشکل ها مافیای اصلی حوزه شیلات هستند.شاید اقدامات این مدیران به ظاهر در راستای توسعه و تعمیق فعالیتهای پرورش ماهی باشد اما انتهای آن اوضاعی است که اکنون وجود دارد.از طرفی دیگر مشکلات دامپزشکی که اخیراً وارد این عرصه شده از دیگر چالشهای این حوزه است . گفتنی است پیش از این پیوند نامقدس و نامرئی ای بین برخی از مدیران شیلات و نیز مدیران اتحادیهها بسته شده بود که می توان در مورد آن بررسی های مفصلی ترتیب داد.

ارسال نظرات